Ordinul nr. 435/2026
privind stabilirea activității de monitorizare și control al activității desfășurate de antrepozitarii autorizați și importatorii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat
prezumat în vigoare
Având în vedere avizul conform al Ministerului Finanțelor comunicat cu Adresa nr. 796.100 din data de 31.03 2026,
în temeiul
art. 367 alin. (1^6)
și
art. 391 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, al
art. II alin. (3)
și
art. IV alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 89/2025
pentru modificarea și completarea
Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal , reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, al
art. 2 alin. (5) din Legea nr. 268/2021
pentru înființarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, al
art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013
privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și al prevederilor
art. 8 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 237/2022
privind organizarea și funcționarea Autorității Vamale Române și pentru modificarea
pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2009
privind condițiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaționale sau deschise traficului aerian internațional, cu modificările și completările ulterioare,
președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală și președintele Autorității Vamale Române emit următorul ordin:
Articolul 1
Activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de antrepozitarii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat se stabilește potrivit
anexei nr. 1
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
Activitatea de monitorizare și control al activității desfășurate de importatorii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat se stabilește potrivit
anexei nr. 2
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 3
Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 4
Structurile competente din cadrul Autorității Vamale Române și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și organele fiscale centrale din subordine vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Articolul 5
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Adrian Nicușor Nica Președintele Autorității Vamale Române, Mihai Savin
Anexa 1 ACTIVITATEA
de monitorizare și control al activității desfășurate de
antrepozitarii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat
Capitolul I Dispoziții generale
Articolul 1
În înțelesul prezentei activități, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a)
-
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare;
b)
-
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare;
c)
autoritate fiscală teritorială - organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de către operatorul economic;
d)
autoritate fiscală competentă pentru autorizare și înregistrare - organism deliberativ, fără personalitate juridică, instituit la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, denumit în continuare Comisia, competent pentru:
(i)
autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați;
(ii)
înregistrarea activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat și produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili;
e)
autoritate vamală teritorială competentă:
(i)
Direcția Regională Vamală București, pentru persoanele încadrate în categoria mari contribuabili;
(ii)
biroul vamal de interior sau de frontieră cu atribuții în domeniul produselor accizabile în a cărui rază de competență își au sediul/domiciliul, pentru categoriile de contribuabili, altele decât cele prevăzute la pct. (i).
Capitolul II Monitorizarea constituirii garanției
Articolul 2
În situația în care antrepozitarii autorizați prevăzuți la
art. 367 alin. (1^1) din Codul fiscal
intenționează să expedieze produse accizabile și au primit o notificare de la Comisie sau de la autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, în vederea respectării prevederilor
art. 367 alin. (1^1)
și
(1^2) din Codul fiscal , aceștia au obligația să depună, în scris, la autoritatea vamală teritorială competentă o declarație pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o expedieze, conform modelului stabilit prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Articolul 3
Pe baza declarației pe propria răspundere, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă emite decizia de constituire a garanției, potrivit prevederilor legale.
După primirea confirmării constituirii garanției de la autoritatea fiscală teritorială, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă informează în scris operatorul economic că are dreptul să expedieze produsele înscrise în declarația pe propria răspundere.
În cazul în care operatorul economic nu constituie garanția în termen de 30 de zile sau garanția constituită este mai mică decât cea stabilită în decizia de constituire a garanției, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă informează în scris operatorul economic că nu are dreptul să expedieze produsele înscrise în declarația pe propria răspundere.
Articolul 4
În situația în care un antrepozitar autorizat intenționează, ulterior depunerii declarației pe propria răspundere, să expedieze o nouă cantitate de produse accizabile, acesta are obligația depunerii unei noi declarații pe propria răspundere și a unei noi garanții, calculată la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o expedieze, care să acopere riscul neplății accizelor, urmându-se aceeași procedură.
