Ordinul nr. 67/2009
privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 819/2008 pentru aprobarea Procedurii privind declararea contribuabililor inactivi
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Modifică 1
- Ordinul nr. 819/2008 19 mai 2008 pentru aprobarea Procedurii privind declararea contribuabililor inactivi
În temeiul
art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 495/2007
privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și al
art. 78 alin. (5) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Articolul I
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 819/2008
pentru aprobarea Procedurii privind declararea contribuabililor inactivi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 29 mai 2008, se modifică și se completează după cum urmează:
1. După articolul 4 se introduc trei noi articole, articolele 4^1, 4^2 și 4^3, cu următorul cuprins:
"Art. 4^1. - Se aprobă Procedura de scoatere din evidența contribuabililor inactivi a contribuabililor care au fost declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4^2. - Se aprobă modelul și conținutul formularului "Notificare", cod MFP 14.13.07.99/2, prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4^3. - Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și de păstrare a formularului prevăzut la art. 42 sunt prevăzute în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin."
2. După articolul 5 se introduce un nou articol, articolul 5^1, cu următorul cuprins:
"Art. 5^1. - Pe perioada cât contribuabilii figurează în lista contribuabililor inactivi, le sunt aplicabile procedurile de administrare referitoare la declararea, stabilirea, verificarea și colectarea impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume datorate bugetului general consolidat.
Prin excepție de la prevederile alineatului precedent, contribuabilii incluși în lista contribuabililor inactivi nu vor fi supuși procedurilor curente de notificare și de impunere din oficiu pentru nedepunerea declarațiilor."
3. După anexa nr. 1 se introduc anexele nr. 2-4, al căror conținut este prevăzut în anexele nr. 1-3, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul II
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Articolul III
Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de tehnologia informației și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Sorin Blejnar București, 22 ianuarie 2009. Nr. 67.
Anexa 1 (Anexa nr. 2 la
PROCEDURA
de scoatere din evidența contribuabililor
declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale
1. Contribuabilii declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale se scot din evidența contribuabililor inactivi, din oficiu, de către organul fiscal competent sau la solicitarea scrisă a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv, după caz.
2. În cazul în care un contribuabil constată că, din eroare materială, a fost înscris în lista contribuabililor declarați inactivi, poate solicita eliminarea din listă, prin depunerea la organul fiscal competent, direct sau prin împuternicit, a unei cereri.
3. După primirea cererii, organul fiscal competent verifică în evidențele fiscale proprii dacă respectivul contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale a organului fiscal.
4. Dacă între datele și documentele furnizate de contribuabil prin cerere și datele din evidența fiscală există neconcordanțe privitoare la condițiile pe baza cărora contribuabilul a fost declarat inactiv, organul fiscal competent solicită prezența contribuabilului la sediul său, în vederea clarificării situației fiscale, prin transmiterea notificării prevăzute în anexa nr. 3.
4.1. Notificarea se întocmește în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, iar cel de-al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.
4.2. În cazul în care contribuabilul notificat nu se prezintă, pentru clarificarea situației fiscale în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, solicitarea de eliminare din lista contribuabililor declarați inactivi se respinge.
4.3. În acest caz, compartimentul de specialitate întocmește o notă care cuprinde în mod obligatoriu motivația respingerii și la care se anexează notificarea transmisă contribuabilului. Nota se supune aprobării conducătorului organului fiscal competent.
4.4. Motivația respingerii cererii de eliminare din lista contribuabililor declarați inactivi se comunică, în scris, contribuabilului.
4.5. În cazul în care contribuabilul revine cu o nouă cerere, se reia procedura prevăzută la pct. 1-4.
5. Dacă organul fiscal competent constată, din oficiu sau ca urmare a solicitării contribuabilului, că un contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale, compartimentul de specialitate întocmește un referat, care conține în mod obligatoriu:
- datele de identificare ale contribuabilului (denumire, domiciliu fiscal, cod de identificare fiscală);
- numărul și data Monitorului Oficial al României, Partea I, în care a fost publicat ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
- dacă propunerea de scoatere din evidența contribuabililor inactivi este făcută, din oficiu, de către organul fiscal sau ca urmare a unei cereri a contribuabilului (numărul și data cererii);
- descrierea situației care a condus la înscrierea contribuabilului în evidența contribuabililor declarați inactivi din eroare materială;
- propunerea de scoatere din evidența contribuabililor declarați inactivi din eroare materială.
6. Referatul se semnează de către persoana care l-a întocmit, se vizează de conducătorul compartimentului de specialitate și de către conducătorul organului fiscal.
7. Referatul vizat de către conducătorul organului fiscal și, după caz, cererea contribuabilului se înaintează spre aprobare directorului executiv al direcției generale a finanțelor publice coordonatoare.
8. În cazul Direcției generale de administrare a marilor contribuabili referatul se aprobă de către directorul general.
9. Pe baza referatelor aprobate se întocmesc listele cuprinzând datele de identificare ale contribuabililor declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale.
