Acord · Guvernul

Acordul din 9 mai 2000

între Guvernul României și Guvernul Republicii Ungare privind schimbul de stagiari

prezumat în vigoare

Data actului
9 mai 2000
Emitent
Guvernul
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 230 din 7 mai 2001
Structură
14 articole · 9.256 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Guvernul României și Guvernul Republicii Ungare, denumite în continuare părți contractante, animate de dorința de a dezvolta cooperarea dintre cele doua state în toate domeniile vieții economice și sociale, dorind să contribuie la îmbunătățirea nivelului pregătirii profesionale, a aptitudinilor lingvistice și a imbogatirii valorilor culturale ale tinerilor angajați, convin următoarele:

Articolul 1

În scopul prezentului acord:

1. Instituțiile responsabile pentru implementare, denumite în continuare instituții autorizate, sunt:

- în România: Ministerul Muncii și Protecției Sociale;

- în Republica Ungara: Ministerul Afacerilor Sociale și Familiei.

2. Instituțiile desemnate sa implementeze acordul, denumite în continuare instituții competente, sunt:

- în România: Ministerul Muncii și Protecției Sociale prin Direcția generală politici, programe privind piața muncii;

- în Republica Ungara: Centrul Național pentru Metodologie și Cercetări în Domeniul Muncii, împreună cu filialele acestuia la nivel local și al capitalei.

3. Stagiarii vor fi cetățeni ai unuia dintre statele părților contractante, absolvenți cu minimum 2 ani de calificare profesională, având vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani, care se angajează în munca în statul celeilalte părți contractante pentru a-și îmbunătăți și perfectiona aptitudinile profesionale, cunoștințele culturale și lingvistice.

Articolul 2

1. Părțile contractante convin sa promoveze angajarea temporară ca stagiari, pe teritoriul statului celeilalte părți contractante, a tinerilor lor cetățeni având o calificare profesională.

2. Prezentul acord nu va prejudicia reglementările bilaterale în vigoare între cele doua state, referitoare la intrarea, șederea, ieșirea și angajarea cetățenilor statului unei părți contractante pe teritoriul statului celeilalte părți contractante.

Articolul 3

1. Stagiarul poate să se angajeze în orice domeniu al economiei, sub rezerva restrictiilor prevăzute de legislația naționala a fiecărei părți contractante.

2. Părțile contractante pot orienta angajarea stagiarilor spre domeniile economice, categoriile profesionale și calificarile de interes prioritar pentru una dintre ele.

Articolul 4

1. Instituțiile competente pot sa elibereze în țările lor maximum 700 de permise de muncă pe an calendaristic stagiarilor din statul celeilalte părți contractante.

2. Numărul de permise de muncă stabilit la paragraful 1 poate fi schimbat de instituțiile autorizate prin schimb de scrisori.

3. Stagiarii care sunt cetățeni ai statului uneia dintre părțile contractante își vor cauta singuri un loc de muncă în statul gazda.

4. Instituțiile competente pot sprijini solicitanții în găsirea unui loc de muncă în cadrul contingentului prevăzut la paragraful 1.

5. Instituțiile competente își vor furniza reciproc, precum și stagiarilor proveniți din statele lor informații generale referitoare la țara gazda (în România, în limba română, și în Republica Ungara, în limba maghiara) privind:

- prevederile legislative și administrative;

- reglementările referitoare la deplasarea, intrarea, șederea, angajarea, munca și securitatea socială în țara gazda;

- condițiile de viața, precum și celelalte condiții la care stagiarii sunt îndreptățiți pe teritoriul tarii gazda;

- informații specifice pentru stagiari privind clauzele contractului de muncă.

Articolul 5

Pe durata angajării stagiarului i se vor aplica prevederile legislației statului părții contractante pe teritoriul căruia acesta își desfășoară activitatea.

Articolul 6

1. Instituțiile competente vor furniza servicii de mediere și vor elibera gratuit permisele de muncă solicitate.

2. Toate celelalte cheltuieli și taxe pentru documentele și permisele legate de șederea stagiarilor pe teritoriul statului părții contractante gazda, precum și diferitele taxe necesare pentru permisele eliberate în conformitate cu legislația naționala vor fi suportate de stagiari.

Articolul 7

1. Perioada de angajare a stagiarului va fi de maximum 12 luni. Aceasta perioada poate fi prelungită cu încă 6 luni. La expirarea perioadei menționate anterior stagiarii vor părăsi teritoriul tarii gazda.

