Ordin · Agenția Națională de Administrare Fiscală

Ordinul nr. 1721/2021

privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili

prezumat în vigoare 1 act modificator

Data actului
29 octombrie 2021
Emitent
Agenția Națională de Administrare Fiscală
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 1051 din 3 noiembrie 2021
Modificări
1 act modificator, prima la 26 ianuarie 2022, ultima la 26 ianuarie 2022
Citat de
5 acte
Citează
7 acte
Structură
10 articole · 19.151 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce i s-a întâmplat acestui act

Modificat prin 1

  • Ordinul nr. 83/2022 26 ianuarie 2022 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administra…

În temeiul prevederilor

art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013

privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și având în vedere prevederile

art. 29 alin. (1)

și ale

art. 30 alin. (3)

și

(5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, precum și avizul conform al Ministerului Finanțelor comunicat prin Adresa nr. 742.049 din 28.10.2021,

președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

Articolul 1

(0)

Dispoziții generale

(1)

Prin prezentul ordin se stabilește competența de administrare a marilor contribuabili în sarcina Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care se efectuează selecția/actualizarea acestora, pentru:

a)

contribuabilii mari aflați în administrarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili la data de 31 decembrie 2021;

b)

contribuabilii mari care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezentul ordin.

(2)

Prin excepție de la

alin. (1) lit. a) , nu sunt administrați de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili contribuabilii mari care:

a)

au fost declarați insolvabili potrivit

art. 265 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare

Codul de procedură fiscală , până la data intrării în vigoare a prezentului ordin;

b)

s-au aflat în procedura insolvenței deschisă prin sentință definitivă pronunțată până la data de 31 decembrie 2020;

c)

au fost declarați în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerțului, potrivit legii, până la data de 31 decembrie 2020;

d)

au fost declarați inactivi potrivit dispozițiilor

art. 92 din Codul de procedură fiscală , până la data de 31 decembrie 2020;

e)

au fost selectați anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, conform criteriului de reprezentare fiscală și al participării directe.

(3)

Selecția/Actualizarea marilor contribuabili se realizează în funcție de criteriile de selecție prevăzute la

art. 3

și de regulile specifice prevăzute la

art. 7 .

Articolul 2

(0)

Condiția generală de eligibilitate

(1)

Se consideră eligibili contribuabilii care se încadrează în una dintre următoarele categorii:

a)

contribuabilii prevăzuți la

art. 4 alin. (2) ;

b)

persoanele juridice române înființate potrivit prevederilor

Legii societăților nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare, inclusiv entitățile rezultate în urma fuziunii cu alți contribuabili;

c)

sucursalele contribuabililor persoane juridice străine/sedii permanente desemnate/sedii permanente care își desfășoară activitatea pe teritoriul României;

d)

regiile autonome, companiile și societățile naționale și societățile cu capital majoritar sau integral de stat;

e)

institutele naționale de cercetare-dezvoltare organizate potrivit prevederilor

Ordonanței Guvernului nr. 57/2002

privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin

Legea nr. 324/2003 , cu modificările și completările ulterioare.

(2)

Prin excepție de la

alin. (1) , nu se consideră eligibili:

a)

contribuabilii care sunt declarați insolvabili potrivit

art. 265 din Codul de procedură fiscală ;

b)

contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolvenței prin sentință definitivă;

c)

contribuabilii care se află în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerțului și nici contribuabilii care sunt declarați inactivi potrivit prevederilor

art. 92 din Codul de procedură fiscală .

(3)

Prevederile

alin. (2)

nu se aplică contribuabililor selectați/actualizați potrivit criteriilor specifice prevăzute la

art. 4 alin. (2)

și

(6) .

Articolul 3

(0)

Criterii de selecție

(1)

Selecția marilor contribuabili se realizează dintre contribuabilii eligibili, în funcție de următoarele criterii:

a)

criterii specifice;

b)

criteriul de bază;

c)

criteriul de continuitate.