Capitolul III Monitorizarea operațiunilor de eliberare în consum
Articolul 5
Antrepozitarii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația să informeze autoritatea vamală teritorială care asigură supravegherea locului de expediție cu privire la data expedierii produselor accizabile înscrise în declarația pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o expedieze și vor transmite dovada plății anticipate a accizelor aferente fiecărei livrări sau deplasări, anterior livrărilor sau deplasărilor pe teritoriul național, în cazul situațiilor prevăzute la
art. 345 alin. (3) ,
(3^1)
și
(3^5) din Codul fiscal .
Articolul 6
Autoritatea vamală teritorială care asigură supravegherea locului de expediție transmite prin e-mail la unitatea Trezoreriei Statului a organului fiscal la care sunt luați în evidență operatorii economici prevăzuți la
art. 2
situația documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumei achitate de aceștia. Unitățile Trezoreriei Statului confirmă/nu confirmă încasarea sumelor respective în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Adresele de e-mail de la care, respectiv la care se transmit situațiile documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumelor achitate se stabilesc de comun acord între autoritățile vamale teritoriale și unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
Modelul situației pe care autoritatea vamală teritorială care asigură supravegherea locului de expediție o va trimite unității teritoriale a Trezoreriei Statului în scopul verificării încasării sumelor este prevăzut în
anexa nr. 1
care face parte integrantă din prezenta activitate de monitorizare și control.
Articolul 7
În cazul în care plata nu este confirmată de către trezorerie, se consideră că are loc o livrare sau deplasare, după caz, fără să fie respectate prevederile
art. 345 alin. (3) ,
(3^1)
și
(3^5) din Codul fiscal , motiv pentru care operatorul economic nu are dreptul să expedieze aceste produse pentru care nu a fost achitată anticipat acciza.
Articolul 8
Direcția de specialitate care asigură secretariatul Comisiei verifică, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data fiecărui termen declarativ, modul de îndeplinire a tuturor obligațiilor legale privind declararea și plata obligațiilor fiscale administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală aferente lunii precedente de către operatorii economici prevăzuți la
art. 2 .
În cazul în care din verificările direcției de specialitate care asigură secretariatul Comisiei rezultă că suma de plată reprezentând acciza, aferentă livrărilor sau deplasărilor, după caz, din luna precedentă, este mai mică decât acciza declarată sau acciza plătită este mai mică decât acciza datorată, direcția de specialitate care asigură secretariatul Comisiei solicită organelor de control din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Direcția generală antifraudă fiscală verificarea incidenței prevederilor
art. 452 alin. (1) lit. c)
și
alin. (3) din Codul fiscal
și ale
art. 213 din Codul de procedură fiscală .
Articolul 9
Antrepozitarii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația ca lunar să transmită situația privind achizițiile aferente lunii precedente, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2 , și situația privind livrările și deplasările, după caz, aferente lunii precedente, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, anexe care fac parte integrantă din prezenta activitate de monitorizare și control.
Situațiile prevăzute la
alin. (1)
vor fi transmise la autoritatea vamală teritorială competentă și la direcția de specialitate care asigură secretariatul Comisiei până pe data de 5 a lunii următoare celei în care s-a efectuat achiziția, respectiv livrarea sau deplasarea.
Articolul 10
În cazul în care produsele accizabile sunt deplasate în regim suspensiv, autoritatea vamală teritorială competentă informează corespunzător autoritatea vamală teritorială competentă pe raza căreia este situat locul de recepție a produselor accizabile.
Articolul 11
Pentru antrepozitarii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat vor fi introduse măsuri de supraveghere în sistemul EMCS-RO-Riscuri.
Anexa 1 la activitatea de monitorizare și control
Situația documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumei achitate
de antrepozitarii autorizați prevăzuți la
art. 367 alin. (1^1) din Codul fiscal
Nr. crt.
Denumire operator economic
CIF
Cod IBAN beneficiar sau simbol cont
Nr./data document de plată
Suma (lei)
Ca urmare a verificării efectuate
Confirmăm încasarea sumei
Nu confirmăm încasarea sumei
Observații
0
1
2
3
4
5
6
7
8
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
NOTĂ:
Coloanele 6-8 se completează de către unitatea Trezoreriei Statului.
