Ordin · Ministerul Finanțelor

Ordinul nr. 791/1995

pentru aprobarea Precizărilor privind competentele organelor fiscale și procedura de încheiere a acordului scris cu contribuabilii referitor la plata în rate a impozitului pe profit

prezumat în vigoare

Data actului
25 aprilie 1995
Emitent
Ministerul Finanțelor
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 162 din 26 iulie 1995
Citează
2 acte
Structură
3 articole, 2 anexe · 13.540 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce face acest act

Are ca temei 1

  • HG nr. 449/1994 29 iulie 1994 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor

Ministru de stat, ministrul finanțelor,

în scopul creării unor facilități pentru contribuabili, care să conducă la încasarea integrală a impozitului pe profit,

având în vedere prevederile

art. 18 alin. (6) din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994

privind impozitul pe profit și în baza Hotărârii Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor,

emite următorul ordin:

Articolul 1

Se aprobă Precizările privind competentele organelor fiscale și procedura de încheiere a acordului scris cu contribuabilii referitor la plata în rate a impozitului pe profit, prevăzute în anexa la prezentul ordin.

Articolul 2

Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile

Ordinului ministrului finanțelor nr. 412/1993 , cu modificările ulterioare, nu se mai aplica pentru impozitul pe profit reglementat de

Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 .

Articolul 3

Direcția generală de evaluare și executare silită a veniturilor statului, direcțiile generale ale finanțelor publice și controlului financiar de stat județene și a municipiului București, precum și organele lor teritoriale, și Direcția generală de organizare, resurse umane și servicii generale vor lua măsurile necesare pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României.

Ministru de stat,
ministrul finanțelor,
Florin Georgescu

Anexa 1 PRECIZĂRI

privind competentele organelor fiscale și procedura de încheiere a acordului scris cu contribuabilii referitor la plata în rate a impozitului pe profit

Capitolul 1 Dispoziții generale

1. Între organul fiscal teritorial și contribuabil se poate încheia un acord scris, prin care acestuia din urma îi este permis sa achite în rate impozitul pe profit, partea din profitul net al regiei autonome care se face venit la bugetul de stat sau la bugetele locale, determinata în condițiile

art. 35 din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 , denumita în continuare vărsăminte din profitul net al regiei autonome, împreună cu majorările de întârziere aferente, numai dacă aceasta va facilita încasarea integrală a obligației de plată.

2. Acordul scris, încheiat potrivit modelului anexat, se va semna de către conducerea organului fiscal competent, la sediul acestuia, și conducerea contribuabilului.

3. Perioada pentru care se poate încheia acordul scris este negociata între organul fiscal competent și contribuabil, astfel încât sa faciliteze încasarea integrală a obligației de plată, în care scop numărul ratelor, cuantumul acestora și termenele la care se vor efectua plățile se stabilesc de comun acord de către cele doua părți.

4. Prin acordul scris, cele doua părți, organul fiscal și contribuabilul, vor stabili modalitățile de plată în rate a:

- impozitului pe profit;

- vărsămintelor din profitul net al regiei autonome;

- majorărilor de întârziere aferente, calculate până la data încheierii acordului.

Majorările de întârziere datorate pentru perioada de derulare a acordului scris, aferente ratelor, se calculează și se plătesc de către contribuabil, o dată cu plata fiecărei rate.

5. Organele fiscale competente sunt obligate sa urmărească modul de respectare a acordurilor scrise și sa țină evidenta acestora, conform anexei la prezentele precizări.

Capitolul 2 Organele fiscale competente sa încheie acorduri scrise cu contribuabilii

6. Competența de a încheia acorduri scrise cu contribuabilii pentru plata în rate a impozitului pe profit, a vărsămintelor din profitul net al regiei autonome și a majorărilor de întârziere aferente aparține unităților fiscale teritoriale în evidenta cărora se afla contribuabilii, după cum urmează:

a) direcțiile de impozite și taxe din cadrul direcțiilor generale ale finanțelor publice și controlului financiar de stat județene și a municipiului București, prin serviciul de urmărire a încasării impozitelor, taxelor și a altor venituri;

b) administrațiile financiare, prin serviciile (birourile) de urmărire a încasării impozitelor și taxelor de la persoane juridice și fizice;

c) circumscripțiile financiare orășenești, prin serviciile (birourile, compartimentele) de constatare, impunere și urmărire a impozitelor și taxelor.