2. Instituțiile competente ale tarii gazda vor elibera permisele de muncă pentru stagiari, în limita contingentului stabilit la art. 4 paragraful 1, fără a lua în considerare situația de pe piața forței de muncă.

3. Stagiarul are dreptul sa desfășoare activitatea pentru care i-a fost eliberat permisul de muncă.

4. Prelungirea permisului de muncă prevăzută în paragraful 1 nu aduce atingere contingentului prevăzut la art. 4 paragraful 1.

5. În cazul în care stagiarul dorește să își desfășoare activitatea la un alt angajator pe perioada prevăzută la paragraful 1 i se va elibera un nou permis de muncă.

6. Dacă raporturile de muncă încetează mai devreme decât era prevăzut, independent de voința stagiarului, instituția competența va sprijini stagiarul în găsirea unui nou loc de muncă.

7. Stagiarii vor respecta prevederile legale ale tarii gazda, în special cele referitoare la intrarea, șederea și ieșirea străinilor.

8. Părțile contractante vor asigura obținerea pe cale legală a aprobărilor, a documentelor de călătorie sau a altor documente necesare pentru intrarea și șederea străinilor, prevăzute de reglementările naționale.

Articolul 8

Stagiarii definiți la art. 1 vor fi subiect al dispozițiilor acordului bilateral de securitate socială în vigoare între cele doua părți contractante.

Articolul 9

1. În cursul exercitării drepturilor și îndeplinirii obligațiilor specifice cu privire la angajarea, la securitatea în munca și la plata contribuțiilor stagiarul va beneficia de același tratament ca orice alt angajat al statului părții contractante gazda. Egalitatea de tratament include protecția legală a bunurilor personale, a drepturilor și intereselor și accesul la autoritățile judecătorești.

2. Egalitatea de tratament va fi corelata cu prevederile acordului bilateral privind evitarea dublei impuneri.

Articolul 10

Stagiarul își poate transfera economiile și bunurile provenite din activitățile desfășurate pe teritoriul statului gazda, în conformitate cu legislația aplicabilă.

Articolul 11

1. Instituțiile autorizate, cu implicarea instituțiilor competente, vor stabili modalitățile de aplicare a prevederilor prezentului acord.

2. Instituțiile competente vor coopera în scopul simplificarii formalităților legate de angajarea stagiarilor.

3. În cazul în care contingentul prevăzut la art. 4 paragraful 1 nu este utilizat complet de una dintre părțile contractante, acea parte contractantă nu poate limita pe aceasta baza contingentul celeilalte părți contractante. De asemenea, nu se va putea reporta pentru anul următor partea neutilizata din contingent.

Articolul 12

1. Reprezentanții părților contractante se vor intalni periodic pentru a analiza rezultatele obținute și problemele cu care s-au confruntat, precum și pentru a elabora soluții care să asigure punerea în aplicare a prevederilor prezentului acord.

2. Instituțiile autorizate se vor informa reciproc asupra măsurilor administrative care servesc scopul prezentului acord și referitoare la legislația și modificările acesteia, în măsura în care aceste modificări afectează aplicarea acordului.

3. Părțile contractante își vor acorda reciproc asistența gratuita în scopul rezolvarii problemelor legate de aplicarea prezentului acord.

Articolul 13

Prezentul acord va intra în vigoare în prima zi a lunii ce urmează expirării unei perioade de o luna de la data schimbului de note prin care cele doua părți contractante se informează despre îndeplinirea procedurilor cerute de legislația lor interna pentru intrarea lui în vigoare.

Articolul 14

1. Prezentul acord va avea o valabilitate de 3 ani. Acordul se va prelungi automat cu noi perioade de câte un an, dacă nici una dintre părțile contractante nu îl va denunta cu cel puțin 6 luni înaintea expirării perioadei de valabilitate.

2. În cazul denunțării acordului permisele de muncă deja eliberate în baza prezentului acord vor rămâne valabile până la expirarea lor, iar drepturile obținute, precum și cele în curs de a fi obținute în baza acestuia își mențin valabilitatea, în conformitate cu prevederile prezentului acord.

3. Orice modificare a prezentului acord, cu excepția schimbării numărului de permise de muncă, va fi convenită între părțile contractante și va intra în vigoare în conformitate cu prevederile art. 13.

Prezentul acord a fost semnat în doua exemplare originale, fiecare în limbile română, maghiara și engleza, la 9 mai 2000 la Budapesta. În cazul oricăror diferențe de interpretare a prezentului acord va prevala textul în limba engleza.

Pentru Guvernul României,

Smaranda Dobrescu

Pentru Guvernul Republicii Ungare,

Peter Harrach

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.