Ordinul nr. 3300/2017
privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.011/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Modifică 1
- Ordinul nr. 2011/2016 5 iulie 2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adă…
Având în vedere prevederile
art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, ale
art. 56
și
58 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor Publice, comunicat prin Adresa nr. 715.246 din 14 noiembrie 2017,
în temeiul dispozițiilor
art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, precum și ale
art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013
privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,
președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Articolul I
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.011/2016
pentru aprobarea
Procedurii
de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 3 august 2016, se modifică și se completează după cum urmează:
1.
În anexa nr. 1, la secțiunea 1 „Dispoziții generale“
punctul 1.1, litera a)
se modifică și va avea următorul cuprins:
a)
au fost declarate inactive conform prevederilor
art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare
(Codul de procedură fiscală) ;
2.
În anexa nr. 1, la secțiunea 1 „Dispoziții generale“,
punctul 6
se modifică și va avea următorul cuprins:
6.
(1) După primirea cererii de înregistrare, compartimentul de specialitate analizează informațiile cuprinse în cerere și, după caz, în documentația prezentată și verifică caracterul complet și corectitudinea acestora. De asemenea verifică dacă temeiul legal al solicitării de înregistrare în scopuri de TVA corespunde cu motivul pentru care a fost anulat codul de înregistrare în scopuri de TVA sau pentru care a fost respinsă cererea anterioară de înregistrare în scopuri de TVA, după caz.
(2)
Pentru soluționarea cererii de înregistrare în scopuri de TVA depusă de persoana impozabilă - societate reglementată de
Legea societăților nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare, compartimentul de specialitate verifică dacă pentru această persoană impozabilă s-a primit de la compartimentul cu atribuții în evaluarea riscului fiscal vreun referat întocmit ca urmare a înscrierii persoanei impozabile în selecția efectuată în baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal, în condițiile ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la pct. 1.2.
(3)
Dacă pentru persoana impozabilă există vreun referat întocmit potrivit alin. (2), compartimentul de specialitate întocmește referatul și proiectul de decizie privind respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA, menționate la pct. 9.
3.
În anexa nr. 1, la secțiunea 1 „Dispoziții generale“,
după punctul 13
se introduc două noi puncte, punctele 13^1 și 13^2, care vor avea următorul cuprins:
13^1.
Înainte de luarea deciziei de respingere a cererii de înregistrare, prevăzută la pct. 9 lit. c), compartimentul de specialitate asigură exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor
art. 9 din Codul de procedură fiscală , situație în care termenul de soluționare a cererii se prelungește cu perioada cuprinsă între data transmiterii invitației către contribuabil și data prezentării acestuia la organul fiscal. Organul fiscal înștiințează contribuabilul cu privire la prelungirea termenului de soluționare a cererii, asupra obligativității de a prezenta, la termenul stabilit pentru audiere, documentele și informațiile solicitate, precum și asupra posibilității de a furniza alte probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei în vederea soluționării cererii.
13^2.
La finalizarea audierii se va încheia un proces-verbal, semnat de organul fiscal și de contribuabil sau, după caz, de persoana împuternicită să reprezinte contribuabilul în relația cu organul fiscal, în care se vor consemna cel puțin următoarele elemente: numele și prenumele reprezentantului organului fiscal care participă la audiere, numele și prenumele reprezentantului legal al contribuabilului care participă la audiere, data la care are loc audierea, informații referitoare la cererea contribuabilului (numărul și data cererii, situația în care se încadrează), documentele și informațiile prezentate la audiere care au fost solicitate sau probele suplimentare considerate relevante de către contribuabil, constatările organului fiscal cuprinse în referat, precum și punctul de vedere al contribuabilului. Mențiuni privind audierea se înscriu și în cuprinsul deciziei emise de organul fiscal.
4.
În anexa nr. 1, la secțiunea a 2-a „Dispoziții speciale privind înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit prevederilor
art. 316 alin. (12) lit. a) din Codul fiscal “,
punctul 1
se modifică și va avea următorul cuprins:
1.
