Procedura din 23 noiembrie 2007
de autorizare pentru a importa bunuri în regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată a organismelor prevăzute la art. 48, 56 și la art. 64 lit. c) din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată și a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1) lit. d) și art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Suspendă 1
- Ordinul nr. 2220/2006 22 decembrie 2006 pentru aprobarea Normelor privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată și a acc…
Capitolul I Autorizarea organismelor prevăzute la art. 48 din normele aprobate prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006
Articolul 1
În sensul prezentei proceduri, organizații de stat reprezintă ministerele și alte instituții ale administrației publice centrale sau locale, căminele de bătrâni și centrele de plasament pentru minori finanțate integral de la bugetul de stat, care funcționează potrivit prevederilor legale în vigoare.
Articolul 2
În vederea autorizării pentru a importa bunuri în regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată, organizațiile de stat sau alte organizații cu caracter caritabil ori filantropic, care pot beneficia de scutire de la plata taxei în baza prevederilor art. 48 din normele aprobate prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006 , depun o cerere în acest sens la direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau la administrațiile finanțelor publice ale sectoarelor municipiului București, după caz, în a căror rază teritorială își desfășoară activitatea.
Cererile vor fi analizate de comisiile instituite în cadrul autorităților fiscale prevăzute la alin. (1), în temeiul art. 3 din Procedura de aplicare a prevederilor art. 65 și 79 din
Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 918/83
privind instituirea unui regim comunitar de scutiri de drepturi vamale, cu modificările și completările ulterioare, aprobată prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 492/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 234 din 4 aprilie 2007.
Cererea prevăzută la alin. (1) va fi întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, semnată de reprezentantul legal al organismului care solicită autorizarea, și va fi însoțită de următoarele documente:
a) copia actului de înființare sau a statutului, după caz;
b) copia certificatului de înregistrare fiscală;
c) certificat de atestare fiscală, în original sau copie legalizată, din care să rezulte că nu au obligații bugetare restante reprezentând impozite, taxe, contribuții, inclusiv contribuțiile individuale ale salariaților și orice alte venituri bugetare, cu excepția celor eșalonate și/sau reeșalonate la plată, precum și a celor suspendate în condițiile legii.
Ministerele și alte instituții ale administrației publice centrale și locale nu depun documentul prevăzut la alin. (3) lit. c).
Articolul 3
Comisia va analiza documentele depuse și va decide asupra aprobării sau respingerii cererii de autorizare prevăzute la art. 2 alin. (1). În acest sens, va emite "Decizia privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA", întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2. Decizia se semnează de președintele comisiei și se comunică solicitantului, printr-o notificare scrisă, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii la organul fiscal competent.
În cazul respingerii cererii privind autorizarea, decizia întocmită conform alin. (1) va cuprinde motivele care au stat la baza respingerii, precum și mențiunea potrivit căreia decizia respectivă poate fi contestată, în baza dispozițiilor legale în vigoare.
Articolul 4
Decizia privind aprobarea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA se acordă doar organizațiilor care depun la organul fiscal competent, odată cu cererea de autorizare, și un angajament din care să reiasă că evidențele contabile ale acestei organizații permit autorităților competente să le supravegheze operațiunile.
Articolul 5
Decizia privind aprobarea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA se prezintă în original la autoritatea vamală, care va menționa pe verso numărul și data declarației vamale de punere în liberă circulație și va reține o copie. Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată se acordă după verificarea îndeplinirii celorlalte condiții prevăzute de legislația în vigoare.
Articolul 6
Organismele care primesc Decizia privind aprobarea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA vor transmite la direcția generală a finanțelor publice județeană, respectiv administrația finanțelor publice a sectorului municipiului București, care a emis decizia, un raport anual privind activitatea desfășurată în baza acestei decizii, respectiv structura și cantitatea bunurilor importate și destinația acestora. Acest raport anual trebuie transmis organului fiscal competent până la data de 31 ianuarie a anului următor celui pentru care se depune raportul.
Articolul 7
În situația constatării de către organele fiscale teritoriale cu atribuții de efectuare a inspecției fiscale a nerespectării prevederilor
Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006
și ale prezentului ordin, organizațiilor li se anulează Decizia privind aprobarea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA de către aceeași autoritate care a eliberat-o și care va înștiința autoritatea vamală, în vederea încasării taxei pe valoarea adăugată aferente operațiunilor care au fost efectuate cu încălcarea reglementărilor legale în vigoare.