Anexa 2 la activitatea de monitorizare și control
Situația privind achizițiile aferente lunii precedente, efectuate de antrepozitarii
autorizați prevăzuți la
art. 367 alin. (1^1) din Codul fiscal
ANTREPOZITAR AUTORIZAT - PRODUSE ENERGETICE
(benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrol lichefiat, păcură și biocombustibili)
Denumire societate .....................................
Situația achizițiilor/producției în luna ............. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Cantitate (tone)
Cantitate (litri la 15º)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
ANTREPOZITAR AUTORIZAT - ALCOOL ȘI BĂUTURI ALCOOLICE
(bere, vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare, alcool etilic)
Denumire societate ...........................................................
Situația achizițiilor/producției în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Concentrație grade alcoolice/ Grad PLATO
Recipienți
Cantitate (hectolitri)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
Capacitate
Număr
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
ANTREPOZITAR AUTORIZAT - TUTUN PRELUCRAT
(țigarete, țigări și țigări de foi, tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete, alte tutunuri de fumat)
Denumire societate ...........................................................
Situația achizițiilor/producției în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Cantitate (1.000 țigarete/bucăți)
Cantitate (kg)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
Anexa 3 la activitatea de monitorizare și control
Situația privind livrările sau deplasările aferente, după caz, lunii precedente, efectuate de
antrepozitarii autorizați prevăzuți la
art. 367 alin. (1^1) din Codul fiscal
ANTREPOZITAR AUTORIZAT - PRODUSE ENERGETICE
(benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrol lichefiat, păcură și biocombustibili)
Denumire societate ...........................................................
Situația livrărilor sau deplasărilor, după caz, în luna .................. an .........
Nr.
crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Cantitate
(tone)
Cantitate
(litri la 15º)
Calcul accize
(lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
ANTREPOZITAR AUTORIZAT - ALCOOL ȘI BĂUTURI ALCOOLICE
(bere, vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare, alcool etilic)
Denumire societate ...........................................................
Situația livrărilor sau deplasărilor, după caz, în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Concentrație grade alcoolice/ Grad PLATO
Recipienți
Cantitate (hectolitri)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
Capacitate
Număr
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
ANTREPOZITAR AUTORIZAT - TUTUN PRELUCRAT
(țigarete, țigări și țigări de foi, tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete, alte tutunuri de fumat)
Denumire societate ...........................................................
Situația livrărilor sau deplasărilor, după caz, în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Cantitate (1.000 țigarete/bucăți)
Cantitate (kg)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
Anexa 2 ACTIVITATEA
de monitorizare și control al activității desfășurate de importatori
autorizați care prezintă risc fiscal ridicat
Capitolul I Dispoziții generale
Articolul 1
În înțelesul prezentei activități, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a)
-
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare;
b)
-
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare;
c)
autoritate fiscală teritorială - organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor fiscale datorate de către operatorul economic;
d)
autoritate fiscală competentă pentru autorizare - organism deliberativ, fără personalitate juridică, instituit la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, denumit în continuare Comisia, competent pentru:
(i)
autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați;
(ii)
înregistrarea activității de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat și produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili;
e)
autoritate vamală teritorială competentă:
(i)
Direcția Regională Vamală București, pentru persoanele încadrate în categoria mari contribuabili;
(ii)
biroul vamal de interior sau de frontieră cu atribuții în domeniul produselor accizabile în a cărui rază de competență își au sediul/domiciliul, pentru categoriile de contribuabili, altele decât cele prevăzute la
pct. (i) .
Capitolul II Monitorizarea și controlul operațiunilor de import
Articolul 2
În situația în care importatorii autorizați prevăzuți la
art. 391 alin. (5) din Codul fiscal
intenționează să importe produse accizabile și au primit o notificare de la Comisie, în vederea respectării prevederilor
art. 391 alin. (5)
și
(6) din Codul fiscal , aceștia au obligația să depună, în scris, la autoritatea vamală teritorială competentă declarația pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să le importe.
