Ordin · Institutul Național de Statistică

Ordinul nr. 684/2008

privind Normele de completare a Declarației statistice Intrastat

prezumat în vigoare

Data actului
28 noiembrie 2008
Emitent
Institutul Național de Statistică
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 839 din 12 decembrie 2008
Citat de
1 act
Citează
4 acte
Structură
6 articole, 1 anexă · 57.323 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Potrivit prevederilor

Legii nr. 422/2006

privind organizarea și funcționarea sistemului statistic de comerț internațional cu bunuri,

în temeiul prevederilor

Ordonanței Guvernului nr. 9/1992

privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale

Hotărârii Guvernului nr. 957/2005

privind organizarea și funcționarea Institutului Național de Statistică, republicată, cu modificările ulterioare,

președintele Institutului Național de Statistică emite următorul ordin:

Articolul 1

Se aprobă Normele de completare a Declarației statistice Intrastat.

Articolul 2

Normele de completare a Declarației statistice Intrastat sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Articolul 3

Institutul Național de Statistică va asigura actualizarea Normelor de completare a Declarației statistice Intrastat, în concordanță cu legislația europeană.

Articolul 4

Prezentul ordin va fi pus în aplicare de către direcția de specialitate din cadrul Institutului Național de Statistică.

Articolul 6

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Președintele Institutului Național de Statistică,
Vergil Voineagu
București, 28 noiembrie 2008.
Nr. 684.