(2)

Contribuabilii care îndeplinesc criteriile prevăzute la

art. 4 alin. (2)

și

(3)

, precum și cei stabiliți în ordine descrescătoare în funcție de criteriul de bază prevăzut la

art. 5

sunt selectați în limita unui număr maxim de 3.000 de contribuabili.

(3)

Criteriile de selecție prevăzute la

alin. (1)

se pot modifica anual prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Articolul 4

(0)

Criterii specifice

(1)

Din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii care îndeplinesc următoarele criterii specifice de selecție:

a)

criteriul specific de activitate desfășurată;

b)

criteriul investițional;

c)

criteriul grupului fiscal unic.

(2)

În criteriul specific de activitate desfășurată se încadrează:

a)

Banca Națională a României;

b)

instituțiile de credit autorizate de Banca Națională a României, cu excepția cooperativelor de credit din cadrul organizațiilor cooperatiste de credit;

c)

societățile de asigurări autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară;

d)

societățile de investiții financiare;

e)

Societatea Română de Televiziune;

f)

Societatea Română de Radiodifuziune.

(3)

În criteriul investițional se încadrează în categoria contribuabililor mari contribuabilii nou-înființați care, la data înființării, se angajează prin declarație pe propria răspundere să realizeze, într-o perioadă de maximum 3 ani consecutivi de la data înființării, investiții a căror valoare în lei să fie echivalentul a minimum 10 milioane euro, la cursul de referință al pieței valutare pentru euro, comunicat de Banca Națională a României, de la data înființării. După expirarea acestei perioade, contribuabilii vor fi selectați în funcție de criteriile de selecție prevăzute la

art. 3 , cu excepția criteriului de continuitate.

(4)

Contribuabilii depun declarația pe propria răspundere prevăzută la

alin. (3)

la organul fiscal central în a cărui rază teritorială își au domiciliul fiscal, potrivit legii, în termen de cel mult 15 zile de la data înregistrării lor la registrul comerțului. Prin depunerea declarației se consideră că respectivul contribuabil solicită încadrarea în categoria marilor contribuabili.

(5)

În termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii declarației pe propria răspundere prevăzute la

alin. (3) , contribuabilii se preiau în administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire întocmit potrivit

art. 9 alin. (2) .

(6)

Criteriul grupului fiscal unic. Se încadrează în categoria contribuabililor mari reprezentantul fiscal și membrii aparținând grupului fiscal unic definit potrivit prevederilor

art. 269 alin. (9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, cu condiția ca cel puțin unul dintre aceștia să îndeplinească criteriile de selecție prevăzute la

art. 3 .

Articolul 5

(0)

Criteriul de bază

(1)

Criteriul de bază, reprezentând criteriul valoric agregat, este rezultatul agregării a 3 indicatori selectați din punct de vedere economic și bugetar în următoarele proporții:

a)

cifra de afaceri - 50%.

b)

volumul obligațiilor fiscale declarate - 30%;

c)

volumul cheltuielilor cu personalul - 20%.

(2)

Indicatorii prevăzuți la

alin. (1) lit. a)

și

c)

sunt cei raportați în situațiile financiare încheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui în care se efectuează selecția/actualizarea. Pentru contribuabilii care nu au depus, până la data actualizării listelor, situațiile financiare încheiate la data de 31 decembrie a anului anterior celui în care se efectuează actualizarea, indicatorii prevăzuți la

alin. (1) lit. a)

și

c)

se calculează pe baza datelor înscrise în următoarele documente:

a)

deconturile de taxă pe valoarea adăugată (formular D300) depuse de contribuabil în anul fiscal anterior celui în care se face selecția/actualizarea, pentru stabilirea cifrei de afaceri;

b)

declarațiile privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, a impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate (formular D112), depuse de contribuabil în anul fiscal anterior celui în care se face selecția/actualizarea, pentru stabilirea volumului cheltuielilor cu personalul.