10. Listele și propunerea de eliminare din lista contribuabililor inactivi, semnate de directorul executiv/directorul general, se transmit în format electronic, scanate, de direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, precum și de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili către Direcția generală de tehnologia informației.
11. Procedura prevăzută la pct. 5-10 se desfășoară în maximum 3 zile lucrătoare.
12. Zilnic, Direcția generală de tehnologia informației transmite Direcției generale proceduri pentru administrarea veniturilor lista cuprinzând datele de identificare ale contribuabililor eliminați din lista contribuabililor inactivi, în vederea parcurgerii etapelor de aprobare și publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru eliminarea din listă a contribuabililor declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale.
13. Regimul stabilit pentru contribuabil la îndreptarea erorii materiale referitoare la înscrierea în lista contribuabililor inactivi, prevăzut la pct. 10, se aplică în mod corespunzător sediilor secundare înființate de contribuabilul respectiv.
14. Contribuabilii declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale se elimină din listă și își păstrează calitatea de contribuabili activi pe toată perioada de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin care au fost declarați inactivi și până la eliminarea din lista contribuabililor inactivi.
15. În cazul contribuabililor declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale și eliminați din listă, se anulează și scoaterea din evidența persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. În acest caz, se menține data înregistrării în scopuri de TVA inițială, contribuabilul păstrându-și această calitate inclusiv pe perioada cuprinsă între data înscrierii în lista contribuabililor inactivi și data eliminării din această listă.
16.1. Dacă, în urma solicitării depuse de contribuabil, organul fiscal constată că respectivul contribuabilul nu a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale compartimentul de specialitate întocmește o notă care va cuprinde în mod obligatoriu motivația respingerii cererii. Nota se supune aprobării conducătorului organului fiscal competent.
16.2. Motivația respingerii cererii de eliminare din lista contribuabililor declarați inactivi se comunică, în scris, contribuabilului.
17. Documentația care a stat la baza aprobării/respingerii cererii de eliminare din lista contribuabililor inactivi se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
Anexa 2 (Anexa nr. 3 la
Ordinul nr. 819/2008 ) [sigla AF] ROMÂNIA MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ DIRECȚIA GENERALĂ A FINANȚELOR PUBLICE A .................... Administrația Finanțelor Publice a ............... Direcția generală de administrare a marilor contribuabili APROBAT --------- Directorul executiv/Directorul general, Numele și prenumele .................... Semnătura și ștampila unității ......... NOTIFICARE Către: Denumire .......................................................... Cod de identificare fiscală .............................................. Județ .................................................................... Localitate ......................... Cod poștal .......................... Strada ............................... Număr ............................. Bloc ....... Scara ...... Etaj ...... Apartament ..... Sector ............ Din analiza cererii dumneavoastră de scoatere din evidența contribuabililor declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale, înregistrată sub nr. ................ din data ........., a rezultat că există neconcordanțe între datele furnizate de dumneavoastră în cerere și în evidențele fiscale, privind depunerea formularelor: _ - 100 "Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat" │_│ _ - 102 "Declarație privind obligațiile de plată la bugetele asigurărilor │_│ sociale și fondurilor speciale" _ - 103 "Declarație privind accizele" │_│ _ - 300 "Decont de taxă pe valoarea adăugată" │_│ _ - 301 "Decont special de taxă pe valoarea adăugată" │_│ _ - 390 VIES "Declarație recapitulativă privind livrările/achizițiile │_│ intracomunitare de bunuri" _ - 394 "Declarație informativă privind livrările/prestările și │_│ achizițiile efectuate pe teritoriul național" Vă rugăm ca, în termen de 15 zile de la data primirii prezentei notificări, să vă prezentați la sediul nostru, în vederea clarificării acestei situații. În cazul în care nu veți da curs solicitării în termenul menționat mai sus, cererea dumneavoastră de eliminare din lista contribuabililor declarați inactivi ca urmare a unei erori materiale va fi respinsă. Conducătorul unității fiscale, Numele și prenumele ........................... Semnătura și ștampila unității ................ Întocmit -------- Numele și prenumele ...................... Funcția .................................. Semnătura ................................ Cod.MFP 14.13.07.99/2
Anexa 3 (Anexa nr. 4 la
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare,
de utilizare și de păstrare ale formularelor
Notificare
1. Denumire: Notificare
2. Cod: 14.13.07.99/2
3. Format: A4/t1
4. Se tipărește - într-o singură culoare
- se utilizează echipament informatic pentru editare
5. U.M.: set (două file)
6. Se difuzează: gratuit
7. Se utilizează: pentru notificarea contribuabililor care solicită
scoaterea din evidența contribuabililor inactivi ca urmare a unei erori
materiale
8. Se întocmește în: două exemplare
de: organul fiscal competent
9. Circulă: - originalul la contribuabil
- copia la organul fiscal
10. Se păstrează la dosarul fiscal al contribuabilului
----
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.