Sentința nr. 471/2010
privind examinare excepției de nelegalitate a art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Are ca temei 1
- Constituția din 1991 21 noiembrie 1991 (prevederi anume) CONSTITUȚIE din 21 noiembrie 1991
Dosar nr. 1.793/33/2010
Completul compus din:
Președinte: Danusia Pușcașu
Grefier: Victoria Dăncilă
S-a luat în examinare excepția de nelegalitate a
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 , formulată în cadrul acțiunii înaintate de reclamanta Societatea Română de Radiodifuziune împotriva pârâtei Societatea Comercială CONSULT MEDIA - S.R.L., având ca obiect pretenții, în cauză fiind citat și Guvernul României - în calitate de emitent al
Hotărârii Guvernului nr. 977/2003 .
La apelul nominal făcut în cauză nu s-a prezentat nimeni.
Procedura de citare este îndeplinită.
S-a făcut referatul cauzei, după care se constată că în data de 6 decembrie 2010 s-a înregistrat la dosarul cauzei o întâmpinare din partea Guvernului României, prin care s-a solicitat respingerea excepției, însoțită de Nota de fundamentare și avizul referitor la proiectul de hotărâre privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune (f. 6-13).
Azi, 7 decembrie 2010, Societatea Română de Radiodifuziune a trimis la dosarul cauzei, prin fax, note scrise (f. 14-18).
Curtea, din oficiu, verificând competența generală, materială și teritorială potrivit dispozițiilor art. 159^1 alin. 4 din Codul de procedură civilă, astfel cum a fost modificat prin
Legea nr. 202/2010 , constată că este legal învestită cu soluționarea cauzei și în baza înscrisurilor existente la dosar reține cauza în pronunțare pe excepția de nelegalitate a
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 .
CURTEA
Prin Încheierea ședinței publice din 12 octombrie 2010 a Judecătoriei Cluj-Napoca a fost admisă cererea de sesizare a instanței de contencios administrativ, ridicată din oficiu de instanță prin invocarea excepției de nelegalitate a dispozițiilor
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 .
S-a sesizat instanța Curții de Apel Cluj - Secția comercială, contencios administrativ și fiscal cu soluționarea excepției de nelegalitate a dispozițiilor
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 , trimițând Dosarul nr. 21.002/211/2010 acestei instanțe.
S-a suspendat soluționarea cauzei pe durata soluționării excepției de nelegalitate.
În motivare se arată că, prin cererea înregistrată pe rolul acestei instanțe cu nr. 23.816/211/2009 la data de 9 octombrie 2009, reclamanta Societatea Română de Radiodifuziune a solicitat în contradictoriu cu pârâta Societatea Comercială CONSULT MEDIA - S.R.L. obligarea acesteia din urmă la plata sumei de 443,28 lei, reprezentând taxă pentru serviciul public de radiodifuziune în cuantum de 240 lei și penalități în cuantum de 203,28 lei, corespunzătoare facturii fiscale nr. 2.826.281/26.01.2006.
Reclamanta a arătat că prin
Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
și
privind aprobarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2003
a fost instituită obligația ca persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele, sucursalele, agențiile și reprezentanțele acestora, precum și reprezentanțele din România ale persoanelor juridice străine au obligația să plătească o taxă pentru serviciul public de radiodifuziune și o taxă pentru serviciul public de televiziune, în calitate de beneficiari ai acestor servicii. Din interpretarea dispozițiilor legale rezultă că legiuitorul prezumă calitatea de beneficiar al serviciilor respective pentru toate persoanele juridice, astfel încât obligația de plată a taxei radio revine tuturor persoanelor juridice și subunităților acestora, neavând relevanță faptul că acestea sunt sau nu deținătoare de receptoare radio/tv.
În drept, cererea a fost întemeiată pe dispozițiile
și
Hotărârii Guvernului nr. 977/2003 .
Debitorul, deși a fost legal citat, nu a formulat întâmpinare și nu a solicitat probe în apărare.
Prin Sentința civilă nr. 3.156/2010 pronunțată în Dosarul nr. 23.816/211/2009 de către Judecătoria Cluj-Napoca, a admis excepția insuficientei timbrări și a anulat cererea de chemare în judecată ca netimbrată.
Ulterior, prin Decizia nr. 687/R/2010, admițând recursul reclamantei, Tribunalul Cluj a casat Sentința civilă nr. 3.156/2010 pronunțată în Dosarul nr. 23.816/211/2009 de către Judecătoria Cluj-Napoca și a dispus trimiterea cauzei spre rejudecare, astfel încât cererea a fost reînregistrată cu nr. 21.002/211/2010.
