Hotărâre a Guvernului · Guvernul

HG nr. 542/1996

cu privire la compensarea și indexarea salariilor începând cu luna iulie 1996

prezumat în vigoare

Data actului
5 iulie 1996
Emitent
Guvernul
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 143 din 8 iulie 1996
Citat de
9 acte
Citează
4 acte
Structură
13 articole, 1 anexă · 8.507 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce i s-a întâmplat acestui act

Stă la baza 1

  • HG nr. 742/1996 2 septembrie 1996 cu privire la modul de acordare a compensatiei prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 542/1…

Ce face acest act

Are ca temei 1

În temeiul prevederilor Legii salarizarii nr. 14/1991,

Guvernul României hotărăște:

Articolul 1

Salariile de baza, precum și sporurile și indemnizațiile acordate în suma fixa personalului din sectorul bugetar se indexează cu un coeficient de 6%, care se aplică începând cu drepturile cuvenite pentru luna iulie 1996.

Salariul de baza corespunzător coeficientului de ierarhizare 1,00 devine 170.200 lei lunar brut.

Articolul 2

Prevederile art. 1 se aplică în mod corespunzător și personalului regiilor autonome cu specific deosebit la care salariile sunt aprobate prin hotărâri ale Guvernului.

Articolul 3

Nivelurile noi ale salariilor pentru personalul din sectorul bugetar, precum și pentru personalul regiilor autonome cu specific deosebit vor fi calculate și transmise instituțiilor respective de către Ministerul Muncii și Protecției Sociale, rotunjite din 100 în 100 lei, în favoarea salariatului.

Articolul 4

Valoare indexării medii pe salariat, în cazul personalului încadrat în munca de către persoane fizice sau juridice, altele decît cele prevăzute la art. 1 și 2 din prezenta hotărâre, în funcție de care se calculează coeficientul de indexare, este de 21.700 lei lunar brut.

Articolul 5

(1)

La salariile individuale ale personalului din sectorul bugetar și din regiile autonome cu specific deosebit, precum și ale personalului încadrat în munca de către persoane fizice sau juridice, indexate potrivit prevederilor prezentei hotărâri, se adauga o compensație corespunzătoare cresterilor de prețuri la energie electrica și termica, combustibili pentru prepararea hranei și încălzire și pîine, reprezentind 11.000 lei lunar brut pe salariat în perioada 1 iulie - 30 septembrie 1996. Aceasta compensație devine, începând cu data de 1 octombrie 1996, 17.000 lei lunar brut pe salariat.

(2)

În cazul persoanelor fizice sau juridice la care salariile personalului angajat se stabilesc prin negociere, modul concret de acordare a compensatiei prevăzute la alin. (1) se stabilește de partenerii sociali, în funcție de posibilitățile financiare, ținând seama și de majorarea salariilor rezultată ca urmare a negocierilor pentru anul 1996.

Articolul 6

La societățile comerciale și la regiile autonome la care, prin acte normative sau prin contractele colective de muncă, s-a prevăzut acordarea în mod gratuit sau cu un preț redus a unora dintre produsele a căror majorare de prețuri se compensează potrivit prevederilor prezentei hotărâri, din valoarea compensatiei prevăzute la art. 5 se deduce suma aferentă creșterii prețurilor la drepturile astfel acordate, calculată pe baza cantității de produse acordate lunar și a diferenței dintre prețul de vînzare practicat de unitate pentru produsele din producția proprie sau prețul de aprovizionare pentru alte produse, după data compensării, și cel anterior acestei date.

Articolul 7

(1)

Compensația stabilită potrivit art. 5 și 6 face parte din salariu, fără a fi inclusă în salariul de baza, și se acordă proporțional cu timpul lucrat în program normal de lucru. Compensația se cuprinde în fondul de salarii și se ia în calcul, potrivit legii, la stabilirea drepturilor și obligațiilor care se determina în raport cu salariul și, respectiv, cu fondul de salarii, cumulindu-se, în vederea impozitării, cu celelalte drepturi salariale. Compensația se ia în calcul la stabilirea indemnizației pentru concediul de odihnă.

(2)

Compensația prevăzută la art. 5 și 6 are caracter de spor permanent în sensul prevederilor

Legii nr. 49/1992 .