(3)

Indicatorul prevăzut la

alin. (1) lit. b)

este stabilit conform declarațiilor depuse de către contribuabili în cursul anului precedent celui în care se efectuează selecția/actualizarea contribuabililor.

Articolul 6

(0)

Criteriul de continuitate

(1)

Contribuabilii mari selectați/actualizați potrivit prezentului ordin care nu mai îndeplinesc criteriul specific prevăzut la

art. 4 alin. (2) lit. b)

și

c)

sau criteriul de bază prevăzut la

art. 5

nu mai sunt administrați de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, după 3 ani consecutivi în care nu îndeplinesc aceste criterii, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor expirării acestei perioade.

(2)

Contribuabilii mari care intră în una dintre stările prevăzute la

art. 1 alin. (2) lit. b)-d) , în anul fiscal în care se face selecția/actualizarea, nu mai sunt administrați de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, după 3 ani consecutivi, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor expirării acestei perioade.

Articolul 7

(0)

Reguli specifice

(1)

Contribuabilii care îndeplinesc criteriile de selecție și pentru care, de la data selecției/actualizării listelor și până la data de 1 ianuarie a anului următor, s-a deschis procedura insolvenței prin sentință definitivă vor rămâne în administrarea aceluiași organ fiscal central la care se aflau la data selecției/actualizării, cu excepția celor prevăzuți la

art. 4 alin. (2)

și

(6) .

(2)

Contribuabilii, cu excepția celor prevăzuți la

art. 4 alin. (2)

și

(6) , care îndeplinesc criteriile de selecție și care, de la data selecției/actualizării listelor și până la data de 1 ianuarie a anului următor, au fost declarați insolvabili potrivit

art. 265 din Codul de procedură fiscală

de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili vor fi predați spre administrare organelor fiscale centrale în a căror rază teritorială își au domiciliul fiscal, potrivit legii, aplicându-se în mod corespunzător prevederile

art. 9 .

(3)

Prevederile

alin. (1)

se aplică în mod corespunzător și în cazul contribuabililor aflați în inactivitate temporară înscrisă în registrul comerțului, potrivit legii, precum și al contribuabililor declarați inactivi potrivit dispozițiilor

art. 92 din Codul de procedură fiscală

.

(4)

Contribuabilii mari aflați în administrarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili până la data de 31 decembrie 2021 și care nu realizează investiții în cuantumul și în perioada prevăzute la

art. 4 alin. (3)

vor fi scoși din administrarea acestei direcții, după 3 ani consecutivi, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor expirării acestei perioade, dacă nu îndeplinesc criteriile de selecție prevăzute la

art. 3 , cu excepția criteriului de continuitate.

(5)

Contribuabilii rezultați în urma divizării/reorganizării unui mare contribuabil vor fi administrați în continuare ca mari contribuabili, în condițiile prezentului ordin.

(6)

Contribuabilul nou-rezultat din fuziunea/reorganizarea unui mare contribuabil cu un alt contribuabil va fi administrat de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării acestei operațiuni la registrul comerțului ori de la data reorganizării, după caz.

(7)

Dacă un contribuabil absoarbe prin fuziune/reorganizare un mare contribuabil, acesta va fi preluat spre administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării acestei operațiuni la registrul comerțului ori de la data reorganizării, după caz.

(8)

În situația în care, de la data selecției/actualizării listelor și până la data de 1 ianuarie a anului următor, s-au identificat contribuabili care se încadrează în criteriul grupului fiscal unic, aceștia se preiau în administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în primele 10 zile lucrătoare ale anului următor celui în care s-a făcut selecția/actualizarea.

(9)

Contribuabilii care se încadrează în criteriul grupului fiscal unic după data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a făcut selecția/actualizarea vor fi preluați spre administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care organul fiscal central constată îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege.