Anexa -----

NORME
de completare a Declarației statistice Intrastat
Cadrul legal:
- național:
Legea nr. 422/2006
privind organizarea și funcționarea sistemului statistic de comerț internațional cu bunuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 4 decembrie 2006;
- european: Regulamentul Parlamentului și Consiliului European nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri între statele membre ale Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L102 din 7 aprilie 2004.
Scopul prezentelor norme
Normele de completare a Declarației statistice Intrastat conțin informații privind sistemul statistic Intrastat, menite să sprijine furnizorii de date pentru a completa Declarația statistică Intrastat într-un mod corect și eficient.
Declarația statistică Intrastat în România
Declarația statistică Intrastat este o declarație obligatorie, conform legii, pentru schimbul de bunuri între România și alte state membre ale Uniunii Europene. Fluxurile de bunuri din alte state membre ale Uniunii Europene către teritoriul României se numesc introduceri și fluxurile de bunuri care părăsesc teritoriul României cu destinația alte state membre ale Uniunii Europene se numesc expedieri.
Obligația de raportare în sistemul statistic Intrastat
Obligația furnizării de date statistice Intrastat revine tuturor operatorilor economici care îndeplinesc simultan următoarele condiții:
1. sunt înregistrați în scopuri de taxă pe valoare adăugată (au cod de identificare fiscală);
2. realizează schimburi de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
3. valoarea totală anuală a schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele două fluxuri, introduceri și, respectiv, expedieri, depășește pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.
Obligațiile în sistemul Intrastat se stabilesc de către Institutul Național de Statistică pe baza declarațiilor statistice Intrastat din anul precedent și a informațiilor din deconturile de TVA și declarațiile recapitulative furnizate de Ministerul Economiei și Finanțelor. Schimbul de date între Institutul Național de Statistică și Ministerul Economiei și Finanțelor are loc într-un singur sens, respectiv Ministerul Economiei și Finanțelor furnizează Institutului Național de Statistică informațiile din deconturile de TVA și declarațiile recapitulative trimestriale, însă Institutul Național de Statistică nu furnizează sub nicio formă și pe nicio cale informații statistice colectate în cadrul sistemului statistic Intrastat la nivel de operator economic.
Praguri valorice Intrastat
Institutul Național de Statistică a stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri și de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.
Un operator economic a cărui valoare anuală pentru introducerile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 300.000 lei trebuie să declare pentru fluxul introduceri. Un operator economic a cărui valoare anuală pentru expedierile intracomunitare de bunuri este egală sau mai mare de 900.000 lei trebuie să declare pentru fluxul expedieri.
Tipuri de declarații statistice în funcție de valoarea
anuală a schimburilor intracomunitare de bunuri
Tip de declarație
Introduceri
Expedieri
Nu există obligația de a transmite Declarația statistică Intrastat
mai mici de 300.000 lei
mai mici de 900.000 lei
Declarație standard, în care se completează toate informațiile, mai puțin valoarea statistică
egale sau mai mari de 300.000 lei și mai mici de 10.000.000 lei
egale sau mai mari de 900.000 lei și mai mici de 20.000.000 lei
Declarație extinsă, în care se completează toate informațiile, inclusiv valoarea statistică
egale sau mai mari de 10.000.000 lei
egale sau mai mari de 20.000.000 lei
Remarcă: Dacă un operator economic este obligat să transmită declarații statistice Intrastat pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri să transmită declarația standard, iar pentru celălalt flux să transmită declarația extinsă. În acest caz, este permisă transmiterea declarației extinse pentru ambele fluxuri.
Declarația statistică Intrastat trebuie transmisă de operatorii economici care au depășit pragul valoric Intrastat în anul anterior celui de referință sau îl depășesc în anul de referință, separat pentru introduceri și expedieri de bunuri. Astfel, acești operatori economici devin furnizori de informații statistice Intrastat.
Pentru anul de referință, furnizorii de informații statistice Intrastat sunt:
a) operatorii economici care au avut obligația de raportare în sistemul statistic Intrastat pentru întregul an anterior celui de referință și care pe tot parcursul anului anterior celui de referință au realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri superior nivelului pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referință, separat pentru fiecare flux. Aceștia completează și transmit Declarația statistică Intrastat pentru întregul an de referință;
b) operatorii economici care au dobândit obligația de raportare pentru sistemul statistic Intrastat în cursul anului anterior celui de referință, prin depășirea pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul anterior celui de referință, separat pentru fiecare flux. Aceștia completează și transmit Declarația statistică Intrastat pentru întregul an de referință;
c) operatorii economici care depășesc nivelul pragurilor valorice Intrastat în cursul anului de referință, separat pentru fiecare flux. Obligația de raportare pentru sistemul statistic Intrastat a acestora intervine în luna în care valoarea cumulată de la începutul anului de referință a schimburilor intracomunitare de bunuri depășește nivelul pragurilor valorice Intrastat stabilite pentru anul de referință, separat pe cele două fluxuri.
Pragul valoric Intrastat pentru declararea valorii statistice se aplică acelor furnizori de informații statistice Intrastat care în anul anterior celui de referință sau în anul de referință au înregistrat valori anuale, separat pentru fiecare flux, peste nivelul pragului valoric Intrastat stabilit pentru valoarea statistică la 10.000.000 lei pentru introduceri și, respectiv, 20.000.000 lei pentru expedieri. Această regulă este stipulată în legislația comunitară, având ca principal obiectiv reducerea sarcinilor de raportare pentru întreprinderile mici și mijlocii.
