Decizia nr. 1542/2011
referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 21 alin. (4) lit. m) și art. 145 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal și ale art. 119 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
prezumat în vigoare
Augustin Zegrean - președinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ștefan Minea - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Daniela Ramona Marițiu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 21 alin. (4) lit. m) și
art. 145 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal și ale
art. 119 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, excepție ridicată de Societatea Comercială Par Rom - S.R.L. din Ploiești în Dosarul nr. 673/42/2010 al Curții de Apel Ploiești - Secția comercială și de contencios administrativ și fiscal. Excepția formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 10D/2011.
La apelul nominal se constată lipsa părților, față de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele:
Prin Încheierea din 30 noiembrie 2010, pronunțată în Dosarul nr. 673/42/2010, Curtea de Apel Ploiești - Secția comercială și de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 21 alin. (4) lit. m) și
art. 145 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal și ale
art. 119 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, excepție ridicată de Societatea Comercială Par Rom - S.R.L. din Ploiești.
În motivarea excepției de neconstituționalitate autoarea acesteia arată că dispozițiile art. 21 alin. (4) lit. m) și
art. 145 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal stabilesc o ingerință nejustificată și inadmisibilă a statului în viața economică a persoanelor private, ceea ce contravine prevederilor art. 135 din Constituție. Dispozițiile criticate, prin faptul că impun drept criteriu de deductibilitate "necesitatea prestării în scopul activităților desfășurate a serviciilor de management, consultanță, asistență sau alte prestări de servicii", dau naștere la arbitrariu și discriminare. Astfel, sunt încălcate prevederile art. 56 din Legea fundamentală. În continuare, arată că se instituie un tratament inegal pentru comercianții care cumpără "produse" în exercitarea comerțului lor și cei care cumpără "servicii".
În ceea ce privește dispozițiile art. 119 din Codul de procedură fiscală, autoarea excepției arată că acestea contravin prevederilor art. 56 din Constituție, deoarece nu se face nicio diferențiere între persoanele care cu bună-știință au încercat fraudarea sistemului de impunere și acele persoane care cu bună-credință au considerat deductibile anumite cheltuieli.
Curtea de Apel Ploiești - Secția comercială și de contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
Avocatul Poporului arată că dispozițiile de lege criticate constituie reguli instituite de legiuitor pentru reglementarea condițiilor în care pot fi deductibile sau nu cheltuielile contribuabililor și plata dobânzilor pentru obligații fiscale restante. Or, în materie fiscală statul are deplină legitimitate constituțională, în temeiul art. 56 și art. 139 din Constituție, să stabilească impozite și taxe. Totodată, în condițiile economiei de piață, stabilirea de dobânzi în cazul neîndeplinirii la termenul scadent a obligației de plată reprezintă o măsură justificată și necesară pentru a preveni prejudicierea creditorului. De asemenea, impunerea de către stat a unui climat de disciplină economică, reflectat în stabilirea de către legiuitor a unor reguli privind deductibilitățile și dobânzile aplicate contribuabililor, sunt în concordanță cu prevederile art. 135 din Constituție. În ceea ce privește invocarea dispozițiilor art. 16 din Constituție, se arată că acestea nu au incidență în cauză.
Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și
Legea nr. 47/1992 , reține următoarele:
Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992 , să soluționeze prezenta excepție.
Obiectul excepției de neconstituționalitate îl reprezintă dispozițiile art. 21 alin. (4) lit. m) și
art. 145 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, și
art. 119 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007.
Textele de lege criticate au următorul conținut:
-
Articolul 21
alin. (4) lit. m) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal:
"Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile: (...)
m) cheltuielile cu serviciile de management, consultanță, asistență sau alte prestări de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestării acestora în scopul activităților desfășurate și pentru care nu sunt încheiate contracte;";
-
Articolul 145
alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal:
"Orice persoană impozabilă are dreptul să deducă taxa aferentă achizițiilor, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul următoarelor operațiuni:
a) operațiuni taxabile;";
-
Articolul 119
din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală: "(1) Pentru neachitarea la termenul de scadență de către debitor a obligațiilor de plată, se datorează după acest termen dobânzi și penalități de întârziere.
(2) Nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligații fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silită, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum și sumele reprezentând echivalentul în lei al bunurilor și sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei.
(3) Dobânzile și penalitățile de întârziere se fac venit la bugetul căruia îi aparține creanța principală.
(4) Dobânzile și penalitățile de întârziere se stabilesc prin decizii întocmite în condițiile aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu excepția situației prevăzute la art. 142 alin. (6)."
În susținerea neconstituționalității acestor dispoziții de lege, autoarea excepției invocă prevederile constituționale ale art. 16 referitor la egalitatea în drepturi, art. 56 referitor la contribuții financiare și ale art. 135 referitor la economia României.
Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile
art. 21 alin. (4) lit. m) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal prevăd posibilitatea deductibilității cheltuielilor efectuate de către contribuabili cu serviciile de management, consultanță, asistență sau alte prestări de servicii, numai dacă au fost îndeplinite cumulativ anumite condiții. Astfel, serviciile trebuie să fie efectiv prestate, să fie executate în baza unui contract încheiat între părți sau în baza oricărei forme contractuale prevăzute de lege, iar contribuabilul trebuie să dovedească necesitatea efectuării cheltuielilor prin specificul activităților desfășurate.
Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată este supus, de asemenea, îndeplinirii anumitor condiții prevăzute de lege, dispozițiile
art. 145 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal dispunând că orice persoană impozabilă are dreptul să deducă taxa aferentă achizițiilor, dacă acestea sunt destinate utilizării în folosul operațiunilor taxabile. Astfel, persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată au dreptul să beneficieze de deducerea taxei aferente prestărilor de servicii (servicii care au fost prestate) dacă acestea sunt destinate în folosul operațiunilor sale taxabile.
Așa fiind, Curtea reține că cele două dispoziții criticate dispun asupra condițiilor care trebuie respectate de către contribuabili pentru a putea beneficia de dreptul de deducere, condiții a căror reglementare intră în competența legiuitorului, acesta având dreptul exclusiv de a stabili atât cuantumul impozitelor și taxelor, cât și eventualele scutiri sau deduceri de la plata acestor obligații.
Condiționarea dreptului de a beneficia de deducerea cheltuielilor și a taxei pe valoarea adăugată de îndeplinirea unor condiții legale nu contravine prevederilor constituționale ale art. 56 și art. 135, o astfel de reglementare fiind necesară administrării eficiente a impozitelor și taxelor datorate bugetului general consolidat și reprezentând, totodată, o detaliere a drepturilor și obligațiilor părților din raporturile juridice fiscale. Dacă s-ar reglementa posibilitatea de a beneficia de deducerea cheltuielilor și a taxei pe valoarea adăugată fără a fi respectate anumite condiții legale imperative, s-ar crea posibilitatea diminuării profitului impozabil al contribuabililor și, implicit, o eludare a prevederilor legale fiscale și a celor constituționale care dispun asupra obligațiilor fiscale ale contribuabililor.
Referitor la invocarea prevederilor art. 16 din Constituție, Curtea constată că dispozițiile criticate se aplică calculului profitului impozabil al tuturor contribuabililor, astfel cum aceștia sunt definiți prin
art. 13 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, fără privilegii și fără discriminări.
În ceea ce privește dispozițiile
art. 119 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, Curtea constată că textul legal criticat reprezintă o măsură de politică fiscală pe care legiuitorul a instituit-o în vederea sancționării conduitei culpabile pe care contribuabilii o au prin neachitarea la termenul de scadență a obligațiilor de plată ( Decizia nr. 889 din 6 iulie 2010 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 13 august 2010).
Stabilirea printr-o dispoziție legală expresă a unor sancțiuni cu caracter fiscal pentru neîndeplinirea la termen a obligațiilor bugetare se circumscrie sferei de aplicare a dispozițiilor constituționale ale art. 56 și art. 139, care reprezintă regula generală în materia impozitelor și taxelor, legiuitorul fiind îndreptățit inclusiv la a adopta reglementări care să reprezinte un mijloc suplimentar care să asigure executarea obligațiilor fiscale.
Atât timp cât nivelul dobânzii calculate pentru fiecare zi de întârziere are o valoare stabilită într-un cuantum rezonabil, dar suficient de disuasiv pentru a nu își pierde rațiunea pentru care a fost instituită, nu poate fi reținută nicio încălcare a prevederilor constituționale invocate.
În continuare, Curtea observă că, potrivit principiilor generale de conduită în administrarea impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume datorate bugetului general consolidat cuprinse în
cap. II din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, organul fiscal va identifica și va avea în vedere toate circumstanțele edificatoare ale fiecărui caz, incumbându-i și obligația să examineze în mod obiectiv starea de fapt a contribuabilului.
Nemulțumit fiind de constatările organului fiscal concretizate într-un act administrativ fiscal, contribuabilul poate formula contestație potrivit legii, iar ulterior se poate adresa instanței judecătorești de contencios administrativ competente, în condițiile legii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al
art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 21 alin. (4) lit. m) și
art. 145 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal și ale
art. 119 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, excepție ridicată de Societatea Comercială Par Rom - S.R.L. din Ploiești în Dosarul nr. 673/42/2010 al Curții de Apel Ploiești - Secția comercială și de contencios administrativ și fiscal.
Definitivă și general obligatorie.
Pronunțată în ședința publică din data de 6 decembrie 2011.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, AUGUSTIN ZEGREAN Magistrat-asistent, Daniela Ramona Marițiu ________
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.