(10)

Contribuabilii care sunt declarați insolvabili potrivit

art. 265 din Codul de procedură fiscală

după data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a făcut selecția/actualizarea vor fi preluați spre administrare de către organele fiscale în a căror rază teritorială își au domiciliul fiscal, potrivit legii, aplicându-se în mod corespunzător prevederile

art. 9 .

Articolul 8

(0)

Lista marilor contribuabili, inclusiv a sediilor secundare

(1)

Stabilirea numărului de contribuabili, precum și lista marilor contribuabili administrați de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, inclusiv cei selectați/ actualizați conform prevederilor prezentului ordin, se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

(2)

Sediile secundare ale marilor contribuabili sunt administrate de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili.

(3)

Ordinul prevăzut la

alin. (1)

și lista sediilor secundare ale marilor contribuabili se publică pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

(4)

Lista marilor contribuabili, inclusiv lista sediilor secundare ale acestora, se actualizează anual, pe baza criteriilor de selecție prevăzute la

art. 3

și a regulilor specifice prevăzute la

art. 7 , până la data de 10 decembrie a fiecărui an și se publică pe pagina de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

(5)

În situația în care, ulterior aprobării listelor marilor contribuabili, se constată erori de selecție/actualizare, acestea se modifică prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Articolul 9

(0)

Predarea-primirea marilor contribuabili

(1)

Contribuabilii mari stabiliți potrivit criteriilor de selecție prevăzute la

art. 3

se preiau în administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost efectuată selecția, cu excepția celor prevăzuți la

art. 7 alin. (6)-(9) .

(2)

Predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili, inclusiv ale celor prevăzuți la

art. 4 alin. (5)

și

art. 7 alin. (6)-(9) , precum și ale sediilor secundare ale acestora se realizează între organele fiscale centrale implicate, pe bază de protocol de predare-primire, potrivit procedurii aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Modificarea competenței de administrare a contribuabililor prevăzuți la

art. 4 alin. (5)

și

art. 7 alin. (6)-(9)

se realizează în baza protocolului de predare-primire.

(3)

Predarea-primirea dosarelor fiscale ale marilor contribuabili prevăzuți la

art. 1 alin. (2) , precum și ale sediilor secundare ale acestora se realizează între organele fiscale centrale implicate, pe bază de protocol de predare-primire, potrivit procedurii aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

(4)

Procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili este aprobată prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

(5)

Pentru contribuabilii mari care urmează să fie preluați în administrare de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili și pentru sediile secundare ale acestora, informațiile aflate în sistemele informatice de administrare a creanțelor fiscale se transferă în format electronic între organele fiscale centrale implicate în procedura de predare-primire, în termen de 5 zile lucrătoare de la închiderea anului fiscal în care se efectuează selecția/actualizarea.

(6)

Până la data de 20 ianuarie a anului pentru care se realizează selecția/actualizarea marilor contribuabili se va finaliza protocolul de predare-primire a dosarelor fiscale ale contribuabililor mari și ale sediilor secundare ale acestora.

(7)

Contribuabilii care fac obiectul predării sunt notificați de către organul fiscal central în a cărui administrare se află la data selecției/actualizării, aplicându-se în mod corespunzător prevederile

art. 47 din Codul de procedură fiscală .

(8)

Prevederile

alin. (5)-(7)

se aplică în mod corespunzător și în cazul preluării contribuabililor mari prevăzuți la

art. 1 alin. (2)

de către organele fiscale centrale în a căror rază teritorială își au domiciliul fiscal, potrivit legii.

Articolul 10

(0)

Dispoziții finale

(1)

Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare, Direcția generală de monitorizare venituri și sinteză, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, precum și organele fiscale centrale din subordinea acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

(2)

La data intrării în vigoare a prezentului ordin,

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.609/2016

privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1034 din 22 decembrie 2016, se abrogă.

(3)

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
Mirela Călugăreanu
București, 29 octombrie 2021.
Nr. 1.721.

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.