Reguli · Agenția Națională de Administrare Fiscală Autoritatea Vamală Română

Reguli din 1 aprilie 2026

referitoare la constituirea, actualizarea și eliberarea garanției prevăzute la art. 348 alin. (1^1) și (1^4) și la art. 435 alin. (3^2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

prezumat în vigoare

Data actului
1 aprilie 2026
Emitent
Agenția Națională de Administrare Fiscală Autoritatea Vamală Română
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 261 din 1 aprilie 2026
Citează
4 acte
Structură
8 articole · 12.428 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

ORDINUL nr. 434/758/2026 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 261 din 1 aprilie 2026.

Aprobate prin

Capitolul I Dispoziții generale

Articolul 1

Prezentele reguli stabilesc procedura de constituire, actualizare și eliberare a garanției prevăzute la

art. 348 alin. (1^1)

și

(1^4)

și la

art. 435 alin. (3^2) din Legea nr. 227/2015

privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Articolul 2

În înțelesul prezentelor reguli, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a)

Codul fiscal -

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare;

b)

Normele metodologice

- Normele metodologice de aplicare a

Legii nr. 227/2015

privind Codul fiscal, aprobate prin

Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 , cu modificările și completările ulterioare;

c)

Codul de procedură fiscală -

Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare;

d)

autoritate fiscală teritorială - organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de către operatorul economic;

e)

autoritate fiscală competentă pentru autorizare și înregistrare - organism deliberativ, fără personalitate juridică, instituit la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, denumit în continuare Comisia, competent pentru:

(i)

autorizarea antrepozitelor fiscale, destinatarilor înregistrați, expeditorilor înregistrați și importatorilor autorizați;

(ii)

înregistrarea activității de distribuție sau comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat și produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili;

f)

autoritate vamală teritorială competentă pentru autorizare:

(i)

Direcția Regională Vamală București, pentru persoanele încadrate în categoria mari contribuabili;

(ii)

biroul vamal de interior sau de frontieră cu atribuții în domeniul produselor accizabile în a cărui rază de competență își au sediul/domiciliul, pentru categoriile de contribuabili, altele decât cele prevăzute la

pct. (i)

Capitolul II Constituirea garanției

Articolul 3

(1)

Operatorii economici care se încadrează în prevederile

art. 367 alin. (1^1) ,

art. 375 alin. (1^1)

sau ale

art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal

au obligația constituirii unei garanții, calculată la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească, respectiv să o elibereze pentru consum, după caz.

(2)

Cantitatea de produse accizabile la care se calculează garanția este cantitatea înscrisă în declarația pe propria răspundere depusă în conformitate cu prevederile

art. 367 alin. (1^1) ,

art. 375 alin. (1^1) , respectiv ale

art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal .

(3)

Prevederile

pct. 8 alin. (36) din titlul VIII al Normelor metodologice

se aplică în mod corespunzător la stabilirea garanției.

Articolul 4

(1)

Garanția se constituie în forma prevăzută la

art. 348 alin. (1) din Codul fiscal .

(2)

Garanția se constituie în favoarea autorității fiscale teritoriale conform prevederilor

pct. 8 alin. (1) din titlul VIII al Normelor metodologice

și este stabilită conform

pct. 8 alin. (36) din titlul VIII al Normelor metodologice .

(3)

În cazul garanției constituite în forma prevăzută la

art. 348 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal , în favoarea autorității fiscale teritoriale, și stabilită conform

pct. 8 alin. (36) din titlul VIII al Normelor metodologice , aceasta trebuie să respecte prevederile

art. 211 lit. b) din Codul de procedură fiscală

și trebuie să cuprindă următoarele elemente:

a)

numele sau denumirea, domiciliul ori sediul operatorului economic, precum și denumirea autorității fiscale teritoriale;

b)

obiectul asigurării, respectiv plata obligațiilor fiscale restante administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (A.N.A.F.) cu mai mult de 5 zile față de termenul legal de plată;

c)

riscurile ce se asigură, respectiv neplata obligațiilor fiscale administrate de A.N.A.F;

d)

momentul începerii, respectiv data emiterii garanției sau a poliței de asigurare, și cel al încetării răspunderii instituției de credit/asigurătorului, respectiv minimum 12 luni de la data emiterii garanției sau poliței de asigurare;

e)

sumele asigurate, respectiv 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească, respectiv să o expedieze, după caz, astfel cum aceasta este individualizată de decizia emisă de autoritatea vamală teritorială conform

art. 3 alin. (3) ;

f)

emitentul menționează expres în textul documentului că se angajează irevocabil și necondiționat, renunțând expres la beneficiul discuțiunii, opozițiunii și diviziunii, să vireze, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării autorității fiscale teritoriale, suma de bani în conturile indicate de către aceasta, fără nicio tergiversare sau obiecție.

(4)

În situația în care termenul de valabilitate al garanției a expirat, iar operatorul economic nu a depus documentul prin care se prelungește acest termen ori o nouă scrisoare de garanție/poliță de asigurare de garanție, autoritatea fiscală teritorială informează, în maximum 5 zile lucrătoare de la expirarea acestui termen de valabilitate, autoritatea fiscală competentă pentru autorizare și înregistrare/autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, după caz, care aplică prevederile

art. 369 alin. (2) lit. c) ,

art. 377 alin. (1^1) lit. a) , respectiv ale

art. 435 alin. (3^10) lit. a) din Codul fiscal , după caz.

