Acordul din 25 ianuarie 1996
între Guvernul României și Guvernul Republicii Croatia pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital
prezumat în vigoare
Guvernul României și Guvernul Republicii Croatia,
dorind sa încheie un acord pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital,
au convenit după cum urmează:
Articolul 1
Persoane vizate
Prezentul acord se va aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
1. Prezentul acord se va aplica impozitelor pe venit și pe capital stabilite în numele unui stat contractant sau al autorităților sale locale ori al unităților sale administrativ-teritoriale, indiferent de modul în care sunt percepute.
2. Vor fi considerate impozite pe venit și pe capital toate impozitele stabilite pe venitul total, pe capitalul total sau pe elementele de venit sau de capital, inclusiv impozitele asupra creșterii capitalului și impozitele pe câștigurile provenite din înstrăinarea proprietății mobiliare sau imobiliare, precum și impozitele asupra sumei totale a salariilor plătite de întreprinderi.
3. Impozitele existente asupra cărora se va aplica prezentul acord sunt, în special:
a) În România:
(i) impozitul pe veniturile realizate de persoanele fizice;
(îi) impozitul pe profiturile persoanelor juridice;
(iii) impozitul pe salarii și alte remunerații similare;
(iv) impozitul pe veniturile realizate din activități agricole;
(v) impozitul pe dividende,
denumite în continuare impozit român.
b) În Republica Croatia:
(i) impozitul pe profit;
(îi) impozitul pe venit,
denumite în continuare impozit croat.
4. Acordul se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice sau în esenta similare, care sunt stabilite după data semnării acordului, în plus sau în locul impozitelor existente. Autoritățile competente ale statelor contractante se vor informa reciproc asupra modificărilor aduse în legislatiile lor fiscale respective.
Articolul 3
Definiții generale
1. În sensul prezentului acord, în măsura în care contextul nu cere o interpretare diferita:
a) termenul România înseamnă România și, folosit în sens geografic, înseamnă teritoriul României, inclusiv marea sa teritorială, precum și zona economică exclusiva asupra cărora România își exercită suveranitatea, drepturile suverane și jurisdicția, în concordanta cu propria sa legislație și cu dreptul internațional cu privire la explorarea și exploatarea resurselor naturale, biologice și minerale aflate în apele marii, pe fundul și în subsolul acestor ape;
b) termenul Republica Croatia, folosit în sens geografic, înseamnă teritoriul Republicii Croatia în cadrul granițelor sale recunoscute internațional, inclusiv orice zona dincolo de apele teritoriale ale Republicii Croatia, care, în concordanta cu dreptul internațional și cu legislația Republicii Croatia, este o zona în care pot fi exercitate drepturile Republicii Croatia cu privire la fundul și subsolul marii și la resursele sale naturale;
c) expresiile un stat contractant și celălalt stat contractant, înseamnă România sau Republica Croatia, după cum cere contextul;
d) termenul impozit înseamnă impozit român sau impozit croat, după cum cere contextul;
e) termenul persoana include o persoană fizica, o societate sau orice alta asociere de persoane;
f) termenul societate înseamnă orice persoană juridică sau orice entitate care este considerată ca o persoană juridică în scopul impozitării;
g) expresiile întreprindere a unui stat contractant și întreprindere a celuilalt stat contractant înseamnă, după caz, o întreprindere exploatată de un rezident al unui stat contractant și o întreprindere exploatată de un rezident al celuilalt stat contractant;
h) expresia transport internațional înseamnă orice transport efectuat cu o nava, vapor, aeronava, vehicul de transport feroviar sau rutier, exploatat de o întreprindere care are locul conducerii sale efective într-un stat contractant, cu excepția cazului când asemenea nava, vapor, aeronava, vehicul de transport feroviar sau rutier este exploatat numai între locuri situate în celălalt stat contractant;
i) termenul național înseamnă orice persoană fizica având cetățenia unui stat contractant și orice persoană juridică, asociație și orice alta entitate având statutul în conformitate cu legislația în vigoare într-un stat contractant;
j) expresia autoritate competentă înseamnă:
(i) în cazul României, ministrul finanțelor sau reprezentantul sau autorizat;
(îi) în cazul Republicii Croatia, ministrul finanțelor sau reprezentantul sau autorizat.
2. În ceea ce privește aplicarea acordului de către un stat contractant, orice termen care nu este definit în acord va avea, dacă contextul nu cere o interpretare diferita, înțelesul pe care îl are în cadrul legislației acelui stat contractant cu privire la impozitele la care acordul se aplică.
Articolul 4
Rezident
1. În sensul prezentului acord, expresia rezident al unui stat contractant înseamnă orice persoană care, potrivit legislației acelui stat contractant, este supusă impunerii în acel stat contractant, urmare domiciliului sau, rezidentei sale, locului de conducere sau oricărui alt criteriu de natura similară. Dar aceasta expresie nu include orice persoană care este supusă impunerii în acel stat contractant numai pentru faptul ca realizează venituri din surse aflate în acel stat ori ca are capital situat acolo.
