Decizie · Curtea Constituțională

Decizia nr. 245/2009

referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 147, art. 148 și art. 149 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

prezumat în vigoare

Data actului
19 februarie 2009
Emitent
Curtea Constituțională
Publicat în
Monitorul Oficial nr. 166 din 17 martie 2009
Citat de
33 de acte
Citează
6 acte
Structură
0 articole · 7.033 caractere
Sursă
legislatie.just.ro

Legături cu alte acte

Ce face acest act

Constată neconstituționalitatea unor prevederi din 1

Textul nu are o structură pe articole recunoscută și este afișat ca atare.

Ioan Vida - președinte

Nicolae Cochinescu - judecător

Aspazia Cojocaru - judecător

Acsinte Gaspar - judecător

Petre Lăzăroiu - judecător

Puskas Valentin Zoltan - judecător

Tudorel Toader - judecător

Antonia Constantin - procuror

Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 147, art. 148 și

art. 149 din Legea nr. 571/2003

privind Codul fiscal, excepție ridicată de Societatea Comercială "Cătălina Impex" - S.R.L. Vaslui în Dosarul nr. 2.481/89/2007 al Curții de Apel Iași - Secția contencios administrativ și fiscal.

La apelul nominal se prezintă reprezentantul autorului excepției, lipsind celelalte părți, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul autorului excepției solicită admiterea acesteia, invocând chestiuni care țin de circumstanțele particulare ale cauzei, și anume imposibilitatea de a pune în executare o decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, arătând că dispozițiile legale criticate sunt norme tehnice ce privesc rambursarea taxei pe valoarea adăugată și nu încalcă cu nimic textele constituționale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Încheierea din 17 noiembrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 2.481/89/2007, Curtea de Apel Iași - Secția contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 147, art. 148 și

art. 149 din Legea nr. 571/2003

privind Codul fiscal, excepție ridicată de Societatea Comercială "Cătălina Impex" - S.R.L. Vaslui într-o cauză având ca obiect soluționarea recursului împotriva unei sentințe prin care s-a constatat existența compensării taxei pe valoarea adăugată.

În motivarea excepției autorul acesteia indică anumite situații de fapt care au stat la baza formulării cererii introductive.

Curtea de Apel Iași - Secția contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate nu vizează constatarea neconstituționalității textelor legale criticate, în cuprinsul acesteia reiterându-se doar motivele care au stat la baza formulării acțiunii.

Potrivit prevederilor

art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.

Avocatul Poporului apreciază că dispozițiile legale criticate sunt constituționale.

Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse, susținerile părții prezente, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și

Legea nr. 47/1992 , reține următoarele:

Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, ale art. 1 alin. (2), ale

art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992 , să soluționeze excepția de neconstituționalitate.

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 147, art. 148 și

art. 149 din Legea nr. 571/2003

privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Aceste texte legale, în forma criticată de către autorul excepției de neconstituționalitate, privesc deducerea taxei pe valoarea adăugată pentru persoanele impozabile cu regim mixt, determinarea taxei de plată sau a sumei negative de taxă, precum și regularizarea și rambursarea taxei.

Autorul excepției susține că dispozițiile legale criticate încalcă prevederile constituționale ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justiție, art. 45 privind libertatea economică, art. 51 privind dreptul de petiționare, art. 52 privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, art. 57 privind exercitarea cu bună-credință a drepturilor și libertăților, art. 124 alin. (1) și (2) privind înfăptuirea justiției, art. 142 alin. (1) privind rolul Curții Constituționale și ale art. 148 alin. (1), (2) și (4) privind integrarea în Uniunea Europeană.

Examinând excepția de neconstituționalitate ridicată, Curtea reține că textele legale criticate în forma considerată neconstituțională de către autorul excepției au fost modificate prin

art. I pct. 116, 118 și 119 din Legea nr. 343/2006 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006, iar noul text nu preia soluția legislativă criticată. În aceste condiții, Curtea, în temeiul

art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , urmează să respingă excepția ca fiind inadmisibilă.

De asemenea, Curtea constată că excepția de neconstituționalitate nu este motivată, contrar cerințelor

art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 . Simpla enumerare în susținerea excepției a unor prevederi constituționale pretins încălcate nu este de natură să satisfacă exigențele

art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 . De altfel, în acest sens, Curtea s-a mai pronunțat prin numeroase decizii; cu titlu exemplificativ, se rețin:

Decizia nr. 627 din 29 mai 2008 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 23 iulie 2008,

Decizia nr. 465 din 17 mai 2007 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2007,

Decizia nr. 517 din 8 mai 2008 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008.

Având în vedere cele de mai sus, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor

art. 147, 148 și 149 din Legea nr. 571/2003

privind Codul fiscal urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al

art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUȚIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge ca inadmisibilă excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 147, art. 148 și

art. 149 din Legea nr. 571/2003

privind Codul fiscal, excepție ridicată de Societatea Comercială "Cătălina Impex" - S.R.L. Vaslui în Dosarul nr. 2.481/89/2007 al Curții de Apel Iași - Secția contencios administrativ și fiscal.

Definitivă și general obligatorie.

Pronunțată în ședința publică din data de 19 februarie 2009.

PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly

Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.