Articolul 5

(1)

Pe baza declarației pe propria răspundere depuse de operatorii economici care se încadrează la prevederile

art. 367 alin. (1^1) ,

art. 375 alin. (1^1)

sau ale

art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal , în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea acesteia, autoritatea vamală teritorială competentă emite decizia de constituire a garanției.

(2)

Decizia de constituire a garanției se comunică operatorilor economici care se încadrează la prevederile

art. 367 alin. (1^1) ,

art. 375 alin. (1^1)

sau ale

art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal , conform prevederilor

art. 47 din Codul de procedură fiscală .

(3)

Garanția se constituie în maximum 30 de zile de la comunicarea deciziei de constituire a garanției, în caz contrar, decizia emisă conform

alin. (2)

devenind nulă de drept.

(4)

După constituirea garanției, autoritatea fiscală teritorială verifică dacă aceasta îndeplinește criteriile și condițiile prevăzute la

art. 4

și, în maximum 5 zile lucrătoare, informează autoritatea vamală teritorială competentă cu privire la constituirea garanției și transmite o copie a documentului prin care se face dovada constituirii garanției.

Capitolul III Actualizarea garanției

Articolul 6

(1)

În situația în care un operator economic depune o nouă declarație pe propria răspundere, în temeiul

art. 367 alin. (1^1) ,

art. 375 alin. (1^1)

și

art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal , prin care aduce la cunoștința autorității vamale teritoriale competentă că intenționează să primească în regim suspensiv de accize, respectiv să elibereze pentru consum o nouă cantitate de produse accizabile, acesta are obligația depunerii unei noi garanții, calculată la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească, respectiv să o elibereze pentru consum, după caz, care să acopere riscul neplății accizelor.

(2)

Prevederile

pct. 8 alin. (36) din titlul VIII al Nomelor metodologice

se aplică în mod corespunzător.

(3)

Prevederile

art. 5

se aplică în mod corespunzător.

Capitolul IV Executarea garanției

Articolul 7

(1)

În cazul operatorilor economici care se încadrează în prevederile

art. 367 alin. (1^1) ,

art. 375 alin. (1^1)

și ale

art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal

și care înregistrează obligații fiscale administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală cu mai mult de 5 zile față de termenul legal de plată, în aplicarea prevederilor

art. 348 alin. (1^3) ,

(1^6)

și ale

art. 435 alin. (3^7) din Codul fiscal , autoritatea fiscală teritorială dispune executarea garanției și comunică acest fapt autorității vamale teritoriale și operatorului economic, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data executării garanției.

(2)

În vederea executării garanției prevăzute la

art. 348 alin. (1^1)

și

(1^4)

și la

art. 435 alin. (3^2) din Codul fiscal , autoritatea fiscală teritorială dispune instituției de credit/societății de asigurare emitente a scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție, după caz, ori instituției de credit ori societății de asigurare din România care a confirmat scrisoarea de garanție/polița de asigurare de garanție ori unității de Trezorerie a Statului, după caz, să vireze în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării suma executată, în conturile indicate de către aceasta, în situațiile prevăzute la

art. 348 alin. (1^3) ,

(1^6)

și la

art. 435 alin. (3^7) din Codul fiscal .

(3)

Autoritatea fiscală teritorială comunică operatorului economic, conform prevederilor

art. 47 din Codul de procedură fiscală , cuantumul sumei care a fost executată din garanția constituită.

(4)

Operatorii economici care se încadrează în prevederile

art. 367 alin. (1^1) ,

art. 375 alin. (1^1)

sau ale

art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal

sunt obligați ca, în termen de maximum 30 de zile de la data executării garanției, să transmită autorității fiscale teritoriale documentul prin care se face dovada reîntregirii garanției.

(5)

După reîntregirea garanției, autoritatea fiscală teritorială verifică dacă aceasta îndeplinește criteriile și condițiile prevăzute la

art. 4

și, în maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii documentelor prin care se face dovada reîntregirii garanției, informează autoritatea vamală teritorială competentă cu privire la acest fapt și transmite o copie a acestui document.

(6)

În situația în care garanția nu a fost reîntregită în termenul prevăzut la

alin. (4) , autoritatea fiscală teritorială informează, în maximum 5 zile lucrătoare de la expirarea acestui termen, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare și autoritatea fiscală competentă pentru autorizare și înregistrare, în vederea aplicării prevederilor

art. 369 alin. (2) lit. c) ,

art. 377 alin. (1^1) lit. a) , respectiv ale

art. 435 alin. (3^10) lit. a) din Codul fiscal , după caz.

Capitolul V Eliberarea garanției

Articolul 8

(1)

În situația în care operatorul economic solicită eliberarea garanției aferente unei declarații pe propria răspundere, acesta va depune în scris o cerere la autoritatea vamală teritorială.

(2)

Autoritatea vamală teritorială informează autoritatea fiscală teritorială, în vederea verificării îndeplinirii de către operatorul economic a obligațiilor legale privind evidențierea, declararea și plata obligațiilor fiscale administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală aferente cantităților pentru care a fost constituită garanția solicitată spre eliberare.

(3)

Garanția constituită poate fi eliberată numai după verificarea de către autoritatea fiscală competentă a îndeplinirii de către operatorul economic a tuturor obligațiilor legale privind evidențierea, declararea și plata obligațiilor fiscale administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală.

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.