Ordinul nr. 287/2025
privind aprobarea taxelor și cotizațiilor datorate de persoanele care doresc înscrierea la stagiu, stagiarii în activitatea de audit financiar, auditorii financiari și firmele de audit autorizați/autorizate în România sau în alt stat membru, auditorii financiari și entitățile de audit din țări terțe
prezumat în vigoare 1 act modificator
Legături cu alte acte
Ce i s-a întâmplat acestui act
Modificat prin 1
- Ordinul nr. 422/2025 3 octombrie 2025 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Autorității pentru Supravegherea…
În temeiul prevederilor
privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, ale
Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare, ale
art. 77
și
85 din Legea nr. 162/2017
privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, și al prevederilor
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 137/2024
pentru modificarea și completarea
privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, a
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999
privind activitatea de audit financiar, precum și modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare,
președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar emite prezentul ordin.
Articolul 1
Se aprobă cuantumul taxelor și cotizațiilor datorate în activitatea de audit financiar și, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea de către persoane care doresc înscrierea la stagiu, stagiari, auditori financiari și firme de audit autorizați/autorizate în România și în alt stat membru și de auditori financiari și entități de audit din țări terțe, astfel cum sunt prevăzute la
art. 2-4 .
Persoanele fizice și juridice prevăzute la
alin. (1)
au obligația de plată a taxelor și a cotizațiilor stabilite prin prezentul ordin, cu excepția situațiilor în care, prin lege, se prevede, în mod expres, exceptarea de la plata acestora.
Taxele pentru înscrierea la stagiu, respectiv pentru înscrierea în Registrul public electronic a auditorilor financiari și a firmelor de audit, prevăzute în prezentul ordin, sunt datorate începând cu data intrării în vigoare a ordinului și se achită anterior depunerii cererilor de înscriere la stagiu, respectiv anterior înregistrării în Registrul public electronic.
Articolul 2
Pentru stagiarii în activitatea de audit financiar și, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea, în aplicarea prevederilor
art. 85 alin. (2) lit. b)
și
c) din Legea nr. 162/2017
privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, se stabilesc următoarele taxe și cotizații:
a)
taxa pentru înscrierea la stagiu în activitatea de audit financiar și, după caz, de asigurare a raportării privind durabilitatea a persoanelor fizice care îndeplinesc condițiile legale este în sumă de 500 lei;
b)
cotizația anuală datorată de stagiarii menționați la
lit. a)
este în sumă de 1.200 lei;
c)
taxa pentru înscrierea la stagiul suplimentar de 8 luni în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea, ulterior finalizării stagiului în audit financiar, este în sumă de 500 lei;
d)
cotizația datorată de stagiarii menționați la
lit. c) , aferentă perioadei de stagiu, este în sumă de 800 lei.
Cotizațiile anuale datorate de stagiari se achită astfel:
a)
stagiarii înscriși în anul I de stagiu au obligația de a achita cotizația aferentă anului I de stagiu, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării aprobării cererii de înscriere;
b)
stagiarii care finalizează anul I de stagiu au obligația de a achita cotizația aferentă anului II de stagiu, în termen de maximum 30 de zile de la data încheierii anului, aceasta constituind o condiție pentru eliberarea certificatului de stagiu an I, emis de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS);
c)
stagiarii care finalizează anul II de stagiu au obligația de a achita cotizația aferentă anului III de stagiu, în termen de maximum 30 de zile de la data încheierii anului, aceasta constituind o condiție pentru eliberarea certificatului de stagiu an II, emis de către ASPAAS;
d)
stagiarii înscriși la stagiul suplimentar de 8 luni în activitatea de asigurare a raportării privind durabilitatea au obligația de a achita cotizația în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării aprobării cererii de înscriere.
În cazul în care stagiarul nu achită cotizația datorată conform
alin. (2) lit. a)
și d), acesta își pierde calitatea de stagiar și poate relua înscrierea la stagiu.
În cazul neachitării cotizației anuale datorate conform prevederilor
alin. (2) lit. b)
și c), stagiarul va achita suplimentar o cotizație în cuantum de 100 de lei pentru fiecare lună de întârziere, indiferent de numărul de zile de întârziere din lună. Eliberarea certificatului de stagiu emis de către ASPAAS va fi condiționată de achitarea integrală a cotizației datorate.
În cazul în care stagiarul nu finalizează anul de stagiu într-un an calendaristic, acesta va achita suplimentar o cotizație în cuantum de 100 de lei pentru fiecare lună de întârziere, indiferent de numărul de zile de întârziere din lună.
Pentru echivalarea instruirii teoretice și a stagiului de pregătire practică în conformitate cu prevederile
art. 11 alin. (8) din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, se va achita o taxă totală în cuantum de 3.500 de lei, detaliată astfel:
a)
taxa de analiză a dosarului în cuantum de 500 de lei, a cărei dovadă de plată va fi atașată cererii de echivalare;
b)
taxa de 3.000 de lei care se va achita ulterior aprobării cererii de echivalare, în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării aprobării acesteia, în caz contrar, cererea se va respinge.