Instanța a invocat din oficiu cererea de sesizare a instanței de contencios administrativ cu soluționarea excepției de nelegalitate a dispozițiilor
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 .
Analizând materialul probator administrat în cauză, instanța a reținut asupra cererii de sesizare a instanței de contencios administrativ următoarele:
Potrivit dispozițiilor
art. 4 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 , legalitatea unui act administrativ unilateral cu caracter individual, indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetată oricând în cadrul unui proces, pe cale de excepție, din oficiu sau la cererea părții interesate. În acest caz, instanța, constatând că de actul administrativ depinde soluționarea litigiului pe fond, sesizează, prin încheiere motivată, instanța de contencios administrativ competentă și suspendă cauza.
Încheierea de sesizare a instanței de contencios administrativ nu este supusă niciunei căi de atac, iar încheierea prin care se respinge cererea de sesizare poate fi atacată odată cu fondul.
Suspendarea cauzei nu se dispune în ipoteza în care instanța în fața căreia s-a ridicat excepția de nelegalitate este instanța de contencios administrativ competentă să o soluționeze.
În speță, instanța a arătat că, deși obiectul excepției de nelegalitate nu-l formează un act administrativ unilateral cu caracter individual, hotărârea de guvern fiind un act administrativ normativ care cuprinde norme generale și abstracte, obligatorii pentru un număr nedeterminat de destinatari ai legii, practica Secției de contencios administrativ și fiscal a Înaltei Curți de Casație și Justiție este în sensul admisibilității excepției de nelegalitate având ca obiect un act administrativ unilateral cu caracter normativ.
În acest sens, prin Decizia nr. 1.744 din 22 aprilie 2008 pronunțată de Î.C.C.J. - Secția de contencios administrativ și fiscal, s-a statuat în sensul că potrivit practicii constante a Secției de contencios administrativ și fiscal a Înaltei Curți de Casație și Justiție, instanța de contencios administrativ învestită cu soluționarea excepției de nelegalitate trebuie să verifice concordanta actului administrativ supus analizei cu actele normative cu forță juridică superioară în temeiul și în executarea cărora a fost emis, ținând seama de principiul ierarhiei și forței juridice a actelor normative, consacrat de art. 1 alin. (5) din Constituția României, republicată, și
art. 4 alin. (3) din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea acelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Așa fiind, instanța a constatat că dispozițiile
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
pot forma obiectul unei excepții de nelegalitate. Conform acestora, persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele acestora, precum și sucursalele și celelalte subunități ale lor fără personalitate juridică și sucursalele sau reprezentantele din România ale persoanelor juridice străine au obligația să plătească o taxă lunară pentru serviciul public de radiodifuziune.
Dispozițiile
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
au fost adoptate în aplicarea
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele, sucursalele, agențiile și reprezentanțele acestora, precum și reprezentanțele din România ale persoanelor juridice străine au obligația să plătească o taxă pentru serviciul public de radiodifuziune și o taxă pentru serviciul public de televiziune, în calitate de beneficiari ai acestor servicii.
Dispozițiile similare ale
art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
au fost declarate nelegale de către ÎCCJ - Secția de contencios administrativ și fiscal prin Decizia nr. 2.102 din 9 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 14 octombrie 2009, și care se regăsește inclusiv în programul Legis, pentru aceleași motive de ilegalitate, ce afectează și dispozițiile
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 , ce formează obiectul prezentei excepții de nelegalitate.
ÎCCJ a arătat că din expunerea acestor dispoziții legale rezultă că prevederile
art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
și ale
art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 978/2003 , prin impunerea obligativității persoanelor juridice de a plăti o taxă lunară pentru aceste servicii, indiferent dacă sunt sau nu beneficiare ale acestora, instituie derogări de la dispozițiile
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, fapt care nu este posibil întrucât aceste derogări se pot face numai printr-un act normativ de nivel cel puțin egal cu cel al reglementării de bază, această interdicție fiind instituită de
art. 4 din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care stabilește ierarhia actelor normative, statuând că actele normative date în executarea legilor, ordonanțelor sau a hotărârilor Guvernului se emit în limitele și potrivit normelor care le ordonă.