2. Când, în conformitate cu prevederile paragrafului 1, o persoană fizica este rezidență a ambelor state contractante, atunci statutul sau va fi determinat după cum urmează:
a) aceasta va fi considerată rezidență a statului contractant în care are o locuinta permanenta la dispoziția sa; dacă dispune de o locuinta permanenta la dispoziția sa în ambele state contractante, va fi considerată rezidență a statului contractant cu care legăturile sale personale și economice sunt mai strinse (centrul intereselor vitale);
b) dacă statul în care aceasta persoana are centrul intereselor sale vitale nu poate fi determinat sau dacă ea nu dispune de o locuinta permanenta la dispoziția sa în nici unul dintre statele contractante, atunci ea va fi considerată rezidență a statului în care locuiește în mod obișnuit;
c) dacă aceasta persoana locuiește în mod obișnuit în ambele state contractante sau în nici unul dintre ele, ea va fi considerată rezidență a statului contractant al cărui național este;
d) dacă aceasta persoana este național al ambelor state contractante sau al nici unuia dintre ele, autoritățile competente ale statelor contractante vor rezolva problema de comun acord.
3. Când, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoană, alta decît o persoană fizica, este rezidență a ambelor state contractante, atunci va fi considerată rezidență a statului în care este situat locul conducerii sale efective.
Articolul 5
Sediu permanent
1. În sensul prezentului acord, expresia sediu permanent înseamnă un loc fix de afaceri prin care întreprinderea își desfășoară, în întregime sau în parte, activitatea sa.
2. Expresia sediu permanent include în special:
a) un loc de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o uzina;
e) un atelier;
f) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extracție a resurselor naturale.
3. Expresia sediu permanent cuprinde, de asemenea:
a) un șantier de construcții, un proiect de construcție, montaj sau instalatie, ori activitățile de supraveghere în legătură cu acestea, dar numai când acestea durează mai mult de 12 luni;
b) furnizarea de servicii, inclusiv servicii de consultanța, de către o întreprindere a unui stat contractant, prin angajații săi sau prin alt personal angajat de întreprindere în celălalt stat contractant, cu condiția ca aceasta activitate sa dureze, pentru același proiect sau un proiect conex, o perioadă sau perioade care insumeaza mai mult de 12 luni;
c) utilizarea într-un stat contractant a unei instalații sau a unui utilaj de forare ori a unui vapor în legătură cu acestea, în vederea explorării sau exploatării resurselor naturale, numai dacă asemenea utilizare durează mai mult de 12 luni.
4. Independent de prevederile anterioare ale acestui articol, expresia sediu permanent va fi considerată ca neincluzând:
a) folosirea de instalații, exclusiv în scopul depozitarii, expunerii sau livrării de produse sau mărfuri aparținând întreprinderii;
b) menținerea unui stoc de produse sau mărfuri aparținând întreprinderii, exclusiv în scopul depozitarii, expunerii sau livrării;
c) menținerea unui stoc de produse sau mărfuri aparținând întreprinderii, exclusiv în scopul prelucrării de către o alta întreprindere;
d) menținerea unui loc fix de afaceri, exclusiv în scopul cumpărării de produse sau mărfuri, sau al colectării de informații pentru întreprindere;
e) menținerea unui loc fix de afaceri, exclusiv în scopul desfășurării pentru întreprindere a oricărei alte activități cu caracter pregatitor sau auxiliar;
f) vânzarea de produse sau mărfuri aparținând întreprinderii, expuse în cadrul unui tirg sau al unei expoziții temporare, ocazionale, după închiderea tirgului sau expoziției menționate;
g) menținerea unui loc fix de afaceri, exclusiv pentru orice combinare de activități menționate la subparagrafele a)-f), cu condiția ca întreaga activitate a locului fix de afaceri ce rezultă din aceasta combinare să aibă un caracter pregatitor sau auxiliar.
5. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, când o persoană - alta decît un agent cu statut independent, căruia i se aplică prevederile paragrafului 6 - își desfășoară activitatea în numele unei întreprinderi și își exercită în mod obișnuit într-un stat contractant împuternicirea de a încheia contracte în numele întreprinderii, acea întreprindere va fi considerată ca având un sediu permanent în acel stat, în legătură cu orice activități pe care acea persoana le exercita pentru întreprindere, în afară de cazul când activitățile acestei persoane sunt limitate la cele menționate în paragraful 4, care, dacă ar fi exercitate într-un loc fix de afaceri, nu ar face din acest loc fix de afaceri un sediu permanent potrivit prevederilor acelui paragraf.
6. O întreprindere nu va fi considerată ca având un sediu permanent într-un stat contractant, numai pentru faptul ca aceasta își exercită activitatea de afaceri în acel stat printr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent cu statut independent, cu condiția ca aceste persoane sa acționeze în cadrul activității lor obișnuite.
7. Faptul ca o societate care este rezidență a unui stat contractant controlează sau este controlată de o societate care este rezidență a celuilalt stat contractant sau care desfășoară activitatea de afaceri în acel celălalt stat contractant (fie printr-un sediu permanent sau în alt mod) nu este suficient pentru a face din una dintre aceste societăți un sediu permanent al celeilalte.
Articolul 6
Venituri din proprietăți imobiliare
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din proprietăți imobiliare (inclusiv venitul din agricultura sau din exploatări forestiere), situate în celălalt stat contractant, pot fi impuse în acel celălalt stat.
2. Expresia proprietăți imobiliare are înțelesul care este atribuit de legislația statului contractant în care proprietățile în cauza sunt situate. Expresia va include, în orice caz, accesoriile proprietății imobiliare, inventarul viu și echipamentul utilizat în agricultura și exploatări forestiere, drepturile asupra cărora se aplică prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea funciară, uzufructul proprietăților imobiliare și drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatării zăcămintelor minerale, izvoarelor și a altor resurse naturale; navele, vapoarele, aeronavele, vehiculele de transport feroviar și rutier nu sunt considerate proprietății imobiliare.
3. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica veniturilor obținute din exploatarea directa, din închirierea sau din folosirea în orice alta forma a proprietăților imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 și 3 se vor aplica, de asemenea, veniturilor provenind din proprietăți imobiliare ale unei întreprinderi și veniturilor din proprietăți imobiliare utilizate pentru exercitarea unei profesii independente.
Articolul 7
Profiturile întreprinderii
1. Profiturile unei întreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai în acel stat contractant, în afară de cazul în care întreprinderea exercita activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea exercita activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în celălalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, când o întreprindere a unui stat contractant desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci vor fi atribuite în fiecare stat contractant acelui sediu permanent profiturile pe care le-ar fi putut realiza, dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă și separată, exercitind activități identice sau similare, în condiții identice sau similare, și tratind cu toată independenta cu întreprinderea al carei sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent vor fi admise la scădere cheltuielile efectuate pentru scopurile urmărite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere și cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul ca acestea s-au efectuat în statul în care se afla situat sediul permanent sau în altă parte. Aceasta prevedere se va aplica sub rezerva restrictiilor prevăzute de legislația interna.
4. În măsura în care într-un stat contractant se obișnuiește ca profitul ce se atribuie unui sediu permanent să fie determinat prin repartizarea profitului total al întreprinderii în diversele sale părți componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu va împiedica acel stat contractant sa determine profitul impozabil în conformitate cu repartiția uzuală; metoda de repartizare adoptată va fi, totuși, aceea prin care rezultatul va fi în concordanta cu principiile enunțate în prezentul articol.
5. Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru faptul ca acest sediu permanent cumpara produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. În vederea aplicării prevederilor paragrafelor precedente, profitul care se atribuie unui sediu permanent va fi determinat în fiecare an prin aceeași metoda, în afară de cazul în care exista motive temeinice și suficiente de a proceda altfel.
7. Când profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separate în alte articole ale prezentului acord, atunci prevederile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
Articolul 8
Transport internațional
1. Profiturile obținute din exploatarea în trafic internațional a navelor, a aeronavelor, vehiculelor de transport feroviar sau rutier vor fi impozabile numai în statul contractant în care este situat locul conducerii efective a întreprinderii.
2. Profiturile obținute din exploatarea vapoarelor angajate în transportul pe cai navigabile interioare vor fi impozabile numai în statul contractant în care este situat locul conducerii efective a întreprinderii.
3. Dacă locul conducerii efective a unei întreprinderi de transport naval sau de transport pe cai navigabile interioare se afla la bordul unei nave sau al unui vapor, atunci acesta se va considera a fi situat în statul contractant în care se afla portul de înregistrare a navei sau a vaporului, sau, dacă nu exista un astfel de port, în statul contractant în care este rezident cel care exploatează nava sau vaporul.
4. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica, de asemenea, profiturilor obținute din participarea la un pool, la o exploatare în comun sau la o agenție internationala de transporturi.
Articolul 9
Întreprinderi asociate
1. Când:
a) o întreprindere a unui stat contractant participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a celuilalt stat contractant, sau
b) aceleași persoane participa, direct sau indirect, la conducerea, controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui stat contractant și al unei întreprinderi a celuilalt stat contractant și, fie într-un caz, fie în celălalt, cele doua întreprinderi sunt legate în relațiile lor financiare sau comerciale prin condiții acceptate sau impuse, care diferă de acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente, atunci profiturile, care fără aceste condiții ar fi fost obținute de una dintre întreprinderi, dar nu au putut fi obținute în fapt, datorită acestor condiții, pot fi incluse în profiturile acelei întreprinderi și impuse în consecința.
2. Când un stat contractant include în profiturile unei întreprinderi aparținând acelui stat - și impune în consecința - profiturile asupra cărora o întreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusă impunerii în acel celălalt stat și profiturile astfel incluse sunt profituri care ar fi revenit întreprinderii primului stat contractant menționat, dacă condițiile stabilite între cele doua întreprinderi ar fi fost acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente, atunci acel celălalt stat va proceda la modificarea corespunzătoare a sumei impozitului stabilit asupra acelor profituri. La efectuarea unor astfel de modificări se va ține seama de celelalte prevederi ale prezentului acord și, dacă va fi necesar, autoritățile competente ale statelor contractante se vor consulta reciproc.
Articolul 10
Dividende
1. Dividendele plătite de o societate care este rezidență a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse în acel celălalt stat contractant.
2. Totuși aceste dividende pot fi, de asemenea, impuse în statul contractant în care este rezidență societatea plătitoare de dividende și potrivit legislației acelui stat, dar dacă primitorul este beneficiarul efectiv al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depăși 5% din suma bruta a dividendelor.
Prezentul paragraf nu va afecta impunerea societății în ceea ce privește profiturile din care se plătesc dividendele.
3. Termenul dividende, folosit în acest articol, înseamnă veniturile provenind din acțiuni sau din drepturile de folosință, din părți miniere, din părți de fondator sau din alte drepturi care nu sunt titluri de creanta, din participarea la profituri, precum și veniturile din alte părți sociale care sunt supuse aceluiași regim de impunere ca veniturile din acțiuni, de către legislația fiscală a statului în care este rezidență societatea distribuitoare a dividendelor.
4. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se vor aplica, dacă beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant în care societatea plătitoare de dividende este rezidență, printr-un sediu permanent situat acolo, sau exercita în acel celălalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar deținerea drepturilor generatoare de dividende, în legătură cu care dividendele sunt plătite, este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se vor aplica prevederile art. 7 sau ale art. 14, după caz.
5. Când o societate rezidență a unui stat contractant realizează profituri sau venituri din celălalt stat contractant, acel celălalt stat contractant nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor plătite de societate, cu excepția cazului când asemenea dividende sunt plătite unui rezident al acelui celălalt stat sau când deținerea drepturilor generatoare de dividende, în legătură cu care dividendele sunt plătite, este efectiv legată de un sediu permanent sau o baza fixa situata în acel celălalt stat contractant, nici sa supună profiturile nedistribuite ale societății unui impozit asupra profiturilor nedistribuite, chiar dacă dividendele plătite sau profiturile nedistribuite reprezintă, în întregime sau în parte, profituri sau venituri provenind din acel celălalt stat contractant.
Articolul 11
Dobinzi
1. Dobinzile provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse în acel celălalt stat contractant.
2. Totuși aceste dobinzi pot fi, de asemenea, impuse în statul contractant din care provin și potrivit legislației acelui stat contractant, dar, dacă primitorul este beneficiarul efectiv al dobinzilor, impozitul astfel stabilit nu va depăși 10% din suma bruta a dobinzilor.
3. Independent de prevederile paragrafului 2, dobinzile provenind dintr-un stat contractant vor fi scutite de impozit în acel stat contractant, dacă sunt obținute și deținute efectiv de guvernul celuilalt stat contractant, de o autoritate locală sau o unitate administrativ-teritorială a acestuia, sau de orice agenție sau unitate bancară ori instituție a acelui guvern, a autorității locale sau a unității administrativ-teritoriale, sau, dacă creanțele unui rezident al celuilalt stat contractant sunt garantate, asigurate sau finanțate, direct ori indirect, de o instituție financiară aparținând în întregime guvernului celuilalt stat contractant.
4. Termenul dobinzi, astfel cum este folosit în prezentul articol, înseamnă veniturile din titluri de creanta de orice natura, însoțite sau nu de garanții ipotecare sau de o clauza de participare la profiturile debitorului, și, în special, veniturile din efecte publice, titluri de creanta sau obligațiuni, inclusiv primele și premiile legate de asemenea efecte, titluri de creanta sau obligațiuni. Penalitățile pentru plata cu întârziere nu sunt considerate dobinzi, în sensul prezentului articol.
5. Prevederile paragrafelor 1, 2 și 3 nu se vor aplica dacă beneficiarul efectiv al dobinzilor, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant din care provin dobinzile, printr-un sediu permanent situat acolo, sau exercita în acel celălalt stat contractant profesii independente, printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta în legătură cu care sunt plătite dobinzile este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se vor aplica prevederile art. 7 sau ale art. 14, după caz.
6. Dobinzile se considera ca provin dintr-un stat contractant, când plătitorul este însuși acel stat, o autoritate locală sau o unitate administrativ-teritorială, ori un rezident al acelui stat. Totuși, când plătitorul dobinzilor, fie ca este sau nu rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa în legătură cu care a fost contractată creanta generatoare de dobinzi și aceste dobinzi se suporta de acel sediu permanent sau baza fixa, atunci aceste dobinzi vor fi considerate ca provin din statul contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixa.
7. Când, datorită relațiilor speciale existente între plătitor și beneficiarul efectiv sau între ambii și o altă persoană, suma dobinzilor, ținând seama de creanta pentru care sunt plătite, depășește suma care ar fi fost convenită între plătitor și beneficiarul efectiv, în lipsa unor astfel de relații, prevederile prezentului articol se vor aplica numai la aceasta ultima suma menționată. În acest caz, partea excedentară a plăților va rămâne impozabilă potrivit legislației fiecărui stat contractant, ținând seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
Articolul 12
Redevențe
1. Redevențele provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse în acel celălalt stat contractant.
2. Totuși aceste redevențe pot fi, de asemenea, impuse în statul contractant din care provin și potrivit legislației acelui stat contractant, dar dacă primitorul este beneficiarul efectiv al redevențelor, impozitul astfel stabilit nu va depăși 10% din suma bruta a redevențelor.
3. Termenul redevențe, astfel cum este folosit în prezentul articol, înseamnă plati de orice natura, primite pentru folosirea sau concesionarea folosirii oricărui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau științifice, inclusiv asupra filmelor de cinematograf, filmelor sau benzilor ori altor mijloace de redare folosite pentru emisiunile de radio sau televiziune, transmisiilor prin satelit ori cablu sau prin orice mijloace electronice folosite pentru emisiunile destinate publicului, pentru orice patent, marca de comerț, desen sau model, plan, formula secreta sau procedeu de fabricație sau pentru orice echipament industrial, comercial sau științifică ori pentru informații referitoare la experienta în domeniul industrial, comercial sau științific (know-how).
4. Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu se vor aplica, dacă beneficiarul efectiv al redevențelor, fiind rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant din care provin redevențele, printr-un sediu permanent situat acolo, sau exercita în acel celălalt stat profesii independente, printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se plătesc redevențele este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație se vor aplica prevederile art. 7 sau ale art. 14, după caz.