Operatorii economici au obligația să transmită date pentru sistemul statistic Intrastat pentru introducerile și expedierile de bunuri lunare, întotdeauna până la sfârșitul anului de referință în care pragul valoric Intrastat a fost depășit și pentru următorul an calendaristic. După un an calendaristic întreg în care furnizorul de informații statistice nu a realizat un nivel al schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat în valori cumulate de la începutul anului calendaristic, superior nivelului pragului valoric Intrastat stabilit pentru introduceri și/sau expedieri, obligația de a raporta date pentru sistemul statistic Intrastat încetează și nu va mai trebui transmisă Declarația statistică Intrastat începând cu luna ianuarie a anului următor. Aceasta se va aplica în condițiile în care pragul valoric Intrastat nu este depășit din nou în cursul anului următor. Regulile menționate vor fi aplicate din nou, în mod separat pentru introduceri și expedieri intracomunitare de bunuri.
Datele statistice Intrastat trebuie furnizate către Institutul Național de Statistică lunar, într-un interval de cel mult 15 zile calendaristice de la expirarea perioadei de referință.
Furnizorul de informații statistice poate întocmi și transmite Declarația statistică Intrastat singur sau poate apela la serviciile unui alt operator economic pentru întocmirea și transmiterea Declarației statistice Intrastat, ce poartă denumirea de parte terță declarantă.
Responsabilitatea pentru corectitudinea informațiilor statistice cuprinse în Declarația statistică Intrastat și transmiterea acesteia la termenul legal, conform legislației în vigoare, aparține în exclusivitate furnizorului de informații statistice, respectiv operatorului economic obligat să furnizeze informații statistice Intrastat conform
Legii nr. 422/2006
privind organizarea și funcționarea sistemului statistic de comerț internațional cu bunuri.
Furnizorul de informații statistice Intrastat, în cazul în care apelează la serviciile unei părți terțe declarante pentru completarea și transmiterea Declarației statistice Intrastat, are obligația de a face dovada existenței unui contract între furnizorul de informații statistice și partea terță declarantă pentru completarea și transmiterea Declarației statistice Intrastat de către partea terță declarantă în numele furnizorului de informații statistice și de a o transmite la Institutul Național de Statistică. O parte terță declarantă poate transmite date pentru un operator economic numai după ce Institutul Național de Statistică l-a înregistrat în urma solicitării furnizorului de informații statistice.
De asemenea, încetarea relațiilor dintre un furnizor de date și o parte terță declarantă trebuie notificată către Institutul Național de Statistică.
Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?
Statisticile privind schimburile intracomunitare cu bunuri cuprind toate mișcările de bunuri dintre statele membre ale Uniunii Europene, care măresc sau reduc stocul de resurse materiale al unui stat. Toate bunurile care sosesc pe teritoriul României din alte state membre ale Uniunii Europene sau părăsesc teritoriul României cu destinația alte state membre ale Uniunii Europene trebuie declarate în Declarația statistică Intrastat.
Practic, aceasta înseamnă că Declarația statistică Intrastat trebuie întocmită pentru introducerile și/sau expedierile intracomunitare de bunuri în următoarele cazuri:
a) schimburi intracomunitare de bunuri care implică transfer de proprietate și sunt destinate utilizării, consumului, investiției sau revânzării;
b) mișcări de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene în altul, fără transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, mișcări de bunuri înainte și după procesare etc;
c) returnarea de bunuri;
d) mișcări specifice de bunuri;
e) leasing financiar și leasing operațional cu o durată de peste 2 ani.
Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?
Pentru următoarele cazuri nu trebuie întocmită Declarația statistică Intrastat:
a) comerțul cu servicii;
b) bunuri în tranzit simplu;
c) mișcări temporare de bunuri;
d) mișcări de bunuri pentru/după reparații și/sau întreținere;
e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu aparțin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
f) schimburi de bunuri în cadrul comerțului triunghiular, în situația în care bunurile nu intră pe teritoriul național al României din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din România către alt stat membru al Uniunii Europene.
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerț internațional cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene este prezentată în tabelul nr. 1.
Pentru informații metodologice detaliate privind statisticile de comerț intracomunitar cu bunuri, puteți accesa site-ul www.intrastat.ro
Modalități de completare și transmitere a declarațiilor statistice Intrastat
Declarațiile statistice Intrastat se transmit la Institutul Național de Statistică numai în format electronic, declarațiile pe hârtie nefiind acceptate. Pentru aceasta, Institutul Național de Statistică pune la dispoziția furnizorilor de informații statistice Intrastat următoarele modalități electronice de completare și transmitere a declarațiilor statistice Intrastat:
1. aplicația Intrastat on-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro;
2. aplicația Intrastat off-line, disponibilă cu titlu gratuit pe site-ul www.intrastat.ro
Aplicația Intrastat off-line permite crearea unui fișier ce va conține Declarația statistică Intrastat, pe care furnizorul de informații statistice îl transmite către Institutul Național de Statistică prin una dintre următoarele modalități:
a) e-mail, la adresa declarație.intrastat@insse.ro;
b) încărcarea fișierului în aplicația on-line Intrastat disponibilă pe site-ul www.intrastat.ro;
c) dacă furnizorul de informații statistice nu dispune de condiții tehnice de transmitere a Declarației statistice Intrastat potrivit lit. a) sau b), acesta se poate adresa direcției teritoriale de statistică în raza căreia își are sediul, solicitând posibilitatea de a transmite prin e-mail fișierul conținând Declarația statistică Intrastat la Institutul Național de Statistică;
3. prin utilizarea software-ului propriu, existent sau dezvoltat de furnizorul de informații statistice, pentru realizarea fișierului care să conțină Declarația statistică Intrastat într-un format predefinit, descris în Manualul de descriere a procedurii pentru crearea altor tipuri de fișiere acceptate de INS, care poate fi descărcat de pe site-ul www.intrastat.ro sau furnizat la cerere de Institutul Național de Statistică. Fișierul care conține Declarația statistică Intrastat, în format predefinit, se transmite la Institutul Național de Statistică folosind aceeași procedură descrisă la punctul precedent.
Institutul Național de Statistică recomandă utilizarea aplicațiilor Intrastat on-line sau off-line întrucât acestea conțin reguli de validare predefinite pentru realizarea unor declarații statistice Intrastat corecte și valide.
Informații de completat în Declarația statistică Intrastat
Perioada