Prin urmare, dispozițiile menționate din cele două hotărâri ale Guvernului sunt cele care impun obligativitatea plății taxelor, fără niciun fel de distincție, contrar
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Așadar, instanța a reținut că, în speță, dispozițiile
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
impun plata taxei de radiodifuziune tuturor persoanelor juridice, fără a distinge între persoanele juridice beneficiare și cele care nu beneficiază de serviciul public de radiodifuziune, exact cum se impune aceeași obligație și pentru categoria microîntreprinderilor sub imperiul dispozițiilor
art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 , astfel cum acestea erau redactate înainte de anularea lor prin Decizia nr. 2.102 din 9 aprilie 2009 pronunțată de ÎCCJ - Secția de contencios administrativ și fiscal.
Instanța a reținut că de aplicabilitatea dispozițiilor
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
depinde soluționarea cererii de chemare în judecată, câtă vreme reclamanta susține că în speță ar fi vorba de o prezumție legală, conform căreia toate persoanele juridice sunt beneficiare ale serviciului de radiodifuziune, chiar dacă în concret unele dintre ele nu se bucură de acest serviciu. Așa fiind, e important de stabilit dacă
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
impune obligația de a plăti taxa de radiodifuziune pârâtei, deși nu este beneficiară a serviciilor de radiodifuziune. Căci dacă această obligație incumbă pârâtei în temeiul acestei hotărâri a Guvernului, deși pârâta nu beneficiază de servicii de radiodifuziune, atunci ea nu s-ar mai impune în condițiile în care instanța de contencios administrativ ar desființa aceste dispoziții, întrucât ar contraveni dispozițiilor
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare. Așadar, s-ar aplica numai aceste din urmă dispoziții de lege care nu impun plata taxei de radiodifuziune decât pentru persoanele juridice care beneficiază de serviciul de radiodifuziune, iar nu și celor nebeneficiare.
Față de actualitatea considerentelor Deciziei nr. 2.102 din 9 aprilie 2009 pronunțată de ÎCCJ - Secția de contencios administrativ și fiscal, prin care s-a casat Sentința civilă nr. 712/2008 din 13 noiembrie 2008 a Curții de Apel Cluj - Secția comercială, de contencios administrativ și fiscal, instanța a constatat că excepția de nelegalitate a dispozițiilor
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
este admisibilă și a fost sesizată Curtea de Apel Cluj - Secția comercială, de contencios administrativ și fiscal cu soluționarea ei. Totodată, sa dispus suspendarea soluționării cauzei pe durata soluționării excepției de nelegalitate.
Guvernul României, prin întâmpinare, a solicitat respingerea excepției.
Examinând excepția formulată prin prisma motivelor invocate, Curtea reține următoarele:
Prevederile
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, precizează că au obligația de a achita taxa pentru serviciul public de radio și televiziune doar beneficiarii acestor servicii, iar
art. 2 pct. 40 din Legea nr. 500/2002
privind finanțele publice definește taxa ca fiind "suma plătită de către o persoană fizică sau juridică, de regulă pentru serviciile prestate acesteia de către un agent economic, instituție publică sau serviciu public".
Prin
Ordonanța Guvernului nr. 18/2003
pentru modificarea
art. 40 din Legea nr. 41/1994
privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune, republicată, cu modificările și completările ulterioare, s-a statuat că prevederile legale anterior citate vor avea următorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Veniturile proprii ale Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune provin din taxele pentru serviciul public de radiodifuziune și pentru cel de televiziune, din sume încasate din realizarea obiectului de activitate, precum și din donații și sponsorizări.
(2) Toate persoanele fizice și juridice cu domiciliul, respectiv sediul, în România sunt obligate să plătească o taxă pentru serviciul public de radiodifuziune și o taxă pentru serviciul public de televiziune, în calitate de beneficiari ai acestora.
(3) Nivelul taxelor pe categorii de plătitori, modalitatea de încasare și scutirile de plată se stabilesc prin hotărâre a Guvernului."
privind aprobarea
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2003
pentru modificarea
art. 40 din Legea nr. 41/1994
privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune prin art. I a statuat în sensul modificării
art. 40 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
"Art. 40. - (1) Veniturile proprii ale Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune provin, după caz, din:
a) sume încasate din realizarea obiectului de activitate;
b) taxe pentru serviciul public de radiodifuziune, respectiv pentru serviciul public de televiziune;
c) penalități de întârziere pentru neachitarea la termen a taxelor datorate; d)sume încasate din publicitate;
e) sume încasate din amenzi și despăgubiri civile;
f) donații și sponsorizări; g)alte venituri realizate potrivit legii.
(2) Persoanele fizice cu domiciliul în România au obligația să plătească o taxă pentru serviciul public de radiodifuziune și o taxă pentru serviciul public de televiziune, în calitate de beneficiari ai acestor servicii, cu excepția celor care declară pe propria răspundere că nu dețin receptoare de radio, respectiv de televiziune, și a celor care, potrivit legii, beneficiază de scutire de la plata acestor taxe.