În situația persoanelor impozabile cărora le-a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA pentru că au fost declarate în inactivitate, înregistrarea în scopuri de TVA, la cerere, se face numai dacă a încetat situația care a condus la anularea înregistrării, potrivit
art. 316 alin. (12) lit. a) din Codul fiscal .
5.
În anexa nr. 1, la secțiunea a 2-a „Dispoziții speciale privind înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit prevederilor
art. 316 alin. (12) lit. a) din Codul fiscal “,
punctul 2.(1) litera b) ,
punctul 3 litera b)
și
punctul 5 litera b)
se abrogă.
6.
În anexa nr. 1, la secțiunea a 2-a „Dispoziții speciale privind înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit prevederilor
art. 316 alin. (12) lit. a) din Codul fiscal “,
punctul 4
se modifică și va avea următorul cuprins:
4.
Persoana impozabilă poate depune o nouă cerere de înregistrare în scopuri de TVA, de îndată ce remediază situația care a condus la respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA. În situația prevăzută la
art. 316 alin. (11) lit. e) din Codul fiscal
sunt aplicabile prevederile secțiunii a 5-a pct. 3 din procedură.
7.
Anexa nr. 2 la anexa nr. 1
se modifică și se înlocuiește cu
anexa nr. 1
la prezentul ordin.
8.
Anexa nr. 2
se modifică și se înlocuiește cu
anexa nr. 2
la prezentul ordin.
9.
Anexa nr. 4
se modifică și se înlocuiește cu
anexa nr. 3
la prezentul ordin.
Articolul II
Anexele nr. 1 ,
2
și
3
fac parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul III
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Articolul IV
Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de tehnologia informației, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate acestora vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Mirela Călugăreanu București, 16 noiembrie 2017. Nr. 3.300.
Anexa 1 (Anexa nr. 2 la
procedură )
MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice ...................
Direcția generală de administrare a marilor contribuabili
Unitatea fiscală ................................................
Nr. .........................................
Aprobat
Conducătorul unității fiscale,
……………......................….
Avizat
Conducătorul adjunct al unității fiscale,
......................................
Verificat
Șef compartiment specialitate,
..................................
REFERAT
privind soluționarea cererii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoare adăugată
depuse în temeiul
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
A.
Date de identificare a persoanei impozabile Denumire ..........................................................................
Cod de identificare fiscală ................................................
Codul de înregistrare în scopuri de TVA care a fost anulat .....................................
Domiciliul fiscal ........................................................................................................
Înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată începând cu data de ........................, întrucât.....................................................
...............(Se detaliază motivele de fapt și de drept pentru care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA.)......................
B.
Din analiza Cererii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare
(Codul fiscal) , înregistrată cu nr. ..........................., precum și a următoarelor informații și documente: ...............................................................................
...............................................................................
C.
Propunem: [] Respingerea cererii de înregistrare în scopuri de TVA*), depusă după anularea înregistrării în scopuri de TVA, pentru următoarele motive: [] Informațiile solicitate contribuabilului nu au fost prezentate în termenul înscris în notificare, respectiv 15 zile de la primirea notificării. Prin Adresa nr. .........../.................. au fost solicitate următoarele date sau documente ...........................................
.................................................................................
[] La data depunerii cererii de înregistrare în scopuri de TVA: [] persoana impozabilă era declarată inactivă conform prevederilor
art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare;
[] persoana impozabilă avea fapte înscrise în cazierul fiscal, de natura: [] infracțiunilor
[] atragerii răspunderii solidare cu debitorul
[] actualii administratori/asociați (în cazul societăților reglementate de
Legea societăților nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare, se aplică numai pentru asociații majoritari sau, după caz, asociatul unic) ................(Se înscriu datele de identificare ale acestora.)............ aveau fapte înscrise în cazierul fiscal, de natura: [] infracțiunilor
[] atragerii răspunderii solidare cu debitorul
[] persoana impozabilă nu a depus deconturile de TVA, în condițiile prevăzute de
art. 316 alin. (11) lit. d) din Codul fiscal
[] persoana impozabilă nu a evidențiat în deconturile de TVA depuse nicio operațiune, în condițiile
art. 316 alin. (11) lit. e) din Codul fiscal .