(3)

Compensația se va include în salariul de baza o dată cu majorarea salariilor, în anul 1997, ca urmare a negocierilor sau a aplicării unor acte normative în acest sens.

Articolul 8

(1)

În cazul cumulului de funcții, compensația se acordă o singură dată, la unitatea unde persoana în cauza își are funcția de baza.

(2)

Persoanele care cumulează fracțiuni de norma în vederea realizării unei norme întregi vor beneficia de compensație proporțional cu fracțiunea de norma, până la realizarea compensatiei integrale stabilite potrivit art. 5 din prezenta hotărâre. În același mod se procedează și în cazul pensionarilor de invaliditate de gradul III încadrați în munca.

(3)

Persoanele care cumulează, potrivit legii, pensia pentru limita de vârsta cu salariul vor beneficia numai de compensația acordată în calitate de pensionar.

Articolul 9

(1)

Ajutorul de șomaj pentru somerii aflați în plata la data de 30 iunie 1996, precum și pentru persoanele cărora li s-a deschis acest drept până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se va acorda, începând cu data de 1 iulie 1996, indexat cu coeficientul de 6%.

(2)

Pentru persoanele cărora li se deschide dreptul la ajutorul de șomaj după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ajutorul de șomaj se va calcula potrivit prevederilor

Legii nr. 1/1991 , republicată.

Articolul 10

La ajutorul de șomaj stabilit potrivit art. 9 din prezenta hotărâre se adauga, în perioada de 1 iulie - 30 septembrie 1996, o compensație corespunzătoare cresterilor de prețuri la energie, combustibil și pîine de 7.900 lei lunar net, reprezentind valoarea neta a compensatiei stabilite pentru salariați. Aceasta compensație devine 12.000 lei lunar net începând cu data de 1 octombrie 1996.

Articolul 11

Stabilirea drepturilor prevăzute la art. 9 și 10 din prezenta hotărâre se va face cu încadrarea în prevederile

art. 4 alin. (2) din Legea nr. 1/1991 , republicată.

Articolul 12

Noile transe de venituri lunare impozabile care se aplică începând cu drepturile salariale ale lunii iulie 1996, stabilite în baza procentului general de compensare - indexare, sunt cele prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Articolul 13

În aplicarea prevederilor prezentei hotărâri, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Finanțelor pot emite precizări.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemnează:
Ministru de stat,
ministrul muncii și protecției sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat, ministrul finanțelor,
Florin Georgescu

Anexa 1 TRANȘELE DE VENIT IMPOZABIL ȘI COTELE DE IMPOZIT

ce se vor aplica începând cu plata drepturilor salariale pentru luna iulie 1996

Venitul lunar impozabil

- lei -

Impozitul lunar - lei -

până la 10.400

5%

10.401 - 11.500

520 + 8% pentru ceea ce depășește suma de 10.400 lei

11.501 - 15.400

608 + 14% pentru ceea ce depășește suma de 11.500 lei

15.401 - 26.300

1.154 + 17% pentru ceea ce depășește suma de 15.400 lei

26.301 - 42.800

3.007 + 18% pentru ceea ce depășește suma de 26.300 lei

42.801 - 63.900

5.977 + 19% pentru ceea ce depășește suma de 42.800 lei

63.901 - 108.000

9.986 + 20% pentru ceea ce depășește suma de 63.900 lei

108.001 - 150.700

18.806 + 21% pentru ceea ce depășește suma de 108.000 lei

150.701 - 214.200

27.773 + 22% pentru ceea ce depășește suma de 150.700 lei

214.201 - 321.200

41.743 + 25% pentru ceea ce depășește suma de 214.200 lei

321.201 - 429.300

68.493 + 28% pentru ceea ce depășește suma de 321.200 lei

429.301 - 535.900

98.761 + 32% pentru ceea ce depășește suma de 429.300 lei

535.901 - 613.600

132.873 + 36% pentru ceea ce depășește suma de 535.900 lei

peste 613.600

160.845 + 40% pentru ceea ce depășește suma de 613.600 lei

Nivelul sumei prevăzute la

art. 7 lit. c) din Legea nr. 32/1991

privind impozitul pe salarii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 19 din 26 ianuarie 1996, se stabilește, în temeiul art. 8 alin. 5 din lege, la 96.300 lei, iar suma prevăzută la art. 8 alin. 2 din lege este de 1.148.400 lei.

------------------------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.