(3) Persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele, sucursalele, agențiile și reprezentanțele acestora, precum și reprezentanțele din România ale persoanelor juridice străine, au obligația să plătească o taxă pentru serviciul public de radiodifuziune și o taxă pentru serviciul public de televiziune, în calitate de beneficiari ai acestor servicii.
(4) Cuantumul taxelor prevăzute la alin. (1) lit. b), pe categorii de plătitori, modalitatea de încasare și scutire de la plata acestora, penalitățile de întârziere, precum și sancțiunile care se aplică în cazul completării în mod eronat a declarației de exceptare de la plata taxelor de către deținătorii de receptoare de radio, respectiv de televiziune, care, potrivit legii, sunt plătitori ai taxei pentru serviciul public de radiodifuziune și ai taxei pentru serviciul public de televiziune, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(5) Procedura privind efectuarea controlului, constatarea contravențiilor, aplicarea sancțiunilor și penalităților de întârziere în cazul sustragerii de la plata taxelor prevăzute la alin. (1) lit. b) de către deținătorii de receptoare de radio, respectiv de televiziune, se stabilește prin hotărâre a Guvernului.
(6) Sunt scutite de la plata taxei lunare pentru serviciul public de radiodifuziune și pentru serviciul public de televiziune familiile și persoanele singure care beneficiază de ajutor social lunar, potrivit prevederilor
privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, asociațiile și fundațiile nonprofit, misiunile diplomatice străine și membrii acestora, persoanele fizice abonate la rețele de radioamplificare, azilurile de bătrâni, unitățile din cadrul instituțiilor care au competențe în domeniul apărării, ordinii publice și siguranței naționale, unitățile de învățământ de stat preșcolar, preuniversitar și universitar, căminele de copii și creșele de stat, pensionarii proveniți din sistemul pensiilor pentru agricultori, ale căror drepturi au fost stabilite în baza legislației anterioare intrării în vigoare a
privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, pensionarii Societății Române de Radiodifuziune și ai Societății Române de Televiziune, unitățile de cult aparținând cultelor religioase recunoscute din România, precum și alte categorii prevăzute de legi speciale.
(7) Alte scutiri de la plata taxei lunare pentru serviciul public de radiodifuziune și pentru serviciul public de televiziune decât cele prevăzute prin prezenta lege pot fi stabilite prin hotărâre a Guvernului."
La art. II s-a prevăzut că în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul va stabili modul de restituire a taxei lunare pentru serviciul public de radiodifuziune și, respectiv, pentru serviciul public de televiziune către persoanele care au achitat aceste taxe și care declară pe propria răspundere că nu dețin receptoare de radio, respectiv receptoare de televiziune, modalitățile financiar-contabile de compensare între Societatea Comercială de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. și Societatea Română de Radiodifuziune, respectiv Societatea Română de Televiziune, precum și sancțiunile pentru cazurile declarațiilor eronate.
Conform
art. 1 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune s-au înființat ca servicii publice autonome de interes național, independente editorial, prin reorganizarea Radioteleviziunii Române.
Articolul 2
din același act normativ prevede că Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune sunt persoane juridice, au sediul în municipiul București și își desfășoară activitatea sub controlul Parlamentului, în condițiile prezentei legi și în conformitate cu convențiile internaționale la care România este parte.
Conform prevederilor art. 3, Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune au obligația să asigure, prin întreaga lor activitate, pluralismul, libera exprimare a ideilor și opiniilor, libera comunicare a informațiilor, precum și informarea corectă a opiniei publice, conținutul programelor Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune trebuind să răspundă standardelor profesionale în materie.
Potrivit prevederilor
art. 4 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune, ca servicii publice în realizarea obiectivelor generale de informare, educație, divertisment, sunt obligate să prezinte, în mod obiectiv, imparțial, realitățile vieții social-politice și economice interne și internaționale, să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice, să promoveze, cu competență și exigență, valorile limbii române, ale creației autentice culturale, științifice, naționale și universale, ale minorităților naționale, precum și valorile democratice, civice, morale și sportive, să militeze pentru unitatea națională și independența țării, pentru cultivarea demnității umane, a adevărului și justiției. În îndeplinirea atribuțiilor pe care le au, Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune trebuie să respecte principiile ordinii constituționale din România.