Articolul 3
În situația organizării și desfășurării examenului de competență de către ASPAAS, în aplicarea prevederilor
art. 85 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, taxa pentru înscriere se va stabili prin ordin al președintelui ASPAAS, cu minimum 60 de zile înainte de lansarea anunțului de înscriere.
În situația delegării atribuției de organizare a examenului de competență către Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR), taxele aferente examenului se achită conform reglementărilor CAFR, cu respectarea cuantumului stabilit de aceasta.
În vederea echivalării totale sau parțiale a testului privind cunoștințele teoretice inclus în examenul de competență profesională, persoanele prevăzute la
art. 10 din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, vor achita o taxă în cuantum de 300 de lei, a cărei dovadă de plată se va anexa cererii de echivalare.
Articolul 4
Pentru auditorii financiari și firmele de audit autorizați/autorizate în România sau în alt stat membru și auditorii și entitățile de audit din țări terțe, în aplicarea prevederilor
art. 85 alin. (2) lit. e)
și
f) din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, se stabilesc următoarele taxe:
a)
taxa pentru înscrierea în Registrul public electronic a auditorilor financiari care au fost autorizați în România de către ASPAAS în condițiile
art. 3 din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, este de 1.000 de lei și se achită în termen de maximum 30 de zile de la data primirii ordinului de autorizare emis de către ASPAAS;
b)
taxa pentru înscrierea în Registrul public electronic a firmelor de audit care au fost autorizate în România de către ASPAAS în condițiile
art. 3 din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, este de 2.000 de lei și se achită în termen de maximum 30 de zile de la data primirii ordinului de autorizare emis de către ASPAAS;
c)
taxa pentru înscrierea în Registrul public electronic a auditorilor financiari autorizați în alt stat membru de origine, înregistrați la autoritatea competentă din statul membru de origine și autorizați în România, în condițiile
art. 13 din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, este de 2.500 de lei și se achită în termen de maximum 30 de zile de la data primirii ordinului de autorizare emis de către ASPAAS;
d)
taxa pentru înscrierea în Registrul public electronic a firmelor de audit care sunt autorizate în alt stat membru de origine, înregistrate la autoritatea competentă din statul membru de origine și cărora le-a fost recunoscută autorizarea conform
art. 4 din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, este de 5.000 de lei și se achită în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării aprobării cererii de recunoaștere de către ASPAAS;
e)
taxa pentru înscrierea în Registrul public electronic a auditorilor financiari din țări terțe autorizați în România în conformitate cu
art. 66 din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, este de 2.500 de lei și se achită în termen de maximum 30 de zile de la data primirii ordinului de autorizare emis de către ASPAAS;
f)
taxa pentru înscrierea în Registrul public electronic a auditorilor financiari și a entităților de audit din țări terțe, în conformitate cu
art. 67 din Legea nr. 162/2017 , cu modificările și completările ulterioare, este de 2.500 de lei, respectiv 5.000 de lei și se achită în termen de maximum 30 de zile de la data aprobării cererii de înregistrare;
g)
taxa de înregistrare pentru auditorii financiari și firmele de audit care își redobândesc calitatea de membru al CAFR este de 1.000 de lei și se achită în termen de maximum 30 de zile de la data hotărârii CAFR de reînscriere ca membru.
Articolul 5
Plata taxelor și a cotizațiilor prevăzute la
art. 2-4
din prezentul ordin se efectuează în contul Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, CUI 24762322, cont IBAN: RO97TREZ70520G365000XXXX deschis la Trezoreria Statului Sector 5, București.
Taxele și/sau cotizațiile prevăzute la
art. 2-4
se vor achita de către solicitant, în calitate de beneficiar al serviciului, sau de către orice altă persoană în numele acestuia, cu precizarea, la detaliile plății, a datelor de identificare ale beneficiarului. În cazul persoanelor fizice/firmelor se vor preciza: numele și prenumele/denumirea firmei, CNP/CUI. În cazul stagiarilor, detaliile plății vor include obligatoriu: numele și prenumele, anul de stagiu și CNP. Persoanele fizice și juridice care efectuează plata în numele solicitantului au calitatea de deponent.
În cazul constatării plății incomplete a taxelor, ASPAAS va emite o notă de completare, indicând un nou termen de plată. Nerespectarea acestui termen va conduce la respingerea cererilor depuse, respectiv la imposibilitatea înregistrării în Registrul public electronic.
În cazul respingerii cererilor depuse, taxele achitate nu se restituie.
Actualizarea/Indexarea taxelor și a cotizațiilor se va stabili prin ordin al președintelui ASPAAS.
Articolul 6
Prezentul ordin are caracter executoriu și se supune dispozițiilor
Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 7
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Autorității pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, Georgiana Oana Stănilă București, 29 aprilie 2025. Nr. 287.
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.