Capitolul 3 Procedura de încheiere a acordului scris

7. Contribuabilii pot solicita în scris organului fiscal competent încheierea unui acord scris pentru plata în rate a impozitului pe profit, a vărsămintelor din profitul net al regiei autonome și a majorărilor de întârziere aferente, calculate până la data încheierii acordului.

8. Sumele pentru care se solicita plata în rate trebuie să fie certe, scadente și se determina după cum urmează:

a) pentru contribuabilii mari, pe baza declarației de impunere anuală și a nivelului stabilit pentru plățile lunare în avans, respectiv a impozitului pe profit conform

art. 15 din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 , actualizate în funcție de indicele de inflație aferent perioadei cuprinse între data de 1 ianuarie a anului fiscal și sfârșitul lunii în care se încheie acordul;

b) pentru contribuabilii mici, pe baza sumelor prevăzute în declarația de impunere lunară;

c) pentru vărsămintele din profitul net al regiilor autonome, pe baza bilanțului contabil anual.

Majorările de întârziere aferente perioadei anterioare datei la care se încheie acordul scris vor fi plătite în rate, asa cum au fost stabilite de către organul fiscal și contribuabil cu ocazia încheierii acestui acord.

Majorările de întârziere datorate pentru perioada de eșalonare a ratelor se calculează și se plătesc de contribuabil o dată cu plata fiecărei rate.

9. Pentru plățile în avans, datorate de contribuabilii mari, termenele maxime ce vor fi înscrise în acordul de plată în rate nu pot depăși termenul de depunere a declarației de impunere, respectiv data de 15 mai a anului următor.

Dacă, urmare declarației de impunere anuală, rezultă o obligație mai mica decît cea plătită efectiv de contribuabil, restituirea sumelor se face obligatoriu conform

art. 26 din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 .

10. Contribuabilul are obligația de a respecta întocmai acordul scris încheiat, atât în ceea ce privește termenele stabilite cît și cuantumul fiecărei rate, sa calculeze și sa plătească, cu ocazia fiecărei rate, majorările de întârziere aferente nivelului de impozit plătit la acea data.

Nerespectarea de către contribuabil a clauzelor cuprinse în acordul scris conduce la încetarea efectelor acestuia și da dreptul organului fiscal să aplice dispozițiile

art. 30 din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994

și sa înceapă executarea silită pentru încasarea sumelor restante.

11. Pentru soluționarea fiecărei cereri a contribuabililor în vederea încheierii unui acord scris, organele fiscale competente vor avea în vedere, în aplicarea prevederilor prezentelor precizări, analiza următoarelor aspecte:

- situația disponibilului în conturile bancare, în lei și în valută, ale contribuabilului, atât la data scadentei plății sumelor datorate, cît și la data încheierii acordului scris;

- modul de respectare a disciplinei financiare și bugetare de către contribuabil;

- depunerea la termen, conform reglementărilor legale, a declarațiilor de impunere;

- efectuarea unor plati în avans către furnizori, cu excepțiile prevăzute de lege;

- capacitatea de plată a contribuabilului în perioada de derulare a acordului scris, determinata de posibilitățile de desfacere a produselor sau serviciilor în aceeași perioadă;

- respectarea ratelor și a cuantumului acestora în conformitate cu acordul încheiat, în cazul solicitării încheierii unui alt acord scris;

- orice alte elemente considerate ca oportune de către organul fiscal sau contribuabilul solicitant, pentru a demonstra capacitatea acestuia de a-și achită obligația de plată, dacă se încheie acordul scris de plată în rate.

12. După analizarea tuturor aspectelor menționate mai sus, inspectorul fiscal va întocmi o nota prin care propune aprobarea și, respectiv, încheierea acordului scris sau respingerea cererii contribuabilului, care va fi înaintată conducerii unității fiscale competente.

Pe baza notei, organul fiscal competent îl va convoca la sediul sau pe contribuabil, unde se va negocia și încheia acordul scris.