Prin
Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune, în temeiul art. 107 din Constituția României, republicată, și al
art. 40 din Legea nr. 41/1994
privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune, republicată, cu modificările și completările ulterioare, s-a statuat la art. 1 că persoanele fizice cu domiciliul în România, cu excepția celor care declară pe propria răspundere că nu dețin receptoare radio, au obligația să plătească o taxă lunară pentru serviciul public de radiodifuziune.
Articolul 2
din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
prevede că taxa lunară pentru serviciul public de radiodifuziune se plătește pe familie. Prin familie, în înțelesul prezentei hotărâri, se înțelege: soțul, soția, copiii, precum și orice alte persoane, în cazul în care locuiesc în comun și gospodăresc împreună.
Conform prevederilor
art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
persoanele juridice cu sediul în România, care se încadrează în categoria microîntreprinderilor potrivit prevederilor
Ordonanței Guvernului nr. 24/2001
privind impunerea microîntreprinderilor, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 111/2003 , cu modificările ulterioare, au obligația să plătească pentru sediul social o taxă lunară pentru serviciul public de radiodifuziune. Persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele acestora, precum și sucursalele și celelalte subunități ale lor fără personalitate juridică și sucursalele sau reprezentanțele din România ale persoanelor juridice străine au obligația să plătească o taxă lunară pentru serviciul public de radiodifuziune.
Legea nr. 500/2002 , în art. 2 pct. 40, definește taxa ca fiind suma plătită de o persoană fizică sau juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de către un operator economic, o instituție publică sau un serviciu public.
Prin
Decizia nr. 297 din 6 iulie 2004
a Curții Constituționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756 din 19 august 2004, s-a reținut că prevederile
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, care dispun cu privire la obligația persoanelor juridice române sau străine cu sediul în România de a plăti, în calitate de beneficiari, o taxă pentru serviciul public de radiodifuziune și o taxă pentru serviciul public de televiziune, nu sunt contrare Legii fundamentale.
S-a relevat că
art. 40 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, stabilește că veniturile proprii ale Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune provin, între altele, și din taxe pentru serviciul public de radiodifuziune, respectiv pentru serviciul public de televiziune, dar, așa cum prevede chiar alin. (3) al acestui articol, care face și obiectul excepției de neconstituționalitate, taxele sunt datorate de către subiectele de drept acolo menționate, "în calitate de beneficiari ai acestor servicii". Așadar, obligația prevăzută de text este doar în sarcina persoanelor juridice care beneficiază, în diferite modalități, de serviciile publice respective și, în consecință, niciuna dintre criticile formulate nu poate fi reținută.
De altfel, cu privire la constituționalitatea
art. 40 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, Curtea Constituțională s-a mai pronunțat și prin raportare la art. 56 alin. (2) și art. 44 alin. (2) din Constituția României, republicată.
Decizia nr. 159 din 30 martie 2004 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 12 mai 2004, statuează că dispozițiile de lege criticate reglementează pentru serviciile publice de radiodifuziune și de televiziune modul de constituire din venituri proprii a resurselor financiare care le asigură "autonomia financiară, ca premisă a organizării lor autonome", ceea ce nu contravine art. 56 alin. (2) din Constituția României, republicată. Prin aceeași decizie s-a reținut, de asemenea, că taxa instituită de text nu este contrară nici dispozițiilor constituționale ale art. 44 alin. (2), privitoare la ocrotirea în mod egal a proprietății, indiferent de titular, deoarece plata serviciului public prestat este obligatorie pentru toți beneficiarii acestor servicii, persoane fizice sau persoane juridice.
Așadar controlul de constituționalitate realizat pe calea rezolvării excepției de neconstituționalitate este un control de conformitate cu dispozițiile Constituției, dar și unul de strictă conformare cu aceste dispoziții.
Autoritatea de jurisdicție constituțională din România a examinat constituționalitatea acestor prevederi, statuând că ele nu contravin principiului instituit de Legea fundamentală privind ocrotirea în mod egal a proprietății, câtă vreme textul în discuție se interpretează în sensul că obligația de suportare a acestor taxe revine tuturor persoanelor fizice sau juridice care beneficiază de aceste servicii.
Noțiunea de beneficiar a fost definită ca fiind: persoană, colectivitate sau instituție care are folos din ceva; destinatar al unor bunuri materiale sau al unor servicii; persoană fizică sau juridică în folosul căreia se realizează o acțiune; persoană, instituție etc. pentru care se face o lucrare; cel care beneficiază de ceva; persoană, întreprindere, instituție pentru care se execută o lucrare, se prestează diferite servicii.
Prin interpretarea normelor de drept civil se înțelege operațiunea logic-rațională de stabilire a conținutului și sensului normelor de drept civil.