Se indică luna și anul de referință în care au fost realizate schimburile intracomunitare de bunuri, respectiv luna și anul în care bunurile sunt introduse sau expediate pe/de pe teritoriul național al României.
Date de identificare pentru furnizorul de informații statistice
Se indică informații de identificare a operatorului economic care a realizat schimburi intracomunitare de bunuri și date de contact actualizate ale persoanei responsabile pentru completarea Declarației statistice Intrastat.
Date de identificare pentru partea terță declarantă
Dacă este cazul, se indică informații de identificare a părții terțe declarante și date de contact actualizate ale persoanei responsabile pentru completarea Declarației statistice Intrastat.
Introduceri/Expedieri
Se indică fluxul pentru care se întocmește Declarația statistică Intrastat: introduceri sau expedieri.
Tip declarație
"Nouă" - în cazul în care Declarația statistică Intrastat se transmite pentru prima dată pentru o anumită perioadă de referință.
"Revizuire" - în cazul în care au loc corecții/modificări/adăugări/ștergeri pentru anumite date existente într-o declarație statistică Intrastat deja transmisă. Revizuirea datelor se face prin intervenția în corpul declarației asupra liniei/liniilor ce trebuie corectate/modificate/adăugate/șterse. Declarația statistică Intrastat "Revizuită" conține toate datele perioadei de referință (nu numai linia/liniile revizuite) pentru care se retransmite și va reprezenta declarația furnizorului de informații statistice Intrastat pentru respectiva perioadă de referință (va înlocui în totalitate declarația precedentă).
"Nulă" - în cazul în care furnizorul de informații statistice Intrastat nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri într-o lună de referință, trebuie să transmită câte o declarație "Nulă" pentru fiecare lună de referință în care nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri. Declarația statistică Intrastat "Nulă" trebuie completată doar cu datele de identificare ale furnizorului de informații statistice. În cazul în care furnizorul de informații statistice Intrastat nu transmite către Institutul Național de Statistică declarația "Nulă" în luna/lunile în care nu realizează schimburi intracomunitare de bunuri, acesta va suporta prevederile legale în vigoare privind nerespectarea obligațiilor privind furnizarea informațiilor statistice Intrastat.
Cod și denumire din Nomenclatorul combinat
Pentru identificarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare se folosește Nomenclatorul combinat, denumit în continuare NC, la nivel de 8 cifre, aferent anului de referință pentru care are loc transmiterea datelor. Procedura de căutare și selecție a codurilor aferente bunurilor este facilitată de aplicațiile IT puse la dispoziție cu titlu gratuit furnizorilor de informații statistice Intrastat de către Institutul Național de Statistică. Furnizorul de informații statistice are obligația raportării corecte a bunurilor și selectării codului de 8 cifre din NC corespunzător bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare. Informațiile adiționale privind codul NC la nivel de 8 cifre, existente în diferite documente, spre exemplu factura externă etc., trebuie analizate cu rigurozitate în vederea asigurării corespondenței cu bunurile pe care le însoțesc. În cazul în care aceste informații se dovedesc a fi incorecte sau inexacte, vor fi ignorate în procedura de completare a Declarației statistice Intrastat și înlocuite cu informațiile corecte, corespunzătoare bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare, conform NC în vigoare.
Țara parteneră - destinație - Expediție/ Origine
Pentru expedieri intracomunitare de bunuri, se indică statul membru de Destinație din Uniunea Europeană, conform nomenclatorului de țări și teritorii prezentat în tabelul nr. 2. Pentru introduceri intracomunitare de bunuri, se indică statul membru de expediție din Uniunea Europeană, respectiv de unde bunurile au fost expediate către România, precum și țara de origine a bunului respectiv, conform nomenclatorului de țări și teritorii prezentat în tabelul nr. 2. Sunt considerate originare dintr-o țară bunurile obținute în întregime în respectiva țară. În cazul în care două sau mai multe țări au intervenit în fabricarea unui bun, acest bun este considerat originar din țara în care a avut loc ultima transformare substanțială, justificată din punct de vedere economic, respectiv realizată de un operator economic echipat în acest sens și având ca rezultat un produs nou sau reprezentând un stadiu de fabricație important. Schimburile de bunuri cu anumite părți ale teritoriilor statelor membre ale Uniunii Europene nu se cuprind în sistemul statistic Intrastat, deoarece acestea nu aparțin teritoriului statistic al Uniunii Europene, acestea făcând obiectul declarațiilor vamale, pe care Institutul Național de Statistică le preia de la Autoritatea Națională a Vămilor. Aceste teritorii sunt: Busingen (CH), Campione d'Italia (CH), San Marino (SM), Gibraltar (GI), Ceuta (XC), Melilla (XL), Andorra (AD), Groenlanda (GL), Insulele Feroe (FO) și zonele din Cipru aflate în afara controlului guvernului. Schimburile de bunuri cu următoarele teritorii ale statelor membre care, deși aparțin teritoriului statistic al Uniunii Europene, nu aparțin teritoriului fiscal al Uniunii Europene nu trebuie raportate în Declarația statistică Intrastat: Heligoland (DE), Teritoriile franceze din depărtare (FR), Insulele Aland (FI), Muntele Athos (GR), Insulele Channel (GB), Livigno (IT), apele teritoriale ale lacului Lugano (IT) și Insulele Canare (ES). Pentru schimburile de bunuri cu aceste teritorii se întocmesc declarații vamale pe care Institutul Național de Statistică le preia de la Autoritatea Națională a Vămilor.
Valoare facturată
Se completează valoarea facturată a bunurilor, conform documentelor de achiziție/vânzare. Valoarea facturată se completează în lei, fără zecimale, și nu cuprinde TVA, accize etc. Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei, pentru Declarația statistică Intrastat această valoare trebuie transformată în lei. Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul național al României. Valoarea facturată trebuie să reflecte întotdeauna valoarea reală a bunurilor. Dacă schimbul de bunuri nu este însoțit de un document care să ateste valoarea reală a bunurilor, valoarea facturată trebuie estimată folosind valoarea de piață a bunurilor. În valoarea facturată pot fi incluse cheltuieli incidentale, dacă acestea reprezintă plăți achitate de cumpărător către vânzător și sunt încorporate în mod simultan în baza de calcul pentru TVA. Cheltuielile incidentale pot reprezenta cheltuieli legate de ambalaje, transport, asigurare sau comisioane. Pentru bunurile expediate/introduse pentru prelucrare, trebuie indicată valoarea totală ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării obișnuite a respectivelor bunuri. Pentru bunurile introduse/expediate în urma prelucrării, valoarea indicată trebuie să fie valoarea estimată a bunurilor expediate/introduse pentru prelucrare, la care se adaugă valoarea activității de prelucrare realizată și valoarea materialelor auxiliare încorporate în acestea. Pentru alte schimburi intracomunitare de bunuri pentru care nu există documente care să indice valoarea reală a bunurilor, în câmpul "valoare facturată" din Declarația statistică Intrastat trebuie indicată valoarea ce ar fi fost facturată în cazul cumpărării sau vânzării obișnuite a respectivelor bunuri. Este cazul furnizorilor de informații statistice Intrastat care realizează un transfer al propriilor bunuri în alt stat membru pentru o posibilă vânzare, pentru stocare pe o perioadă mai mare de 24 de luni sau pentru prelucrare sub contract.