Articolul 8
Organele fiscale teritoriale cu atribuții de efectuare a inspecției fiscale vor efectua verificări la entitățile care au beneficiat de aprobare, cel puțin o dată pe an, asupra modului în care sunt respectate prevederile legale în vigoare.
Capitolul II Autorizarea organismelor prevăzute la art. 56 din normele aprobate prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006
Articolul 9
În vederea autorizării pentru a importa bunuri în regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată, instituțiile de stat sau alte organizații cu caracter caritabil ori filantropic, care pot beneficia de scutire de la plata taxei în baza prevederilor art. 56 din normele aprobate prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006 , depun o cerere în acest sens la direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau la administrațiile finanțelor publice ale sectoarelor municipiului București, după caz, în a căror rază teritorială își desfășoară activitatea.
Cererea prevăzută la alin. (1) va fi întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 și va fi însoțită de documentele menționate la art. 2 alin. (3), precum și de o declarație pe propria răspundere prin care solicitantul se obligă să plătească taxa pe valoarea adăugată aferentă importurilor de bunuri efectuate în condițiile alin. (6), în situația în care nu obține aprobarea pentru a importa bunuri în regim de scutire. Ministerele și alte instituții ale administrației publice centrale și locale nu depun documentul prevăzut la art. 2 alin. (3) lit. c).
În vederea soluționării cererilor de autorizare prevăzute la alin. (1), comisia menționată la art. 2 alin. (2) analizează documentația aferentă și, în situația în care aceasta este completă și îndeplinește condițiile legale, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii documentației complete, transmite cererea și documentația aferentă Direcției de legislație în domeniul TVA din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor.
Direcția de legislație în domeniul TVA ia măsurile necesare supunerii solicitărilor prevăzute la alin. (1) deciziei Comisiei Europene, în conformitate cu procedura de urgență pentru consultarea celorlalte state membre.
După primirea notificării privind decizia Comisiei Europene, Direcția de legislație în domeniul TVA comunică această decizie Comisiei de autorizare care a înaintat documentația pentru a elibera solicitantului Decizia privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA. Această decizie va fi întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, va fi semnată de președintele comisiei și va fi comunicată solicitantului, printr-o notificare scrisă, în termen de maximum două zile lucrătoare de la data la care Comisia de autorizare a fost informată în mod oficial cu privire la decizia Comisiei Europene. În cazul respingerii cererii privind autorizarea, decizia va cuprinde motivele care au stat la baza respingerii, precum și mențiunea potrivit căreia decizia respectivă poate fi contestată, în baza dispozițiilor legale în vigoare.
Până la data soluționării cererii solicitantului se suspendă plata taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor importate de către solicitant, cu condiția ca acesta să-și asume răspunderea privind plata taxei în cazul în care scutirea nu va fi acordată, în conformitate cu declarația pe propria răspundere prevăzută la alin. (2).
Suspendarea provizorie a plății taxei pe valoarea adăugată se face de către autoritățile prevăzute la alin. (1), prin emiterea "Deciziei privind suspendarea provizorie a plății TVA", întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3. Data emiterii acestei decizii este data la care autoritățile menționate transmit cererea și documentația aferentă Direcției de legislație în domeniul TVA din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor.
Decizia privind suspendarea provizorie a plății TVA, întocmită în condițiile alin. (7), este semnată de președintele comisiei și este valabilă până la data comunicării Deciziei privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA, întocmită în condițiile alin. (5). În situația în care prin decizia întocmită în condițiile alin. (5) se respinge autorizarea, persoanele care au beneficiat de suspendarea plății TVA au obligația de a plăti TVA aferentă importurilor de bunuri realizate și de a prezenta, în original, decizia privind aprobarea suspendării provizorii, autorității fiscale emitente, în vederea anulării acesteia și anunțării organelor vamale.
Articolul 10
Prevederile art. 4-8 sunt aplicabile și în cazul deciziilor privind aprobările și aprobările provizorii, eliberate conform dispozițiilor prezentului capitol.
Capitolul III Autorizarea organismelor prevăzute la art. 64 lit. c) din normele aprobate prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006
Articolul 11
În vederea autorizării pentru a importa bunuri în regim de scutire de la plata taxei pe valoarea adăugată, organismele oficiale, autoritățile publice sau grupurile care desfășoară activități de interes public, aflate în România, și care pot beneficia de scutire de la plata taxei în baza prevederilor art. 64 lit. c) din normele aprobate prin
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006 , depun o cerere în acest sens la direcțiile generale ale finanțelor publice județene sau la administrațiile finanțelor publice ale sectoarelor municipiului București.