Hotărârile Guvernului dau expresie unei competențe originare a Guvernului, strict limitate și decurgând din însăși natura funcției pe care acesta o îndeplinește. Legile fiind adoptate de către Parlament, Guvernului, ca organ suprem executiv, îi revine numai organizarea executării legilor, scop în care emite hotărâri tocmai pentru a face o lege cât mai clară și a o aplica cât mai corect. O hotărâre a Guvernului nu poate deci decât să precizeze și să asigure corecta aplicare a legilor. Ea nu are calitatea de a crea drept.
Prin interpretarea oficială se înțelege interpretarea făcută în exercitarea atribuțiilor ce îi revin legii de un organ de stat.
În controlul de constituționalitate exercitat cu privire la
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, instanța de contencios constituțional a dat indirect o interpretare oficială jurisdicțională, rezolvând excepția de neconstituționalitate prin raportarea acestei norme la dispozițiile cuprinse în Legea fundamentală, normă care a fost interpretată din perspectiva sa gramaticală. Astfel, Curtea Constituțională a arătat că textul nu contravine Constituției câtă vreme interpretarea oficială făcută de Parlament în activitatea de legiferare a vizat noțiunea de beneficiar al acestor servicii publice, în sensul gramatical.
Pentru dezlegarea chestiunii litigioase Curtea a considerat că este necesar să se realizeze mai întâi interpretarea normei cuprinse în
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin prisma tuturor tehnicilor de interpretare.
Curtea a avut în vedere că într-o interpretare gramaticală această normă juridică instituie obligativitatea plății taxei numai acelor persoane juridice care au calitatea de beneficiari, și anume acelor entități în folosul cărora se realizează acțiunea de informare de către cele două servicii publice.
Nu numai interpretarea gramaticală conduce la această concluzie, ci și o interpretare logică și sistematică a acestor dispoziții, care implică lămurirea înțelesului lor, ținându-se cont de legăturile pe care acestea le au cu alte norme juridice din același act normativ sau din alte acte normative.
Se recunoaște dreptul societăților comerciale de a-și suspenda temporar activitatea. Pe perioada suspendării temporare a activității entitatea nu mai desfășoară niciun fel de activități menite să conducă la realizarea obiectului social. În acest context nu are interesul ca entitate să se expună acțiunii de informare realizate de către cele două servicii publice.
Tot operatorilor economici le este recunoscut dreptul de a declara la momentul autorizării că nu desfășoară activitate la sediul social, context în care nu mai este necesară verificarea întrunirii condițiilor privind autorizarea funcționării în acele spații.
Dacă admitem aceste premise, la un sediu social unde nu se desfășoară activitate, entitatea nu poate beneficia în locația respectivă de cele două servicii publice.
A interpreta norma în discuție în sensul că societățile comerciale datorează această taxă chiar dacă nu beneficiază în mod direct de aceste servicii și nu dețin receptoare menite să transmită informația, se golesc de conținut celelalte dispoziții din normele juridice comerciale speciale care le conferă acestor entități dreptul de a nu desfășura niciun fel de activitate pe o perioadă limitată de timp.
Norma juridică trebuie interpretată în sensul aplicării ei și acolo unde legea nu distinge, nici interpretul nu trebuie să distingă.
Interpretarea gramaticală a noțiunii de beneficiar include persoanele fizice sau juridice în folosul cărora se prestează efectiv cele două servicii publice.
Particularul în favoarea căruia s-a instituit dreptul nu poate fi obligat să susțină prin contribuția personală activitatea unui serviciu public și nu este admisibil ca dreptul său constituțional la informare să fie transformat indirect într-o obligație.
Articolul 40
din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, instituie aparent excepții de la plata acestor taxe numai în ceea ce privește persoanele fizice, însă această normă trebuie interpretată coroborat, ținându-se cont de înțelesul termenilor utilizați, de legătura dintre acești termeni și de construcția frazei.
Este evident că sfera de aplicare a scutirii lor trebuie să acopere toate persoanele fizice sau juridice care nu au calitatea de beneficiari în sensul gramatical al acestui termen.
De aceea, excepția prevăzută în cazul persoanelor fizice nu împiedică aplicarea logică a acestei scutiri și în privința persoanelor juridice care nu au calitatea de beneficiar al acestui serviciu. Alin. 7 al art. 40 nu exclude posibilitatea instituirii unor scutiri și în ipoteza reglementată la alin. 3 al aceluiași articol.