5. Redevențele se considera ca provin dintr-un stat contractant, când plătitorul este însuși acel stat, o autoritate locală sau o unitate administrativ-teritorială a acestuia sau un rezident al acelui stat contractant. Totuși, când plătitorul redevențelor, fie ca este sau nu rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa în legătură cu care a apărut obligația de a plati redevențele și aceste redevențe sunt suportate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa, atunci aceste redevențe vor fi considerate ca provin din statul contractant în care este situat sediul permanent sau baza fixa.
6. Când, datorită relațiilor speciale existente între plătitor și beneficiarul efectiv sau între ambii și o altă persoană, suma redevențelor, ținând seama de utilizarea, dreptul sau informația pentru care acestea sunt plătite, depășește suma care ar fi fost convenită între plătitor și beneficiarul efectiv, în lipsa unor astfel de relații prevederile prezentului articol se vor aplica numai la aceasta ultima suma menționată. În acest caz, partea excedentară a plăților va rămâne impozabilă potrivit legislației fiecărui stat contractant, ținând seama de celelalte prevederi ale prezentului acord.
Articolul 13
Cistiguri din capital
1. Cistigurile obținute de un rezident al unui stat contractant din înstrăinarea proprietăților imobiliare, astfel cum sunt definite la art. 6, și situate în celălalt stat contractant pot fi impuse în acel celălalt stat.
2. Cistigurile provenind din înstrăinarea proprietății mobiliare făcând parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant sau a proprietății mobiliare ținând de o baza fixa de care dispune un rezident al unui stat contractant în celălalt stat contractant, pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv câștigurile provenind din înstrăinarea unui asemenea sediu permanent (singur sau cu întreaga întreprindere) sau baza fixa, pot fi impuse în acel celălalt stat.
3. Cistigurile provenind din înstrăinarea navelor, aeronavelor, vehiculelor de transport feroviar sau rutier exploatate în trafic internațional, a vapoarelor angajate în transportul pe cai navigabile interioare sau a proprietății mobiliare, ținând de exploatarea unor asemenea nave, vapoare, aeronave, vehicule de transport feroviar sau rutier, vor fi impozabile numai în statul contractant în care este situat locul conducerii efective a întreprinderii.
4. Cistigurile provenind din înstrăinarea acțiunilor care fac parte din capitalul social al unei societăți a carei proprietate consta, direct sau indirect, în principal din proprietăți imobiliare situate într-un stat contractant pot fi impuse în acel stat contractant.
5. Cistigurile provenind din înstrăinarea oricărei proprietăți, alta decît cea la care se face referire în paragrafele 1, 2, 3 și 4 vor fi impozabile numai în statul contractant în care este rezident cel care înstrăinează.
Articolul 14
Profesii independente
1. Veniturile realizate de un rezident al unui stat contractant din exercitarea unei profesii independente sau a altor activități cu caracter independent vor fi impozabile numai în acel stat contractant, cu excepția cazului în care este îndeplinită una dintre următoarele condiții, situație în care aceste venituri pot fi, de asemenea, impuse în celălalt stat contractant.
a) dacă dispune în mod obișnuit în celălalt stat contractant de o baza fixa în scopul exercitării activităților sale. În acest caz, în acel celălalt stat contractant poate fi impusa numai partea de venit care este atribuibila acelei baze fixe; sau
b) dacă șederea lui în celălalt stat contractant este pentru o perioadă sau perioade care depășesc în total 183 de zile în anul fiscal vizat. În acest caz, în acel celălalt stat contractant poate fi impusa numai partea de venit care este obținută din activități exercitate în acel celălalt stat.
2. Expresia profesii independente cuprinde, în special, activitățile independente, de ordin științific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum și exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist și contabil.
Articolul 15
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 16, 18 și 19, salariile și alte remunerații similare, obținute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata, vor fi impozabile numai în acel stat, în afară de cazul în care activitatea salariata este exercitată în celălalt stat contractant. Dacă activitatea salariata este astfel exercitată, remunerațiile primite pot fi impuse în acel celălalt stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remunerațiile obținute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitată în celălalt stat contractant vor fi impozabile numai în primul stat menționat, dacă:
a) beneficiarul este prezent în celălalt stat pentru o perioadă sau perioade care nu depășesc în total 183 de zile în orice perioada de 12 luni începând sau sfîrșind în anul calendaristic vizat; și
b) remunerațiile sunt plătite de o persoană sau în numele unei persoane care angajează și care nu este rezidență a celuilalt stat; și
c) remunerațiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajează o are în celălalt stat contractant.
3. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, remunerațiile primite pentru o activitate salariata exercitată la bordul unei nave, aeronave, vehicul de transport feroviar sau rutier, exploatate în trafic internațional, sau la bordul unui vapor angajat în transportul pe cai navigabile interioare pot fi impuse în statul contractant în care este situat locul conducerii efective a întreprinderii.
Articolul 16
Remunerațiile membrilor consiliului de administrație
Tantiemele, jetoanele de prezenta și alte remunerații similare, obținute de un rezident al unui stat contractant, în calitatea sa de membru al consiliului de administrație al unei societăți care este rezidență a celuilalt stat contractant, pot fi impuse în acel celălalt stat contractant.
Articolul 17
Artiști și sportivi
1. Independent de prevederile art. 14 și 15, veniturile obținute de un rezident al unui stat contractant, în calitate de artist de spectacol, cum sunt artiștii de teatru, de film, de radio sau televiziune, ori ca interpreți muzicali sau ca sportivi, din activitatea lor personală desfășurată în aceasta calitate în celălalt stat contractant, pot fi impuse în acel celălalt stat contractant.
