Procedura din 30 martie 2026
de înregistrare a operatorilor economici care comercializează în sistem en détail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili
prezumat în vigoare
ORDINUL nr. 729 din 30 martie 2026 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 31 martie 2026.
Aprobată prin
Articolul 1
În înțelesul prezentei proceduri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a)
atestat de comercializare - documentul eliberat de autoritatea vamală competentă care atestă înregistrarea operatorilor economici care desfășoară activități de comercializare în sistem en détail cu produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili;
b)
autoritate competentă - biroul vamal de interior sau de frontieră cu atribuții în domeniul produselor accizabile în a cărui arie de competență este situat spațiul de comercializare pentru care se solicită înregistrarea;
c)
produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat, păcură și biocombustibili;
d)
spațiu de comercializare - locul special amenajat prin care produsele energetice pot fi comercializate în sistem en détail.
Articolul 2
Înregistrarea activității de comercializare în sistem en détail de produse energetice se efectuează la cererea operatorilor economici, pentru fiecare spațiu de comercializare, prin depunerea formularului „Cerere de înregistrare a activității de comercializare în sistem en détail de produse energetice“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, denumită în continuare cerere.
Articolul 3
Cererea de comercializare în sistem en détail, însoțită de documentele care atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute la
art. 4 , se depune la autoritatea competentă.
Articolul 4
În vederea obținerii atestatului de comercializare, operatorii economici care intenționează să comercializeze în sistem en détail produse energetice au obligația îndeplinirii următoarelor condiții, la data la care depun cererea și pe perioada comercializării produselor energetice:
a)
să aibă înscrise în obiectul de activitate, potrivit
Clasificării activităților din economia națională - CAEN , aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 , cu modificările și completările ulterioare, activitatea de comercializare în sistem en détail de produse energetice și dovada înregistrării punctului de lucru pentru care se solicită înregistrarea;
b)
să nu fie declarați inactivi fiscal și să fie în funcțiune;
c)
administratorul societății să nu aibă înscrise în cazierul judiciar sancțiuni penale din hotărâri judecătorești rămase definitive privind infracțiuni de abuz de încredere, infracțiuni de fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită în România sau în oricare dintre statele străine în care acesta a avut domiciliul/rezidența în ultimii 5 ani, să nu fi fost condamnat pentru o infracțiune dintre cele reglementate de
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, de
Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României , cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de
privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de
Legea societăților nr. 31/1990 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de
privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;
d)
să nu fi fost pronunțată o hotărâre definitivă pentru o infracțiune săvârșită în numele, în interesul sau în exercitarea obiectului de activitate al operatorului economic, dintre cele reglementate de
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, de
Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României , cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de
privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de
Legea societăților nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de
privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;
e)
să nu înregistreze obligații fiscale restante la bugetul general consolidat de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală;
f)
spațiul de comercializare trebuie să fie dotat cu rezervoare verificate metrologic, cu excepția skidurilor GPL. Îndeplinirea condiției va fi dovedită cu buletin de verificare metrologică și certificat de calibrare, aflate în perioada de valabilitate;
g)
spațiul de comercializare trebuie să fie dotat cu rigle gradate și pompe de distribuție de carburanți, verificate metrologic. Îndeplinirea condiției va fi dovedită cu buletin de verificare metrologică, aflat în perioada de valabilitate;
h)
spațiul de comercializare trebuie să fie dotat cu sisteme de gestiune a stocurilor, conectate cu pompele de distribuție de carburanți și aparatele de marcat electronice fiscale, care să permită monitorizarea mișcării produselor energetice și determinarea în orice moment a cantităților intrate, ieșite, precum și a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic și furnizor. Prin excepție, spațiile de comercializare dotate cu sisteme electronice pentru vânzare exclusivă în baza cardurilor magnetice de identificare trebuie să fie dotate cu sisteme de gestiune a stocurilor, conectate cu rezervoarele de carburanți, care să permită monitorizarea mișcării produselor energetice și determinarea în orice moment a cantităților intrate, ieșite, precum și a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic și furnizor. Operatorul economic trebuie să pună la dispoziția autorității competente un card de control care să permită monitorizarea mișcării produselor energetice și determinarea în orice moment a cantităților intrate, ieșite, precum și a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic și furnizor;
i)
spațiul de comercializare GPL trebuie să dețină obligatoriu avizul de instalare și funcționare emis de Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat (ISCIR) pentru deținătorii/utilizatorii de
skiduri GPL. În situația în care reglementările tehnice ale instalației GPL stipulează autorizarea și verificarea tehnică prin directive europene, instalația GPL se supune regimului de autorizare și verificare tehnică ISCIR numai dacă prin această cerință nu se aduce atingere directivelor europene aplicabile. Personalul de deservire al unității de comercializare GPL trebuie să fie autorizat ISCIR;
j)
spațiul de comercializare trebuie să fie dotat cu un sistem de supraveghere a zonelor de descărcare în rezervoare și a plăcuțelor de înmatriculare a mijloacelor de transport care asigură aprovizionarea. Stocarea imaginilor înregistrate se face pe o durată de minimum 30 de zile. Sistemul de supraveghere trebuie să funcționeze permanent, inclusiv în perioadele de nefuncționare a spațiului de comercializare, chiar și în condițiile întreruperii alimentării cu energie electrică de la rețeaua de distribuție;
k)
să dețină spații de comercializare corespunzătoare, în proprietate sau folosință - contract de locațiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal;
l)
să dețină autorizație de mediu pentru fiecare spațiu de comercializare;
m)
să dețină dovada autorizării privind securitatea la incendiu.