Articolul II
nu face distincție în privința scutirilor între persoanele fizice sau juridice. O interpretare a textului în discuție în maniera evocată de Guvern ar fi neconformă cu dreptul garantat în art. 1 din Primul Protocol adițional și ar denatura sensul interpretării jurisdicționale realizate indirect pe calea contenciosului constituțional. Exceptarea de la scutire a persoanelor juridice aflate în situații similare cu persoanele fizice cărora li se recunoaște acest drept nu vizează un scop legitim, constituind practic o ingerință în dreptul de proprietate al celor dintâi, ingerință care nu se justifică nici prin proporționalitate, nici prin scop, neexistând un raport rezonabil de proporționalitate între mijloacele folosite și scopul vizat de executiv prin măsura care privează de scutire persoanele juridice (a se vedea CEDO, Cauza Pressos Compania Naviera - S.A. și alții împotriva Belgiei, Hotărârea din 20 noiembrie 1995, seria A, nr. 332, p. 23, paragraful 38).
Articolul 4
din Legea nr. 24/2000 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, stabilește ierarhia actelor normative, statuând că actele normative date în executarea legilor, ordonanțelor sau a hotărârilor Guvernului se emit în limitele și potrivit normelor care le ordonă.
În activitatea de documentare pentru fundamentarea proiectelor celor două hotărâri, Guvernul trebuia să precizeze și să asigure o corectă aplicare a prevederilor
art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Instituirea unei norme derogatorii se poate face numai printrun act normativ de nivel cel puțin egal cu cel al reglementării de bază.
Prevederile cuprinse în
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003
instituie derogări de la dispozițiile
art. 40 alin. 3 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, negând dreptul persoanelor juridice de a beneficia de scutiri independent de condiția deținerii de receptoare radio și TV.
În interpretarea dată de Guvern se denaturează însuși sensul noțiunii de taxă, așa cum este ea definită în legea finanțelor publice, ca fiind suma plătită de o persoană fizică/juridică pentru serviciile prestate acesteia de către un serviciu public etc.
Nu poate fi primită interpretarea conform căreia, oficial, legiuitorul ar fi prezumat calitatea de beneficiari ai serviciului de radio și, implicit, de televiziune a tuturor persoanelor juridice cu sediul în România, fără a condiționa aceasta de posesia receptoarelor.
Faptul că au existat mai multe propuneri legislative pentru modificarea prevederilor
art. 40 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, este lipsit de relevanță.
Acest text, în forma adoptată prin
Legea nr. 553/2003 , nu exclude dreptul de scutire a entităților care justifică în mod obiectiv că nu datorează această taxă întrucât nu dețin receptoarele necesare pentru perceperea informației ori care demonstrează că temporar nu desfășoară activitatea în scopul căreia s-au constituit.
Concluzia este logică, cu atât mai mult cu cât taxa se încasează de Societatea Comercială de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice - S.A. prin filialele sale, în calitate de mandatar al Societății Române de Televiziune, fiind mai mult decât îndoielnic să se perceapă în condițiile în care, spre exemplu, o entitate care nu desfășoară activitate la sediul social ori care are suspendată temporar activitatea să nu beneficieze de serviciile societății de furnizare a energiei electrice, dar să datoreze taxa pentru cele două servicii publice, în special serviciul de televiziune, care, de principiu, presupune un consum de energie.
Împrejurarea că această taxă se regăsește în legislația și practica europeană în domeniu nu este în măsură să confere legitimitate acestor dispoziții ale celor două hotărâri ale Guvernului atacate.
Nu se poate susține că plata taxei radio de către persoanele juridice reprezintă în fapt o aplicare a dispozițiilor constituționale care garantează dreptul la informare al cetățenilor prin asigurarea surselor de finanțare a principalelor mijloace de informare: radio și televiziunea publică. Așa cum am mai arătat, acest drept constituțional la informare nu poate fi transformat într-o obligație, subiectele de drept având facultatea de a exercita sau nu drepturile recunoscute în legea fundamentală.
Faptul că Comisia Europeană a precizat că obligația de a plăti o taxă de licență prin factura de electricitate constituie o problemă de drept național și împrejurarea că statele membre au fost îndemnate să sprijine serviciile publice de radiodifuziune ori că statele membre beneficiază de o largă marjă de apreciere în ceea ce privește organizarea și finanțarea serviciului public de radiodifuziune nu conferă legitimitate dispozițiilor
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 .
Dispozițiile Tratatului nu aduc atingere competenței statelor membre de a participa la funcționarea serviciului public de radiodifuziune, în măsura în care finanțarea se acordă organismelor de radiodifuziune cu scopul ca acestea să își îndeplinească misiunea de serviciu public așa cum a fost ea definită și organizată în fiecare stat membru.