2. Când veniturile în legătură cu activitățile personale exercitate în calitate de artist de spectacol sau de sportiv nu revin artistului de spectacol sau sportivului insusi ci unei alte persoane, acele venituri, independent de prevederile art. 7, 14 și 15, pot fi impuse în statul contractant în care sunt exercitate activitățile artistului de spectacol sau ale sportivului.
3. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2 ale acestui articol, veniturile obținute de artiștii de spectacol sau de sportivii care sunt rezidenți ai unui stat contractant din activitățile exercitate în celălalt stat contractant, în cadrul schimburilor culturale dintre cele doua state contractante, vor fi scutite reciproc de impozit în acel celălalt stat contractant, numai dacă aceste activități sunt sponsorizate de guvernul unui stat contractant și activitățile nu sunt desfășurate în scopul obținerii de profituri.
Articolul 18
Pensii
1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al art. 19, pensiile și alte remunerații similare plătite unui rezident al unui stat contractant pentru munca salariata desfășurată în trecut vor fi impozabile numai în acel stat contractant.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, pensiile și alte plati similare făcute în baza unui program de asistența socială publică din cadrul sistemului de asigurări sociale al unui stat contractant, al unei autorități locale sau al unei unități administrativ-teritoriale a acestuia vor fi impozabile numai în acel stat contractant.
Articolul 19
Funcții publice
1. a) Remunerațiile, altele decît pensiile, plătite de un stat contractant, o autoritate locală sau o unitate administrativ-teritorială a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat contractant, autorității locale sau unității administrativ-teritoriale vor fi impozabile numai în acel stat contractant.
b) Totuși aceste remunerații vor fi impozabile numai în celălalt stat contractant, dacă serviciile sunt prestate în acel stat contractant și persoana fizica este rezident al acelui stat contractant; și
(i) este un național al acelui stat contractant, sau
(îi) nu a devenit rezident al acelui stat contractant numai în scopul prestării serviciilor.
2. a) Orice pensii plătite de sau din fonduri create de un stat contractant, de o autoritate locală sau de o unitate administrativ-teritorială a acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, autorității locale sau unității administrativ-teritoriale vor fi impozabile numai în acel stat.
b) Totuși aceste pensii vor fi impozabile numai în celălalt stat contractant, dacă persoana fizica este rezident și național al acelui stat.
3. Prevederile art. 15, 16 și 18 se vor aplica remunerațiilor și pensiilor plătite pentru serviciile prestate în legătură cu o activitate de afaceri desfășurată de un stat contractant, de o autoritate locală sau de o unitate administrativ-teritorială a acestuia.
Articolul 20
Profesori, studenți și practicanti
1. Sumele pe care le primește un profesor, care este rezident al unui stat contractant și care este prezent în celălalt stat contractant pentru o perioadă care nu depășește 2 ani, în scopul realizării de studii științifice sau pentru cercetare ori pentru predare la o universitate acreditata, colegiu, școala sau alta instituție de educație, sau o instituție publică de cercetare ori alta instituție angajata în cercetarea întreprinsă în interes public, vor fi impozabile numai în primul stat contractant menționat.
Prezentul articol nu se va aplica veniturilor obținute din cercetare, dacă asemenea cercetare nu este întreprinsă în interes public ci în principal în beneficiul privat al unei anumite persoane sau al unui grup de persoane.
2. Sumele, altele decît remunerațiile pentru o activitate personală desfășurată, pe care le primește pentru întreținere, educare sau pregătire un student sau un practicant care este sau a fost, imediat anterior venirii sale într-un stat contractant, rezident al celuilalt stat contractant și care este prezent în primul stat contractant menționat, numai în scopul educării sau pregătirii sale, nu vor fi impuse în acel stat contractant, cu condiția ca astfel de sume sa provină și să fie remise din surse situate în afară acelui stat contractant.
3. Sumele, altele decît remunerațiile pentru o activitate personală desfășurată, pe care le primește o persoană - care este sau a fost, imediat anterior vizitarii unui stat contractant, rezident al celuilalt stat contractant - ca donație, bursa sau premiu de la o organizație privată nonprofit, religioasă, caritabila, științifică, literară sau de educație, sau de la o instituție publică similară, nu vor fi impuse în primul stat contractant menționat.
4. Un student sau un practicant, în sensul paragrafului 2, sau un beneficiar al unei donații, burse sau premiu, în sensul paragrafului 3, care este prezent într-un stat contractant pentru o perioadă care nu depășește 4 ani, nu va fi impus în acel stat contractant pentru orice remunerații obținute din servicii dependente, cu condiția ca asemenea servicii să fie desfășurate în scopul suplimentarii fondurilor necesare pentru întreținere, educare sau pregătire.
Articolul 21
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente ale prezentului acord, vor fi impozabile numai în acel stat contractant.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica asupra veniturilor, altele decît veniturile provenind din proprietățile imobiliare, asa cum sunt definite în paragraful 2 al art. 6, dacă primitorul unor astfel de venituri, fiind un rezident al unui stat contractant, desfășoară activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau prestează în acel celălalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo și dreptul sau proprietatea în legătură cu care venitul este plătit este efectiv legată de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. În aceasta situație, se vor aplica prevederile art. 7 sau ale art. 14, după caz.
3. Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, care nu sunt tratate la articolele precedente ale acestui acord și provenind din celălalt stat contractant, pot fi, de asemenea, impuse în acel celălalt stat contractant.
Articolul 22
Capital
1. Capitalul reprezentat de proprietăți imobiliare, astfel cum sunt definite la art. 6, deținute de un rezident al unui stat contractant și situate în celălalt stat contractant, poate fi impus în acel celălalt stat contractant.
2. Capitalul reprezentat de proprietăți mobiliare, făcând parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant, sau de proprietăți mobiliare aparținând unei baze fixe utilizate de un rezident al unui stat contractant în celălalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente poate fi impus în acel celălalt stat contractant.
3. Capitalul reprezentat de nave, aeronave, vehicule de transport feroviar și rutier, exploatate în trafic internațional, și de vapoare angajate în transportul pe cai navigabile interioare și de proprietățile mobiliare ținând de exploatarea unor asemenea nave, vapoare, aeronave, vehicule de transport feroviar și rutier va fi impozabil numai în statul contractant în care este situat locul conducerii efective a întreprinderii.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident al unui stat contractant vor fi impozabile numai în acel stat contractant.
Articolul 23
Evitarea dublei impuneri
1. În cazul unui rezident al României, dubla impunere va fi evitata după cum urmează:
a) când un rezident al României realizează venit sau deține capital, care, conform prevederilor acestui acord, poate fi impus în Republica Croatia, atunci România va scuti de impozit acest venit sau capital - cu excepția veniturilor menționate la subparagraful b) - și va lua în considerare, pentru determinarea cotei de impozit, venitul total obținut, cota de impozit rezultată aplicindu-se numai asupra venitului rămas;
b) când un rezident al României realizează elemente de venit, care, potrivit prevederilor art. 10, 11 și 12, pot fi impuse în Republica Croatia, atunci România va acorda, ca o deducere din impozitul pe venit al acelui rezident, o sumă egala cu impozitul plătit în Republica Croatia. Totuși aceasta deducere nu va putea depăși acea parte a impozitului, calculată înainte ca deducerea să fie acordată, care este atribuibila unor asemenea elemente de venit ce pot fi impuse în Republica Croatia.
2. În cazul unui rezident al Republicii Croatia, dubla impunere va fi evitata după cum urmează:
Când un rezident al Republicii Croatia realizează venit sau deține capital, care, conform prevederilor acestui acord, poate fi impus în România, Republica Croatia va acorda:
a) ca o deducere din impozitul pe venit al acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe venit plătit în România;
b) ca o deducere din impozitul pe capital al acelui rezident, o sumă egala cu impozitul pe capital plătit în România.
Totuși, în fiecare dintre situații, aceasta deducere nu va depăși acea parte a impozitului pe venit sau a impozitului pe capital, calculată înainte ca deducerea să fie acordată, care este atribuibila, după caz, venitului sau capitalului ce poate fi impus în România.
Când, în conformitate cu orice prevedere a acestui acord, venitul obținut sau capitalul deținut de un rezident al unui stat contractant este scutit de impozit în acel stat contractant, acel stat contractant poate, cu toate acestea, sa ia în considerare, la calcularea impozitului asupra venitului rămas sau capitalului unui asemenea rezident, venitul sau capitalul scutit.
Articolul 24
Nediscriminarea
1. Naționalii unui stat contractant nu vor fi supuși în celălalt stat contractant la nici o impunere sau obligație legată de aceasta, diferita sau mai împovărătoare decît impunerea și obligațiile legate de aceasta, la care sunt sau pot fi supuși naționalii acelui celălalt stat contractant aflați în aceeași situație, în special în ceea ce privește rezidență. Independent de prevederile art. 1, aceasta prevedere se va aplica, de asemenea, și persoanelor care nu sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
2. Impunerea unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant nu va fi stabilită în condiții mai puțin favorabile, în acel celălalt stat, decît impunerea stabilită întreprinderilor acelui celălalt stat, care desfășoară aceleași activități. Aceasta prevedere nu va fi interpretată ca obligind un stat contractant sa acorde rezidenților celuilalt stat contractant nici o deducere personală, înlesnire și reducere în ceea ce privește impunerea, pe considerente privind statutul civil ori responsabilitățile familiale pe care le acorda rezidenților săi.
3. Cu excepția cazului în care se aplică prevederile paragrafului 1 al art. 9, ale paragrafului 7 al art. 11 sau ale paragrafului 6 al art. 12, dobinzile, redevențele și alte sume plătite de o întreprindere a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant vor fi deductibile, în scopul determinării profiturilor impozabile ale unei asemenea întreprinderi, în aceleași condiții ca și cum ar fi fost plătite unui rezident al primului stat contractant menționat. În mod similar, orice datorii ale unei întreprinderi a unui stat contractant față de un rezident al celuilalt stat contractant vor fi deductibile, în vederea determinării capitalului impozabil al acestei întreprinderi, în aceleași condiții ca și când ar fi fost contractate față de un rezident al primului stat contractant menționat.
4. Întreprinderile unui stat contractant, al căror capital este integral sau parțial deținut sau controlat, în mod direct sau indirect, de unul sau mai mulți rezidenți ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse în primul stat contractant menționat la nici o impunere sau obligație legată de aceasta, diferita sau mai împovărătoare decît impunerea și obligațiile legate de aceasta, la care sunt sau pot fi supuse alte întreprinderi similare ale primului stat contractant menționat.