13. Rezolvarea cererilor contribuabililor și încheierea acordului scris privind plata în rate a impozitului pe profit, a vărsămintelor din profitul net al regiei autonome și a majorărilor de întârziere se fac de către organele fiscale competente, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii.

În cazul în care rezolvarea cererii nu se poate finaliza, termenul de 30 de zile se poate prelungi cu încă 10 zile. Aprobarea de prelungire a termenului se da de către conducerea unității fiscale teritoriale, pe baza unui referat întocmit în cadrul compartimentului căruia i-a fost repartizata cererea.

În caz de respingere a cererii, organul fiscal îl va înștiința pe contribuabil.

14. Pentru regiile autonome de subordonare locală, nota întocmită de organul fiscal competent, prin care se propune aprobarea sau respingerea cererii de plată în rate, se avizează și de către consiliul local sau județean, după caz. Avizul consiliului local sau județean este consultativ. După încheierea acordului scris, organul fiscal competent va înștiința despre aceasta consiliul local sau județean, după caz, transmitindu-i o copie a acordului încheiat.

Capitolul 4 Dispoziții finale

15. În cazul în care, printr-o singura cerere, contribuabilul solicita înlesniri la plata pentru mai multe feluri de impozite și taxe sau pentru impozitul pe profit aferent anului curent, cît și pentru anii anteriori, cererea privind plata în rate a impozitului pe profit, reglementat de

Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 , va fi considerată un capăt de cerere distinct și se va soluționa conform prezentelor precizări. Celelalte capete de cerere vor fi analizate și soluționate conform legislației în vigoare și potrivit

Ordinului ministrului finanțelor nr. 412/1993 , cu modificările și completările ulterioare.

Anexa 1 /1

la precizări

ACORD

privind plata în rate

În baza prevederilor

art. 18 alin. (6) din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994 , s-a încheiat prezentul acord pentru plata în rate:

I. Părțile acordului

- Organul fiscal ...............................................

................................................................

reprezentat prin*) .................................................

și

- Contribuabilul **) ...........................................

................................................................

reprezentat prin ...................................................

(director general/director)

II. Obiectul acordului

a) Sumele ce fac obiectul prezentului acord sunt:

- impozitul pe profit ..................... lei;

- majorări de întârziere aferente impozitului pe profit, calculate până la data încheierii acordului .................... lei;

- vărsămintele din profitul net al regiilor autonome ............. lei;

- majorări de întârziere aferente vărsămintelor din profitul net al regiei autonome ................ lei.

b) Majorările de întârziere datorate pentru perioada de derulare a acordului scris, aferente ratelor stabilite, se calculează și se plătesc de către contribuabil o dată cu plata fiecărei rate.

III. Termenele de plată și nivelul ratelor

Data plății și cuantumul ratelor s-au stabilit, de comun acord, astfel:

- impozit pe profit;

- (termen) ...............

- (sume) .................

- majorări de întârziere aferente impozitului pe profit, calculate până la data încheierii acordului

- (termen) ..............

- (sume) ................

- vărsăminte din profitul net al regiilor autonome

- (termen) .............

- (sume) ...............

- majorări de întârziere aferente vărsămintelor din profitul net al regiei autonome

- (termen) .............

- (sume) ...............

Majorările de întârziere aferente ratelor se vor calcula de către contribuabil, în funcție de coeficientul stabilit conform legii, pentru perioada respectiva, și de nivelul ratelor de impozit pe profit.

IV. Alte dispoziții

Nerespectarea de către contribuabil a clauzelor cuprinse în acordul scris conduce la încetarea efectelor acestuia, da dreptul organului fiscal să aplice dispozițiile

art. 30 din Ordonanța Guvernului nr. 70/1994

și sa înceapă procedura de executare silită pentru încasarea sumelor restante.

Prezentul acord a fost încheiat la sediul .......... , în doua exemplare, cîte unul pentru fiecare parte, astăzi .....

Organul fiscal, Contribuabilul,

.............................. ............................

............................ ..............................

L.S.

*)

L.S. Director,

*) Conducătorul unității fiscale.

Notă

**) Se vor menționa denumirea, sediul, numărul de înmatriculare la Registrul comerțului și codul fiscal.

-------------------

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.