Valoare statistică
Valoarea statistică este valoarea la frontiera națională a României a bunului introdus sau expediat. În afară de valoarea bunului, valoarea statistică conține costul transportului și asigurării acestuia până la frontiera română. Valoarea statistică derivă, în mod normal, din valoarea indicată în câmpul "valoare facturată" din Declarația statistică Intrastat, ajustată în funcție de termenii de livrare. Relațiile existente între valoarea facturată și valoarea statistică sunt prezentate în tabelul nr. 3.
Valoarea statistică a bunurilor se declară astfel:
▪ pentru expedieri se declară valoarea bunurilor ce fac obiectul schimburilor intracomunitare de bunuri, inclusiv cheltuielile de transport, asigurare și alte cheltuieli pentru transportul bunurilor pe teritoriul național;
▪ pentru introduceri se declară valoarea bunurilor, inclusiv cheltuielile de transport, asigurare și alte cheltuieli pentru transportul bunurilor pe parcursul extern. Bunurile pentru prelucrare și cele rezultate în urma prelucrării vor fi estimate la valoarea lor de piață, înainte și, respectiv, după prelucrare. Valoarea statistică se completează în lei, fără zecimale. Dacă valoarea bunurilor este exprimată în altă monedă decât lei, pentru declarația Intrastat această valoare trebuie transformată în lei. Transformarea are la bază cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României în momentul expedierii/introducerii bunurilor din/pe teritoriul național al României. Valoarea statistică a bunurilor trebuie completată de toți furnizorii de informații statistice Intrastat care au realizat în anul anterior celui de referință sau în anul de referință introduceri intracomunitare de bunuri mai mari de 10.000.000 lei și/sau expedieri intracomunitare de bunuri mai mari de 20.000.000 lei.
Masa netă
Masa netă reprezintă greutatea bunurilor, exclusiv ambalajele aferente transportului, cum ar fi paleți, containere etc. Masa netă se exprimă în kilograme, fără zecimale, pentru fiecare linie din Declarația statistică Intrastat.
Pentru bunurile a căror masă netă este exprimată cu zecimale, se aplică regulile generale de rotunjire, respectiv:
- dacă partea zecimală este mai mică decât 5, se rotunjește la valoarea întreagă inferioară;
- dacă partea zecimală este mai mare sau egală cu 5, se rotunjește la valoarea întreagă superioară.
Pentru bunurile a căror masă netă este mai mică de 1 kg, rotunjirea se face astfel: pentru cantități mai mari sau egale cu 0,5 kg, se raportează 1 kg, iar pentru cantități mai mici de 0,5 kg, se raportează 0 kg. În cazul în care există mai multe bunuri declarate în linii distincte în Declarația statistică Intrastat pentru o anumită perioadă de referință, pe un anumit flux, încadrate la același cod de 8 cifre din NC, cu aceeași țară parteneră, același tip de tranzacție, aceiași termeni de livrare și același mod de transport, iar masa netă pentru fiecare linie completată în Declarația statistică Intrastat este mai mică de 0,5, respectivele linii vor fi cumulate pentru a nu denatura rezultatele statistice obținute prin raportarea unor valori facturate/statistice mari aferente unor mase nete egale cu 0.
Cantitatea în Unitatea de măsură suplimentară
unitatea de măsură suplimentară reprezintă unitatea de măsură, alta decât kilogramul, în care poate fi exprimat un bun. Nu toate bunurile pot fi exprimate în unități de măsură suplimentare. Unitățile de măsură suplimentare sunt stabilite prin NC pentru fiecare cod la nivel de 8 cifre ce poate fi exprimat într-o asemenea unitate de măsură. Lista unităților de măsură suplimentare este prezentată în tabelul nr. 4. În Declarația statistică Intrastat se indică cantitatea în unitatea de măsură suplimentară aferentă codului de 8 cifre selectat din NC, spre exemplu număr de perechi, metri pătrați, metri cubi, litri, MWh etc. Cantitatea în unități de măsură suplimentare se exprimă fără zecimale. În cazul în care cantitatea exprimată în unitate de măsură suplimentară este mai mică de o unitate de măsură suplimentară, se raportează întotdeauna cifra 1. Pentru restul cazurilor, se aplică regulile generale de rotunjire prezentate la punctul anterior "Masa netă".
Natura tranzacției
Natura tranzacției definește tipul de tranzacție realizată, spre exemplu vânzare, cumpărare, prelucrare etc. În Declarația statistică Intrastat se completează codul corespunzător naturii tranzacției, reprezentând o combinație a codurilor numerice din coloana A și a subdiviziunilor acestora din coloana B, conform tabelului nr. 5.
Termeni de livrare
Termenii de livrare reprezintă prevederi contractuale ce stabilesc obligațiile vânzătorului și ale cumpărătorului într-o tranzacție. În Declarația statistică Intrastat se indică codurile INCOTERMS stabilite de Camera Internațională de Comerț. Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS este prezentat în tabelul nr. 6.
Mod de transport
Se indică în Declarația statistică Intrastat codul corespunzător modului de transport prin care bunurile părăsesc teritoriul național la expediere sau sosesc pe teritoriul național la introducere. Nomenclatorul modurilor de transport este prezentat în tabelul nr. 7.
În cazul în care într-o perioadă de referință sunt realizate schimburi intracomunitare de bunuri pe un anumit flux, încadrate la același cod de 8 cifre din NC, cu aceeași țară parteneră, același tip de tranzacție, aceiași termeni de livrare și același mod de transport, acestea vor fi cumulate și declarate într-o singură linie pe declarație.
Institutul Național de Statistică va verifica din punctul de vedere al corectitudinii și completitudinii declarațiile statistice Intrastat, iar furnizorii de informații statistice Intrastat pot fi contactați pentru a oferi mai multe detalii privind datele înscrise în declarații sau pentru revizuirea declarațiilor statistice Intrastat transmise anterior.