Articolul 5
Verificarea metrologică a rezervoarelor, riglelor gradate și a pompelor de distribuție de carburanți se efectuează de Biroul Român de Metrologie Legală sau de laboratoare agreate de acesta.
Articolul 6
Documentele necesare pentru a dovedi îndeplinirea condițiilor menționate la
art. 4
se depun în copie certificată conform cu originalul de operatorul economic.
Prin excepție de la prevederile
alin. (1) , pentru verificarea condițiilor prevăzute la
art. 4 lit. a) ,
b)
și
e) , autoritatea competentă obține informațiile necesare prin intermediul aplicațiilor informatice ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, din baza de date RECOM a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) și baza de date a Autorității Vamale Române.
În măsura în care consideră necesar pentru soluționarea cererii, autoritatea competentă poate solicita operatorului economic furnizarea de informații și înscrisuri suplimentare.
Articolul 7
Autoritatea competentă efectuează constatări la fața locului pentru a verifica realitatea informațiilor furnizate în cerere și în documentația anexată, potrivit prevederilor
art. 65 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 8
Pe baza analizei documentelor depuse de operatorii economici, a informațiilor obținute de autoritatea competentă și a datelor constatate prin cercetarea la fața locului, autoritatea competentă întocmește un referat care conține obligatoriu următoarele informații:
a)
datele de identificare a operatorului economic;
b)
concluzia privind îndeplinirea sau neîndeplinirea de către operatorul economic a condițiilor prevăzute la
art. 4 ;
c)
propunerea de aprobare sau de respingere a cererii, după caz.
Referatul menționat la
alin. (1)
este însoțit de procesul-verbal care cuprinde în mod obligatoriu concluzia privind îndeplinirea sau neîndeplinirea de către operatorul economic a condițiilor prevăzute la
art. 4 lit. f)-j) .
Articolul 9
În cazul aprobării cererii, autoritatea competentă emite „Atestatul de înregistrare pentru comercializare în sistem en détail de produse energetice“, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 3 la ordin , denumit în continuare atestat.
Articolul 10
Atestatul:
a)
se emite în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii și a documentației complete;
b)
se întocmește în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică operatorului economic, iar al doilea exemplar se păstrează de autoritatea competentă;
c)
nu este transmisibil, putând fi utilizat numai de titular.
Articolul 11
Fiecare atestat va avea alocat un cod de tipul RO 12345 JJ DT NN, generat automat de aplicația NSEA_Autorizări, unde:
a)
RO reprezintă codul ISO al României;
b)
12345 reprezintă o secvență de 5 caractere numerice pentru identificarea operatorului economic;
c)
JJ reprezintă codul județului în a cărui arie de competență este situat spațiul de comercializare;
d)
DT reprezintă un cod ce semnifică activitatea de comercializare în sistem en détail de produse energetice;
e)
NN reprezintă secvența numerică ce semnifică numărul de atestate eliberate pentru același operator economic în cadrul unui județ sau al municipiului București.
Articolul 12
Autoritatea competentă are obligația organizării evidenței atestatelor de comercializare în sistem en détail emise, prin înregistrarea acestora în registre speciale.
Articolul 13
În situația în care cererea este respinsă, autoritatea competentă emite o decizie, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii și a documentației complete, în care se menționează motivele de fapt și de drept pentru care nu s-a efectuat înregistrarea activității de comercializare în sistem en détail și nu s-a emis atestatul. Decizia constituie act administrativ și conține următoarele elemente:
a)
denumirea biroului vamal;
b)
numărul deciziei și data la care a fost emisă;
c)
datele de identificare ale persoanei solicitante;
d)
obiectul deciziei;
e)
motivul de fapt;
f)
temeiul de drept;
g)
numele, calitatea și semnătura șefului biroului vamal sau ale înlocuitorului de drept al acestuia, după caz;
h)
ștampila biroului vamal;
i)
indicarea posibilității ca decizia să fie contestată, calea de atac și termenul în care aceasta poate fi exercitată.
Articolul 14
Atestatul de comercializare în sistem en détail, respectiv decizia de respingere a cererii se comunică operatorului economic conform prevederilor
art. 47 din Legea nr. 207/2015
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 15
Operatorul economic are dreptul să desfășoare activitatea de comercializare în sistem en détail a produselor energetice care fac obiectul atestatului de comercializare în sistem en détail, de la data valabilității prevăzută în atestat.