[] alte motive legale de respingere
Motive de fapt și de drept ...................................................................................................................................................
[] Înregistrarea în scopuri de TVA, în temeiul: []
art. 316 alin. (12) lit. a) din Codul fiscal
[]
art. 316 alin. (12) lit. b) din Codul fiscal
[]
art. 316 alin. (12) lit. c) din Codul fiscal
[]
art. 316 alin. (12) lit. d) din Codul fiscal
Întocmit
............................................
*) În situația în care se propune respingerea cererii, sunt aplicabile prevederile pct. 13^1 și 13^2 din secțiunea 1 a anexei nr. 1 la
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.011/2016 , cu modificările și completările ulterioare, în vederea audierii contribuabilului.
Anexa 2 (Anexa nr. 2 la
INSTRUCȚIUNI
de completare a formularului „Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată,
potrivit
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare“ (099)
Formularul „Cerere de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare“ (099) se completează și se depune de către persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA în conformitate cu dispozițiile
art. 316 alin. (11) lit. a)-e)
și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit prevederilor
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare
(Codul fiscal) .
Cererea se depune de către reprezentantul legal al persoanei impozabile pentru care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA sau de altă persoană împuternicită, potrivit legii, la registratura organului fiscal competent ori prin poștă cu confirmare de primire.
Formularul se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeț și corect, toate datele prevăzute. Un exemplar se păstrează de contribuabil, iar celălalt exemplar se depune la organul fiscal competent.
A.
Date de identificare a persoanei impozabile Rândul 1. Denumirea/Numele, prenumele Se completează cu denumirea/numele, prenumele persoanei impozabile pentru care se solicită înregistrarea în scopuri de TVA.
Rândul 2. Domiciliul fiscal Se completează cu domiciliul fiscal al persoanei impozabile stabilit potrivit legii.
B.
Reprezentare prin împuternicit Se marchează cu „X“ în situația în care cererea este completată de către împuternicitul desemnat potrivit
Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare
(Codul de procedură fiscală) , și se înscriu numărul și data cu care împuternicitul a înregistrat actul de împuternicire, în formă autentică și în condițiile prevăzute de lege, la organul fiscal.
Date de identificare a împuternicitului - se completează cu datele privind numele și prenumele sau denumirea împuternicitului, adresa acestuia și codul de identificare fiscală.
C.
Prin prezenta solicit înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată. Rândul 1 se marchează cu „X“ de către persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA sau li s-a respins cererea de înregistrare în scopuri de TVA, întrucât au fost declarate inactive fiscal, potrivit legii.
Rândul 2 se marchează cu „X“ de către persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA sau li s-a respins cererea de înregistrare în scopuri de TVA, întrucât asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăși au avut înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau fapte prevăzute la
art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 39/2015
privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 327/2015 , cu modificările ulterioare, și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, datorită încetării situației care a condus la anularea înregistrării în scopuri de TVA. În cazul societăților reglementate de
Legea societăților nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare, se aplică numai pentru asociații majoritari sau, după caz, asociatul unic care au/are înscrise astfel de fapte/situații.
Rândul 3 se marchează cu „X“ de către persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA sau li s-a respins cererea de înregistrare în scopuri de TVA, întrucât nu au depus niciun decont de TVA, și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA.
Rândul 4 se marchează cu „X“ de către persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA sau li s-a respins cererea de înregistrare în scopuri de TVA, întrucât nu au evidențiat, în deconturile de TVA depuse, nicio operațiune realizată, și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA.
Rândul 5 se marchează cu „X“ de către persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA sau li s-a respins cererea de înregistrare în scopuri de TVA, întrucât prezintă risc fiscal ridicat, potrivit criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal stabilite prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrarea Fiscală, în condițiile prevăzute de
art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal .
Rândul 6 Se înscrie cifra de afaceri pe care estimează să o realizeze în perioada rămasă până la sfârșitul anului calendaristic. Cifra de afaceri se calculează potrivit dispozițiilor
art. 322 din Codul fiscal.
Rândul 7 Perioada fiscală Se marchează cu „X“ perioada fiscală care urmează a fi utilizată pentru taxa pe valoarea adăugată, în condițiile prevăzute de
art. 322 din Codul fiscal.
Anexa 3 (Anexa nr. 4 la
MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
Agenția Națională de Administrare Fiscală
Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice .................
Direcția generală de administrare a marilor contribuabili
Unitatea fiscală ....................................................
Nr. ....................../......................
Sigla D.G.R.F.P./ D.G.A.M.C.
Adresa ..............
Tel.: ...................
Fax: ...................
E-mail: ...............
DECIZIE
privind respingerea Cererii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată,
potrivit prevederilor
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare
Către: Denumirea/Numele și prenumele .........................................................................
Domiciliu fiscal: Localitatea ..................., str. ..................... nr. ............., bl. ........, ap. ........., et. ..............., județul/sectorul ...........................
Cod de identificare fiscală .......................................................
În urma Cererii dumneavoastră de înregistrare în scopuri de TVA, potrivit
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, înregistrată la organele fiscale cu nr. ................. din ................., și a analizei informațiilor existente în evidențele fiscale, vă comunicăm că cererea dumneavoastră a fost respinsă, întrucât:
[] nu ați corectat/completat cererea de înregistrare și/sau documentația, în termenul prevăzut de notificarea transmisă de organul fiscal
[] la data depunerii cererii de înregistrare în scopuri de TVA: [] persoana impozabilă era declarată inactivă conform prevederilor
art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare
[] persoana impozabilă avea fapte înscrise în cazierul fiscal, de natura: [] infracțiunilor
[] atragerii răspunderii solidare cu debitorul
[] actualii administratori/asociați (în cazul societăților reglementate de
Legea societăților nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare, se aplică numai pentru asociații majoritari sau, după caz, asociatul unic) .........(Se înscriu datele de identificare ale acestora.)....... aveau fapte înscrise în cazierul fiscal, de natura: [] infracțiunilor
[] atragerii răspunderii solidare cu debitorul
[] persoana impozabilă nu a depus deconturile de TVA, în condițiile prevăzute de
art. 316 alin. (11) lit. d) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare
[] persoana impozabilă nu a evidențiat în deconturile de TVA depuse nicio operațiune, în condițiile
art. 316 alin. (11) lit. e) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare
[] din constatările organului fiscal rezultă că persoana impozabilă - societate înființată potrivit
Legii nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare - prezintă risc fiscal potrivit criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal stabilite prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrarea Fiscală, în condițiile prevăzute de
art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare;
[] alte motive legale de respingere
Motive de fapt și de drept ..........................................................................
................................................................................................
Mențiuni privind audierea contribuabilului ............................................................
................................................................................
După remedierea situației care a condus la respingerea cererii, în condițiile prevăzute de
art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 , cu modificările și completările ulterioare, persoana impozabilă poate solicita înregistrarea în scopuri de TVA, prin depunerea unei noi cereri de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (formular 099).
Împotriva prezentei decizii se poate formula contestație la organul fiscal emitent, în conformitate cu dispozițiile
art. 272 alin. (6) din Legea nr. 207/2015 , cu modificările și completările ulterioare, în termen de 45 de zile de la data comunicării, potrivit
art. 270 alin. (1)
din același act normativ.
Conducătorul unității fiscale,
Numele și prenumele ..........................
Semnătura și ștampila unității ...............
Nr. de înregistrare ca operator de date cu caracter personal ......................
Cod 14.13.02.60/î.c.r.
www.anaf.ro
------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.