Orice sesizare din partea Institutului Național de Statistică, prin personalul propriu, adresată furnizorului de informații statistice privind Declarația statistică Intrastat, prin unul dintre următoarele mijloace: telefon, fax, e-mail sau alt mijloc stabilit de personalul Institutului Național de Statistică, trebuie soluționată de către furnizorul de informații statistice în maximum două zile lucrătoare de la comunicarea acesteia.
IMPORTANT!
Completarea Declarației statistice Intrastat este obligatorie, iar transmiterea ei la Institutul Național de Statistică se va face exclusiv pe cale electronică.
Legea nr. 422/2006 , la articolul 10, prevede următoarele:
"(1) Constituie contravenții următoarele fapte săvârșite de către furnizorii de informații statistice Intrastat:
a) refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
b) întârzieri în transmiterea datelor;
c) comunicarea de date incorecte și incomplete;
d) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de către conducerea Institutului Național de Statistică documentele și evidențele necesare verificării datelor statistice;
e) neaplicarea măsurilor dispuse de către Institutul Național de Statistică prin atenționări sau procese-verbale de constatare a contravenției.
(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează cu amendă de la 7.500 lei la 15.000 lei.
(3) Amenzile prevăzute la alin. (2) se aplică și persoanelor juridice."
Tabelul nr. 1
Lista bunurilor excluse din statisticile de comerț
cu bunuri între statele membre ale Uniunii Europene
a)
mijloace de plată, monede oficiale și titluri de valoare
b)
aur monetar
c)
ajutoare de urgență pentru zonele afectate de dezastre
d)
bunuri ce beneficiază de imunitate diplomatică, consulară sau similar
e)
bunuri pentru și ulterioare utilizării temporare, dacă următoarele condiții sunt îndeplinite cumulat:
1.
nu este planificată sau realizată nicio prelucrare asupra respectivului bun;
2.
durata prevăzută pentru utilizarea temporară nu depășește 24 de luni;
3.
expedierea/sosirea nu trebuie declarată drept livrare sau achiziție pentru scopuri fiscale.
f)
bunuri folosite drept purtători de informație, cum ar fi spre exemplu dischete, benzi computer, pelicule, planuri, casete video și audio, CD-ROM-uri cu soft de calculator încorporat, atunci când sunt dezvoltate la comandă pentru un anumit client sau când nu fac obiectul unei tranzacții comerciale sau sunt complementare unei livrări anterioare, spre exemplu actualizări pentru care destinatarului nu i se emite factură
g)
cu condiția ca ele să nu facă obiectul unei tranzacții comerciale:
1.
material publicitar;
2.
mostre comerciale.
h)
bunuri pentru și după reparare și piesele de schimb respective. O reparație presupune restaurarea bunurilor și redobândirea condiției sau funcționalității lor inițiale. Obiectivul operațiunii este acela de a menține bunurile în stare de funcționare. Acest lucru poate implica anumite operații de reconstrucție sau îmbunătățiri, însă fără a modifica în vreun fel natura bunurilor
i)
bunuri expediate forțelor armate naționale staționate în afara teritoriului statistic și bunuri primite din partea altui stat membru care au fost transportate în afara teritoriului statistic de către forțele armate naționale, precum și bunuri achiziționate sau lăsate pe teritoriul statistic al unui stat membru de către forțele armate ale altui stat membru care staționează aici
j)
lansatoare de nave spațiale, la expediere și la sosire, în timpul și în momentul lansării în spațiu, vânzări de mijloace de transport noi de către persoane fizice sau juridice plătitoare de TVA unor persoane particulare din alte state membre
Tabelul nr. 2
Nomenclatorul de țări și teritorii
Denumire
Abreviere
Denumire
Abreviere
Denumire
Abreviere
Andorra
AD
Camerun
CM
Hong Kong
HK
Emiratele Arabe Unite
AE
Republica Populară Chineză
CN
Insulele Heard și McDonald
HM
Afganistan
AF
Columbia
CO
Honduras
HN
Antigua și Barbuda
AG
Costa Rica
CR
Croația
HR
Anguilla
AI
Haiti
HT
Albania
AL
Cuba
CU
Ungaria
HU
Armenia
AM
Capul Verde
CV
Indonezia
ID
Antilele Olandeze
AN
Insulele Christmas
CX
Irlanda
IE
Angola
AO
Cipru
CY
Israel
IL
Antarctica
AQ
Republica Cehă
CZ
India
IN
Argentina
AR
Germania
DE
Teritoriile Britanice din Oceanul Indian
IO
Samoa Americană
AS
Djibouti
DJ
Irak
IQ
Austria
AT
Danemarca
DK
Iran
IR
Australia
AU
Dominica
DM
Islanda
IS
Aruba
AW
Republica Dominicană
DO
Italia
IT
Azerbaidjan
AZ
Algeria
DZ
Jamaica
JM
Bosnia și Herțegovina
BA
Ecuador
EC
Iordania
JO
Barbados
BB
Estonia
EE
Japonia
JP
Bangladesh
BD
Egipt
EG
Kenya
KE
Belgia
BE
Eritrea
ER
Kîrgîzstan
KG
Burkina Fasso
BF
Spania
ES
Cambodgia
KH
Bulgaria
BG
Etiopia
ET
Kiribati
KI
Bahrain
BH
Finlanda
FI
Insulele Comore
KM
Burundi
BI
Insulele Fiji
FJ
Saint Kitts și Nevis
KN
Benin
BJ
Insulele Falkland
FK
Coreea de Nord
KP
Insulele Bermude
BM
Micronezia
FM
Coreea de Sud
KR
Brunei Darussalam
BN
Insulele Faroe
FO
Kuweit
KW
Bolivia
BO
Franța
FR
Insulele Cayman
KY
Brazilia
BR
Gabon
GA
Kazahstan
KZ
Bahamas
BS
Marea Britanie
GB
Laos
LA
Buthan
BT
Grenada
GD
Liban
LB
Insulele Bouvet
BV
Georgia
GE
Saint Lucia
LC
Botswana
BW
Ghana
GH
Liechtenstein
LI
Bielorusia
BY
Gibraltar
GI
Sri Lanka
LK
Belize
BZ
Groenlanda
GL
Liberia
LR
Canada
CA
Gambia
GM
Lesotho
LS
Insulele Cocos
CC
Guineea
GN
Lituania
LT
Congo - Republica Democrată
CD
Guineea Ecuatorială
GQ
Luxemburg
LU
Republica Centrafricană
CF
Grecia
GR
Letonia
LV
Congo
CG
Georgia de Sud și Insulele Sandwich de Sud
GS
Libia
LY
Elveția
CH
Guatemala
GT
Maroc
MA
Coasta de Fildeș
CI
Guam
GU
Republica Moldova
MD
Insulele Cook
CK
Guineea-Bissau
GW
Madagascar
MG
Chile
CL
Guyana
GY
Insulele Marshall
MH
Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei
MK
Rwanda
RW
Insulele Virgine Britanice
VG
Mali
ML
Arabia Saudită
SA
Insulele Virgine Americane
VI
Myanmar
MM
Insulele Solomon
SB
Vietnam
VN
Mongolia
MN
Seychelles
SC
Vanuatu
VU
Macao
MO
Sudan
SD
Wallis și Futuna
WF
Insulele Mariane de Nord
MP
Suedia
SE
Samoa de Vest
WS
Mauritania
MR
Singapore
SG
Ceuta
XC
Montserrat
MS
Insulele Sfânta Elena
SH
Kosovo
XK
Malta
MT
Slovenia
SI
Melilla
XL
Mauritius
MU
Slovacia
SK
Muntenegru
XM
Insulele Maldive
MV
Sierra Leone
SL
Serbia
XS
Malawi
MW
San Marino
SM
Yemen
YE
Mexic
MX
Senegal
SN
Mayotte (Birmania)
YT
Malaysia
MY
Somalia
SO
Africa de Sud
ZA
Mozambic
MZ
Surinam
SR
Zambia
ZM
Namibia
NA
Sao Tome și Principe
ST
Zimbabwe
ZW
Noua Caledonie
NC
Salvador
SV
Țări și teritorii necunoscute din Uniunea Europeană
QV
Niger
NE
Siria
SY
Țări și teritorii necunoscute care nu aparțin Uniunii Europene
QW
Insulele Norfolk
NF
Swaziland
SZ
Stocuri și provizii în cadrul schimburilor intracomunitare
QR
Nigeria
NG
Insulele Turks și Caicos
TC
Stocuri și provizii în cadrul schimburilor cu țările terțe