Articolul 16
Atestatul de comercializare în sistem en détail se eliberează pe o perioadă de 3 ani.
Articolul 17
Autoritatea competentă revocă atestatul în următoarele situații:
a)
atunci când i-au fost oferite informații inexacte în cererea de înregistrare sau în documentele care au fost anexate acesteia;
b)
în cazul în care se constată, prin hotărâre judecătorească definitivă, că actele care au stat la baza emiterii atestatului sunt false;
c)
dacă în legătură cu operatorul economic a fost deschisă procedura falimentului ori s-a dispus dizolvarea acestuia, în condițiile legii;
d)
s-a pronunțat o hotărâre definitivă pentru o infracțiune săvârșită în numele, în interesul sau în exercitarea obiectului de activitate al operatorului economic, dintre cele reglementate de
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, de
Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României , cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de
privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de
Legea societăților nr. 31/1990, republicată , cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de
privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;
e)
atunci când operatorul economic a fost declarat inactiv fiscal și/sau nu este în funcțiune la ONRC;
f)
la cererea operatorului economic;
g)
atunci când la expirarea perioadei de suspendare stabilite în baza
art. 449 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, operatorul economic nu a remediat deficiențele constatate de organul de control competent, iar condițiile prevăzute la
art. 4 lit. a) ,
c)
și
f)-m) , după caz, nu sunt îndeplinite.
Articolul 18
În cazul revocării atestatului, o nouă cerere de înregistrare a activității de comercializare în sistem en détail poate fi depusă numai după o perioadă de 6 luni de la data la care decizia de revocare devine definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești.
Prevederile
alin. (1)
nu se aplică în situația de la
art. 17 lit. f) .
Articolul 19
Autoritatea competentă suspendă atestatul în următoarele situații:
a)
până la remedierea deficiențelor constatate de organele competente;
b)
atunci când operatorul economic nu respectă condiția prevăzută la
art. 4 lit. e) ;
c)
până la soluționarea definitivă a cauzei penale, în cazul în care a fost pusă în mișcare acțiunea penală pentru o infracțiune dintre cele reglementate de
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare, de
Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României , cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare, de
privind regimul zonelor libere, cu modificările și completările ulterioare, de
Legea societăților nr. 31/1990 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, cu modificările și completările ulterioare, de
privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de
pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;
d)
la propunerea organului de control competent, ca urmare a constatării faptelor prevăzute la
art. 449 alin. (2) lit. o) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal , cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 20
Deciziile privind revocarea sau suspendarea atestatului se comunică operatorului economic prin remitere la domiciliul fiscal, potrivit
art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare. În situația în care operatorii economici nu sunt găsiți la domiciliul fiscal, sunt aplicabile prevederile
art. 47 alin. (11) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 21
Deciziile privind revocarea sau suspendarea atestatului produc efecte de la data comunicării sau de la o altă dată cuprinsă în acesta.
Articolul 22
Deciziile emise de autoritatea competentă potrivit prezentei proceduri pot fi contestate în conformitate cu dispozițiile
titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificările și completările ulterioare.
Articolul 23
Lista atestatelor emise se publică pe site-ul Autorității Vamale Române și se actualizează lunar, până la data de 15 a fiecărei luni.
Articolul 24
La modificarea ulterioară a unor date înscrise inițial în formularul „Atestat de înregistrare pentru comercializare în sistem en détail de produse energetice“, operatorul economic depune în termen de 30 de zile de la data în care a intervenit modificarea o nouă cerere pentru emiterea atestatului, însoțită de atestatul de comercializare în original și, după caz, de documentele justificative aferente modificării, precum și de documentele prevăzute la
art. 4 lit. c)
și
d) .
Prevederile
art. 6 alin. (2)
și
și ale
art. 7-15
se aplică în mod corespunzător.
(3)
Atestatul înlocuit conține mențiunea privind încetarea valabilității acestuia și se înapoiază operatorului economic odată cu comunicarea noului atestat.
Noul atestat păstrează termenul de valabilitate al atestatului înlocuit.
Articolul 25
La modificarea ulterioară a unor date înscrise inițial în formularul „Cerere de înregistrare a activității de comercializare în sistem en détail de produse energetice“, altele decât cele înscrise în atestat, operatorul economic depune în termen de 30 de zile o notificare la autoritatea vamală competentă, însoțită de documentele justificative pentru modificare.
Prevederile
art. 7
se aplică în mod corespunzător, după caz.
Articolul 26
În cazul pierderii atestatului, titularul atestatului anunță pierderea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. În baza documentului care atestă că anunțul referitor la pierdere a fost înaintat spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, autoritatea vamală competentă eliberează, la cerere, un duplicat al atestatului.
Articolul 27
Procedura de autorizare a operatorilor economici care comercializează în sistem en détail produse energetice nu intră sub incidența prevederilor legale privind procedura aprobării tacite.
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.