În sensul alin. (1), prin organisme oficiale sau grupuri care desfășoară activități de interes public se va înțelege orice entitate stabilită în România care, prin actul de înființare, desfășoară activități de interes public. În cazul organismelor oficiale stabilite într-un stat terț se va înțelege organizațiile internaționale și intraguvernamentale acreditate în România. Autoritățile publice menționate la alin. (1) reprezintă instituțiile enumerate în cadrul titlului III din Constituția României, republicată.
Cererea prevăzută la alin. (1) va fi întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 și trebuie să fie însoțită de o declarație pe propria răspundere a solicitantului, din care să reiasă că bunurile a căror scutire de taxă pe valoarea adăugată la import se solicită sunt transmise sub formă de cadouri de către organisme oficiale, autorități publice sau grupuri care desfășoară activități de interes public aflate într-o țară terță, precum și contextul în care sunt oferite aceste cadouri.
Comisia va analiza documentele depuse și va decide asupra aprobării sau respingerii cererii de autorizare prevăzute la art. 11 alin. (1). În acest sens, va emite "Decizia privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA", întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2. Decizia se semnează de președintele comisiei și se comunică solicitantului, printr-o notificare scrisă, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii la organul fiscal competent.
În cazul respingerii cererii privind autorizarea, decizia întocmită conform alin. (1) va cuprinde motivele care au stat la baza respingerii, precum și mențiunea potrivit căreia decizia respectivă poate fi contestată, în baza dispozițiilor legale în vigoare.
Articolul 12
Prevederile art. 5 și 7 sunt aplicabile și în cazul deciziilor eliberate conform dispozițiilor prezentului capitol.
Articolul 13
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta procedură.
Anexa 1 ───────
la procedură ───────────── Denumirea organizației ................................ Codul de identificare fiscală ......................... Adresa ................................................ Telefon ............................................... Nr. de înregistrare ................................... CERERE privind autorizarea pentru importul de bunuri în regim de scutire de la plata TVA În conformitate cu prevederile art. 48, 56, ale art. 64 lit. c), după caz, din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată și a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1) lit. d) și art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006 , și în baza documentației anexate, solicităm aprobarea pentru desfășurarea activităților de import în condițiile art. 48-52, art. 56-62, art.64-66, după caz, din norme. Reprezentantul legal al organizației, ..................................... (numele și prenumele) ..................................... (semnătura și ștampila) Data ...........................
Anexa 2 ───────
la procedură ──────────── MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Direcția Generală a Finanțelor Publice a Județului ................./ Administrația Finanțelor Publice a Sectorului ..... al Municipiului București DECIZIE privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA Nr. ........... din .............. În conformitate cu prevederile art. 48, 56 sau ale art. 64 lit. c), după caz, din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată și a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1) lit. d) și art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006 , pe baza documentației depuse și înregistrate sub nr. ........, se aprobă/respinge autorizarea desfășurării activității de import în condițiile art. 48-52, art. 56-62, art. 64-66, după caz, din norme de către organizația .........., cu sediul social în localitatea ..............., str. ........... nr. ......, codul de identificare fiscală ............., telefon ............, reprezentată legal de către ....../(numele și prenumele)............. Autorizarea desfășurării activității de import a fost respinsă din următorul (următoarele) motiv (motive): .................... Prezenta decizie poate fi contestată la organul fiscal competent, în termen de 30 de zile de la data comunicării, sub sancțiunea decăderii, potrivit art. 209 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Director executiv/Șef administrație, ....................................
Anexa 3 ───────
la procedură ──────────── MINISTERUL ECONOMIEI ȘI FINANȚELOR AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ Direcția Generală a Finanțelor Publice a Județului ................./ Administrația Finanțelor Publice a Sectorului ..... al Municipiului București DECIZIE privind suspendarea provizorie a plății TVA Nr. .............. din .................. În conformitate cu prevederile art. 58 alin. (2) din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată și a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1) lit. d) și art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.220/2006 , pe baza documentației depuse și înregistrate sub nr. ............., se suspendă plata taxei pe valoarea adăugată aferente importurilor de bunuri, în condițiile art. 56-62 din norme, de către organizația ................, cu sediul social în localitatea ..........., str. ......... nr. ......., codul de identificare fiscală ......, telefon .........., reprezentată legal de către ......./(numele și prenumele).............. Prezenta decizie este valabilă până la data emiterii Deciziei privind aprobarea/respingerea autorizării de desfășurare a activității de import de bunuri în regim de scutire de la plata TVA. Director executiv/Șef administrație, .................................... _____________
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.