QS
Nicaragua
NI
Ciad
TD
Olanda
NL
Teritorii Franceze din Sud
TF
Norvegia
NO
Togo
TG
Nepal
NP
Thailanda
TH
Nauru
NR
Tadjikistan
TJ
Niue
NU
Insula Tokelau
TK
Noua Zeelandă
NZ
Timor-Leste
TL
Oman
OM
Turkmenistan
TM
Panama
PA
Tunisia
TN
Peru
PE
Tonga
TO
Polinezia Franceză
PF
Turcia
TR
Papua Noua Guinee
PG
Trinidad și Tobago
TT
Filipine
PH
Tuvalu
TV
Pakistan
PK
Taiwan
TW
Polonia
PL
Tanzania
TZ
Saint Pierre și Miquelon
PM
Ucraina
UA
Pitcairn
PN
Uganda
UG
Fâșia Gaza și Teritoriile de Vest
PS
Teritorii SUA din depărtare
UM
Portugalia
PT
Statele Unite ale Americii
US
Palau
PW
Uruguay
UY
Paraguay
PY
Uzbekistan
UZ
Qatar
QA
Vatican
VA
România
RO
Saint Vincent și Grenadinele
VC
Federația Rusă
RU
Venezuela
VE
Tabelul nr. 3
Relația dintre valoarea facturată și valoarea
statistică în Declarația statistică Intrastat
Flux: expedieri de bunuri
Termeni de livrare
Valoare facturată
Valoare statistică
Relația
EXW
Valoarea facturată EXW - valoarea bunurilor la poarta fabricii
Valoarea facturată EXW, la care se adaugă cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs intern, respectiv de la locul livrării până la frontiera externă a României
VS > VF
FCA
Valoarea facturată FCA- include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la vamă
Valoarea facturată FCA, la care se adaugă cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs intern, respectiv de la locul livrării până la frontiera externă a României
VS > VF
FAS
Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la chei
Valoarea facturată FAS, la care se adaugă cheltuielile de încărcare pentru trecerea graniței - nivel balustradă/chei -
VS > VF
FOB
Valoarea facturată FOB - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la depozitarea bunului pe vapor
Valoarea facturată FOB
VS=VF/ VS > VF
CFR
Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la destinație; nu include cheltuielile de asigurare
Valoarea facturată CFR, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
CIF
Valoarea facturată CIF - include, pe lângă valoarea bunurilor, și cheltuielile de transport și asigurare până la destinație
Valoarea facturată CIF, din care se scad cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
CPT
Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la poarta importatorului
Valoarea facturată CPT, din care se scad cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
CIP
Valoarea facturată CIP - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport și asigurare până la poarta importatorului
Valoarea facturată CIP, din care se scad cheltuielile de transport pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
DAF
Valoarea facturată DAF - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită
Valoarea facturată DAF
VS=VF/ VS < VF
DES
Valoarea facturată DES - reprezintă valoarea bunurilor la bordul vasului, în portul de destinație
Valoarea facturată DES, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
DEQ
Valoarea facturată DEQ - reprezintă valoarea bunurilor descărcate pe chei, cu taxe vamale plătite
Valoarea facturată DEQ, din care se scad cheltuielile de descărcare și taxele vamale
VS < VF
DDU
Valoarea facturată DDU - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale neplătite
Valoarea facturată DDU, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
DDP
Valoarea facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale plătite
Valoarea facturată DDP, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern, precum și taxele vamale
VS < VF
Flux: introduceri de bunuri
Termeni de livrare
Valoare facturată
Valoare statistică
Relația
EXW
Valoarea facturată EXW - valoarea bunurilor la poarta fabricii
Valoarea facturată EXW, la care se adaugă cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern, respectiv de la locul livrării până la frontiera externă a României
VS > VF
FCA
Valoara facturată FCA - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la vamă
Valoarea facturată FCA, la care se adaugă cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs extern, respectiv de la locul livrării până la frontiera externă a României
VS > VF
FAS
Valoarea facturată FAS - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la chei
Valoarea facturată FAS, la care se adaugă cheltuielile de încărcare pentru trecerea graniței - nivel balustradă/chei -
VS > VF
FOB
Valoarea facturată FOB - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la depozitarea bunului pe vapor
Valoare FOB
VS > VF VS = VF
CFR
Valoarea facturată CFR - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport până la destinație; nu include cheltuielile de asigurare
Valoarea facturată CFR, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
CIF
Valoarea facturată CIF - include, pe lângă valoarea bunurilor, cheltuielile de transport și asigurare până la destinație
Valoarea facturată CIF, din care se scad cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF VS = VF
CPT
Valoarea facturată CPT - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile până la poarta importatorului
Valoarea facturată CPT, din care se scad cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
CIP
Valoarea facturată CIP - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport și asigurare până la poarta importatorului
Valoarea facturată CIP, din care se scad cheltuielile de transport pe parcurs intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
DAF
Valoarea facturată DAF - include, pe lângă valoarea bunurilor, toate cheltuielile de transport până la frontiera convenită
Valoarea facturată DAF
VS=VF/ VS > VF
DES
Valoarea facturată DES - reprezintă valoarea bunurilor la bordul vasului, în portul de destinație
Valoarea facturată DES, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
DEQ
Valoarea facturată DEQ - reprezintă valoarea bunurilor descărcate pe chei, cu taxe vamale plătite
Valoarea facturată DEQ, din care se scad cheltuielile de descărcare și taxele vamale
VS < VF
DDU
Valoarea facturată DDU - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale neplătite
Valoarea facturată DDU, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs intern, respectiv de la frontiera externă a României până la locul de destinație
VS < VF
DDP
Valoarea facturată DDP - reprezintă valoarea bunurilor ajunse la cumpărător, cu taxe vamale plătite
Valoarea facturată DDP, din care se scad cheltuielile de transport și asigurare pe parcurs intern, precum și taxele vamale
VS < VF
Tabelul nr. 4
Lista unităților de măsură suplimentare
Abreviere
Denumire unitate de măsură
m
Metru
m2
Metru pătrat
l
Litru
m3
Metru cub
1.000 l
1.000 litri
c/k
Carate - 1 carat metric a 2 x 10-4 kg
G
Gram
GT
Tonaj brut
ct/l
Capacitatea de încărcare în tone metrice
1.000 kWh
1.000 kilowatt oră
gi F/S
Gram izotopi fisionabili
1.000 m3