5. Prevederile prezentului articol, independent de prevederile art. 2, se vor aplica impozitelor de orice fel și de orice natură.
Articolul 25
Procedura amiabila
1. Când o persoană considera ca, datorită măsurilor luate de unul sau de ambele state contractante, rezultă sau va rezultă pentru ea o impozitare care nu este conformă cu prevederile prezentului acord, aceasta poate, indiferent de căile de atac prevăzute de legislația interna a acestor state, sa supună cazul sau autorității competente a statului contractant al cărui rezident este sau, dacă situația să se încadrează în prevederile paragrafului 1 al art. 24, acelui stat contractant al cărui național este. Cazul trebuie prezentat în 3 ani de la prima notificare a acțiunii din care rezultă ca impunerea este contrară prevederilor acordului.
2. Autoritatea competența se va strădui, dacă reclamația îi pare intemeiata și dacă ea însăși nu este în măsura sa ajungă la o soluționare corespunzătoare, sa rezolve cazul pe calea unei înțelegeri amiabile cu autoritatea competentă a celuilalt stat contractant, în vederea evitării unei impuneri care nu este în conformitate cu acordul. Orice înțelegere realizată va fi aplicată indiferent de perioada de prescripție prevăzută în legislația interna a statelor contractante.
3. Autoritățile competente ale statelor contractante se vor strădui sa rezolve pe calea înțelegerii amiabile orice dificultăți sau dubii rezultate ca urmare a interpretării sau aplicării acordului. De asemenea, se pot consulta reciproc pentru eliminarea dublei impuneri în cazurile neprevăzute de acord.
4. Autoritățile competente ale statelor contractante pot comunică direct între ele, în scopul realizării unei înțelegeri, în sensul paragrafelor precedente. Când, pentru a se ajunge la o înțelegere, apare necesar un schimb oral de opinii, un atare schimb poate avea loc prin intermediul unei comisii formate din reprezentanți ai autorităților competente ale statelor contractante.
Articolul 26
Schimb de informații
1. Autoritățile competente ale statelor contractante vor face schimb de informații necesare aplicării prevederilor prezentului acord sau legislației interne a statelor contractante privitoare la impozitele vizate de acord, în măsura în care impunerea la care se referă nu este contrară prevederilor acordului. Schimbul de informații nu este limitat de prevederile art. 1. Orice informație obținută de un stat contractant va fi tratata ca secret, în același mod ca și informația obținută conform prevederilor legislației interne a acelui stat, și va fi dezvaluita numai persoanelor sau autorităților (inclusiv instanțelor judecătorești și organelor administrative) însărcinate cu stabilirea sau încasarea, aplicarea sau urmărirea ori soluționarea contestațiilor cu privire la impozitele care fac obiectul acordului. Asemenea persoane sau autorități vor folosi informația numai în aceste scopuri. Acestea pot dezvălui informația în procedurile judecătorești sau în deciziile judiciare.
2. Prevederile paragrafului 1 nu vor impune în nici un caz unui stat contractant obligația:
a) de a lua măsuri administrative contrare propriei legislații și practicii administrative a acelui sau a celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informații care nu pot fi obținute pe baza legislației proprii sau în cadrul practicii administrative normale a acelui sau celuilalt stat contractant;
c) de a furniza informații care ar dezvălui un secret de afaceri, industrial, comercial sau profesional, un procedeu de fabricație sau informații a căror divulgare ar fi contrară ordinii publice.
Articolul 27
Agenți diplomatici și funcționari consulari
Prevederile prezentului acord nu vor afecta privilegiile fiscale de care beneficiază agenții diplomatici sau funcționarii consulari în virtutea regulilor generale ale dreptului internațional sau a prevederilor unor acorduri speciale.
Articolul 28
Intrarea în vigoare
1. Prezentul acord va intra în vigoare în a 30-a zi după data primirii pe canale diplomatice a ultimei notificări care indica încheierea procedurilor legale interne, necesare în fiecare țara pentru intrarea în vigoare a acordului. Acest acord va fi aplicat, pentru veniturile obținute sau capitalul deținut în timpul anilor fiscali, începând cu sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat următor anului în care acordul intră în vigoare.
2. Convenția dintre Republica Socialistă România și Republica Socialistă Federativă Iugoslavia pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit și pe capital, semnată la Belgrad, la 29 aprilie 1986, își va inceta valabilitatea la data intrării în vigoare a prezentului acord între cele doua state contractante.
Articolul 29
Denunțarea
Prezentul acord va rămâne în vigoare o perioadă nedeterminată, dar fiecare dintre statele contractante poate să remită celuilalt stat contractant, pe canale diplomatice, o nota de denunțare scrisă la sau înainte de a 30-a zi a lunii iunie a oricărui an calendaristic, începând după expirarea unei perioade de 5 ani de la data intrării în vigoare. În aceasta situație, prezentul acord va inceta să aibă efect, în ceea ce privește venitul obținut și capitalul deținut în timpul anilor fiscali, la sau după prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic imediat următor celui în care a fost remisă nota de denunțare.
Întocmit în dublu exemplar la Zagreb, la 25 ianuarie 1996, în limbile română, croată și engleza, toate textele fiind egal autentice. În cazul oricărei divergențe de interpretare a textelor în limbile română și croată, textul în limba engleza va prevala.
Pentru Guvernul României,
Alexandru Stanescu,
ministrul industriilor
Pentru Guvernul Republicii Croatia,
Davor Stern,
ministrul economiei
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.