Or, în dispozițiile interne s-a stabilit în mod clar că această taxă incumbă numai beneficiarilor celor două servicii publice, noțiunea de beneficiar fiind atribuită, atât în interpretarea oficială, cât și în interpretarea gramaticală, logică și sistematică, numai subiectelor care sunt în mod direct destinatarii acestor servicii.
Din această perspectivă hotărârea Guvernului nu a aplicat în art. 3 alin. (2) în mod corect dispozițiile
art. 40 din Legea nr. 41/1994 , republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Pentru toate aceste considerente de fapt și de drept, în baza dispozițiilor
art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , se va admite acțiunea și se va dispune anularea prevederilor cuprinse în
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 . În temeiul art. 23 din aceeași lege, se va dispune publicarea prezentei sentințe în Monitorul Oficial al României, Partea I, la data rămânerii irevocabile a prezentei hotărâri judecătorești.
PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
HOTĂRĂȘTE:
Admite excepția de nelegalitate formulată în cadrul acțiunii înaintate de reclamanta Societatea Română de Radiodifuziune, cu sediul în București, sectorul 1, str. G-ral Berthelot nr. 60-64, împotriva pârâtei Societatea Comercială CONSULT MEDIA - S.R.L., cu sediul în Cluj-Napoca, str. Mehedinți nr. 82, ap. 6, având ca obiect pretenții.
Constată nelegalitatea dispozițiilor
art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 .
Dispune publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform
art. 29 din Legea nr. 554/2004 .
Cu recurs în 5 zile de la comunicare.
Pronunțată în ședința publică, astăzi, 7 decembrie 2010.
PREȘEDINTE,
DANUSIA PUȘCAȘU
Grefier,
Victoria Dăncilă
CURTEA DE APEL CLUJ - SECȚIA COMERCIALĂ, DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV ȘI FISCAL
ÎNCHEIEREA CIVILĂ
Ședința camerei de consiliu din data de 20 decembrie 2011
Dosar nr. 1.793/33/2010
Instanța constituită din:
Președinte: Danusia Pușcașu Grefier: Maria Țâr S-a luat spre examinare, din oficiu, îndreptarea erorii materiale strecurate în dispozitivul Sentinței civile nr. 471 pronunțate la data de 7 decembrie 2010 în Dosarul nr. 1.793/33/2010 al Curții de Apel Cluj. Pricina privește excepția de nelegalitate a art. 3 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 977/2003 , formulată în cadrul acțiunii înaintate de reclamanta Societatea Română de Radiodifuziune împotriva pârâtei Societatea Comercială CONSULT MEDIA - S.R.L., având ca obiect pretenții, în cauză fiind citat și Guvernul României - în calitate de emitent al Hotărârii Guvernului nr. 977/2003 . CURTEA, din oficiu, constată că dintr-o eroare de redactare a dispozitivului Sentinței nr. 471 din 7 decembrie 2010, pronunțată în Dosarul nr. 1.793/33/2010 al Curții de Apel Cluj, a fost menționat greșit art. 29 din Legea nr. 554/2004 , în baza căruia se dispune publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, Partea I, în loc de art. 23 din Legea nr. 554/2004 , așa cum prevăd dispozițiile legii mai sus amintite. Reținând incidența în speță a dispozițiilor art. 281 alin. 1 din Codul de procedură civilă, urmează să îndrepte eroarea materială strecurată în dispozitivul Sentinței nr. 471 din 7 decembrie 2010, pronunțată în Dosarul nr. 1.793/33/2010 al Curții de Apel Cluj, în sensul că se va trece "Dispune publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 23 din Legea nr. 554/2004 " în loc de "Dispune publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 29 din Legea nr. 554/2004 ", cum din eroare s-a trecut. DISPUNE Îndreaptă din oficiu eroarea materială strecurată în dispozitivul Sentinței civile nr. 471 pronunțate la data de 7 decembrie 2010 în Dosarul nr. 1.793/33/2010 al Curții de Apel Cluj, în sensul că în loc de "Dispune publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 29 din Legea nr. 554/2004 " se va trece "Dispune publicarea hotărârii în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform art. 23 din Legea nr. 554/2004 ". Cu recurs în 5 zile de la comunicare. Dată în ședința camerei de consiliu și pronunțată în ședința publică din data de 20 decembrie 2011. PREȘEDINTE, DANUSIA PUȘCAȘU Grefier, Maria Țâr
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.