1.000 metri cubi
pa
Număr de perechi
p/st
Număr de bucăți
100 p/st
100 bucăți
1.000 p/st
1.000 bucăți
1 alc. 100%
Litru de alcool pur - 100%
kg 90% sdt.
Kilogram de substanță uscată 90%
ce/el
Număr de elemente
kg K2O
Kilogram de oxid de potasiu
kg KOH
Kilogram de hidroxid de potasiu - potasă caustică
kg N
Kilogram de azot
kg NaOH
Kilogram de hidroxid de sodiu - sodă caustică
kg P2O5
Kilogram de pentoxid de fosfor - anhidridă fosforică
kg U
Kilogram de uraniu
kg C5H14C1NO
Kilogram de clorură de colină
kg H2O2
Kilogram de peroxid de hidrogen
kg met. am.
Kilogram de metilamină
kg/net eda
Kilogram greutate netă a produsului scurs
TJ
Terajoule - putere calorică superioară
Tabelul nr. 5
Codificarea naturii tranzacției
Coloana A
Coloana B
Cod
1.
Schimburi de bunuri care implică transferul efectiv sau intenționat al dreptului de proprietate contra unei compensații financiare sau de altă natură. Excepție fac schimburile înregistrate sub codurile 2, 7 și 8 (a) (b) (c).
1.
Achiziție/vânzare definitivă^(b)
1.1
2.
Livrare pentru vânzare la vedere sau cu testare, pentru consignație sau prin intermediul unui agent comisionar
1.2
3.
Comerț barter - compensație în natură
1.3
4.
Achiziții ale persoanelor particulare
1.4
5.
Leasing financiar - închiriere-achiziție^(c)
1.5
2.
Returnări de bunuri după înregistrarea operațiunii inițiale sub codul 1^(d); înlocuirea bunurilor în mod gratuit^(d).
1.
Returnări de bunuri
2.1
2.
Înlocuirea bunurilor returnate
2.2
3.
Înlocuirea - de exemplu, sub garanție - a bunurilor care nu au fost returnate
2.3
3.
Schimburi de bunuri, netemporare, care implică transferul de proprietate fără compensație financiară sau de altă natură
1.
Bunuri furnizate în cadrul programelor de ajutor finanțate parțial sau în totalitate de Comunitatea Europeană
3.1
2.
Alte ajutoare guvernamentale
3.2
3.
Alte ajutoare - persoane particulare, organizații neguvernamentale
3.3
4.
Altele
3.4
4.
Schimburi de bunuri în scopul prelucrării pe bază de contract^(e), cu excepția celor înregistrate sub codul 7
4
5.
Schimburi de bunuri după prelucrare pe bază de contract^(e), cu excepția celor înregistrate sub codul 7
5
6.
Schimburi de bunuri particulare codificate pentru scopuri naționale^(f)
6
7.
Schimburi de bunuri în cadrul unui program comun de apărare sau al unui alt program interguvernamental de producție
7
8.
Furnizarea de materiale și echipamente în cadrul unui contract general de construcție sau construcții civile^(g)
8
9.
Alte schimburi de bunuri
9
───────────
*a) Sub acest cod sunt înregistrate majoritatea expedierilor și introducerilor intracomunitare de bunuri, adică schimburi de bunuri în cadrul cărora dreptul de proprietate este transferat de la un rezident către un nonrezident contra unei compensații financiare sau de altă natură.
Acest cod se aplică și pentru schimburile de bunuri între unități ale aceleiași întreprinderi ori ale aceluiași grup de întreprinderi sau pentru mișcările de bunuri de la /către centre de distribuție, chiar dacă nu există o compensație financiară imediată.
*b) Inclusiv piese de schimb și alte bunuri pentru înlocuire, contra unei compensații financiare.
*c) Inclusiv leasing financiar: ratele de leasing sunt calculate în așa fel încât să acopere în întregime sau aproape în întregime valoarea bunurilor. Riscurile și beneficiile dreptului de proprietate sunt transferate concesionarului. La sfârșitul contractului, concesionarul devine proprietarul legal al bunurilor.
*d) Returnarea și înlocuirea de bunuri înregistrate inițial sub codurile 3-9 din coloana A trebuie înregistrate sub aceleași coduri inițiale.
*e) Prelucrarea cuprinde operațiuni de transformare, construire, asamblare, mărire, renovare etc., în scopul producerii unui articol nou sau îmbunătățit substanțial. Acest lucru nu presupune neapărat o modificare în clasificarea produsului. Activitățile de prelucrare pe contul propriu al celui care realizează prelucrarea nu sunt incluse la acest cod, fiind necesară înregistrarea lor la codul 1 din coloana A.
Bunurile pentru sau după prelucrare trebuie să fie înregistrate drept introduceri sau expedieri.
Lucrările de reparație nu trebuie înregistrate. O reparație presupune restaurarea bunurilor, readucerea lor la condiția sau la starea de funcționare inițială. Obiectivul operațiunii este strict acela de a menține bunurile în stare bună de funcționare; aceasta poate reprezenta reconstruiri sau îmbunătățiri, dar nu modifică în niciun fel natura produsului.
Bunurile pentru și după reparație sunt excluse din statisticile de comerț cu bunuri și nu trebuie raportate în Declarația statistică Intrastat.
*f) Acest cod nu are aplicabilitate pentru sistemul statistic Intrastat.
*g) Pentru schimburile de bunuri înregistrate la codul 8 din coloana A nu este necesar să existe o facturare separată a bunurilor, ci numai o facturare pentru totalitatea lucrărilor. În caz contrar, se folosește codul 1.
Tabelul nr. 6
Nomenclatorul termenilor de livrare INCOTERMS
Semnificație
Locul de indicat, la cerere
Cod termen livrare
INCOTERMS ICC/ECE Geneva
EXW
Ex Works... Franco uzină
Locația lucrărilor
FCA
Free Carrier... Franco la transportator
Locul convenit
FAS
Free Along Ship... Livrat în apropierea navei
Port de încărcare convenit
FOB
Free On Board... Franco la bordul navei
Port de încărcare convenit
CFR
Cost and Freight... Livrat în portul de destinație cu costuri și cheltuieli de transport achitate
Port de destinație convenit
CIF
Cost, Insurance and Freight... Livrat în portul de destinație cu cost, asigurare și cheltuieli de transport achitate
Port de destinație convenit
CPT
Carriage Paid To... Livrat la destinație cu cheltuielile de transport achitate
Loc de destinație convenit
CIP
Carriage and Insurance Paid to... Livrat la destinație cu cheltuielile de transport și asigurare achitate
Loc de destinație convenit
DAF
Delivered At Frontier... Livrat la frontieră
Loc de livrare la frontieră convenit
DES
Delivered Ex Ship... Livrat la bordul navei la destinație
Port convenit de destinație
DEQ
Delivered Ex Quay... Livrat franco la chei în portul de destinație
După acordare liber de vamă, port convenit
DDU
Delivered Duty Unpaid... Livrat la destinație fără taxe vamale plătite
Locul convenit de destinație în țara de sosire
DDP
Delivered Duty Paid... Livrat la destinație cu taxe vamale plătite
Locul convenit de livrare în țara de sosire
XXX
Alți termeni de livrare decât cei mai sus menționați
Tabelul nr. 7
Nomenclatorul modurilor de transport
Cod
Descriere
1
Transport maritim
2
Transport feroviar
3
Transport rutier
4
Transport aerian
5
Transport poștal
7
Transport prin instalații de transport fixe
8
Transport naval pe ape interne
9
Transport prin propulsie proprie - autopropulsie
-------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.