Articolul 3
Importatorii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația, cu cel puțin 3 zile calendaristice înainte de epuizarea cantității de produse accizabile înscrise în declarația pe propria răspundere, să înștiințeze autoritatea vamală teritorială competentă cu privire la acest aspect.
Articolul 4
Importatorii autorizați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația ca lunar să transmită situația privind achizițiile din operațiuni proprii de import, aferente lunii precedente, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 1 , și situația privind livrările din operațiuni proprii de import aferente lunii precedente, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2 , anexe care fac parte integrantă din prezenta activitate de monitorizare și control.
Situațiile prevăzute la
alin. (1)
vor fi transmise la autoritatea vamală teritorială competentă și la direcția de specialitate care asigură secretariatul Comisiei până pe data de 5 a lunii următoare celei în care s-a efectuat achiziția, respectiv livrarea.
Articolul 5
Pentru importatorii autorizați care prezintă risc fiscal vor fi introduse măsuri de supraveghere în sistemul național de importuri (SNI) - Riscuri.
Articolul 6
În cazul importatorilor autorizați care prezintă risc fiscal, autoritatea vamală teritorială competentă informează corespunzător autoritatea vamală teritorială competentă pe raza căreia este situat locul de recepție a produselor accizabile în vederea supravegherii recepției produselor importate.
Anexa 1 la activitatea de monitorizare și control
Situația privind importurile aferente lunii precedente, efectuate de importatorii
autorizați prevăzuți la
art. 391 alin. (5) din Codul fiscal
IMPORTATOR AUTORIZAT - PRODUSE ENERGETICE
(benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrol lichefiat, păcură și biocombustibili)
Denumire societate ...........................................................
Situația achizițiilor din operațiuni proprii de import în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Cantitate (tone)
Cantitate (litri la 15º)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
IMPORTATOR AUTORIZAT - ALCOOL ȘI BĂUTURI ALCOOLICE
(bere, vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare, alcool etilic)
Denumire societate ...........................................................
Situația achizițiilor din operațiuni proprii de import în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Concentrație grade alcoolice/ Grad PLATO
Recipienți
Cantitate (hectolitri)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
Capacitate
Număr
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
IMPORTATOR AUTORIZAT - TUTUN PRELUCRAT
(țigarete, țigări și țigări de foi, tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete, alte tutunuri de fumat)
Denumire societate ...........................................................
Situația achizițiilor din operațiuni proprii de import în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/ CUI
Produs
Cantitate (1.000 țigarete/bucăți)
Cantitate (kg)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
Anexa 2 la activitatea de monitorizare și control
Situația privind livrările aferente lunii precedente, efectuate de importatorii
autorizați prevăzuți la
art. 391 alin. (5) din Codul fiscal
IMPORTATOR AUTORIZAT - PRODUSE ENERGETICE
(benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrol lichefiat, păcură și biocombustibili)
Denumire societate ...........................................................
Situația livrărilor în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Cantitate (tone)
Cantitate (litri la 15º)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
IMPORTATOR AUTORIZAT - ALCOOL ȘI BĂUTURI ALCOOLICE
(bere, vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare, alcool etilic)
Denumire societate ...........................................................
Situația livrărilor în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Concentrație grade alcoolice/Grad PLATO
Recipienți
Cantitate (hectolitri)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
Capacitate
Număr
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
IMPORTATOR AUTORIZAT - TUTUN PRELUCRAT
(țigarete, țigări și țigări de foi, tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete, alte tutunuri de fumat)
Denumire societate ...........................................................
Situația livrărilor în luna .................. an .........
Nr. crt.
Denumire operator economic/CUI
Produs
Cantitate (1.000 țigarete/bucăți)
Cantitate (kg)
Calcul accize (lei/U.M.)
Denumire
Cod produs accizabil
Cod NC
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
TOTAL
------
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.