Decizia nr. 424/2005
referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, precum și ale art. 127, ale art. 137 alin. (4) și ale art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
prezumat în vigoare
Legături cu alte acte
Ce face acest act
Constată neconstituționalitatea unor prevederi din 1
- Legea nr. 146/1997 24 iulie 1997 (prevederi anume) privind taxele judiciare de timbru
Ioan Vida - președinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Șerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997
și ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , excepție ridicată de Societatea Comercială "Agroindustriala Rupea" - S.A. în Dosarul nr. 82/F/2004 al Tribunalului Brașov - Secția comercială și de contencios administrativ, care formează obiectul Dosarului nr. 279D/2005 al Curții Constituționale, precum și a excepției de neconstitu-ționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997
și ale art. 127, art. 137 alin. (4) și
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , excepție ridicată de Societatea Comercială "Astoria" - S.R.L. Brașov în Dosarul nr. 557/F/2004 al aceleiași instanțe, care formează obiectul Dosarului nr. 307D/2005 al Curții Constituționale.
În ședința de judecată din data de 14 iulie 2005, Curtea Constituțională a dispus conexarea celor două dosare, în temeiul
art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 .
La apelul nominal făcut în ședința de judecată de astăzi răspunde reprezentantul Societății Comerciale "Astoria" - S.R.L. Brașov, lipsind celelalte părți, față de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului excepției de neconstituționalitate prezent la dezbateri solicită admiterea acesteia, considerând că textul
art. 17 din Legea nr. 146/1997 , care prevede scutirea cererilor creditorilor bugetari de taxa judiciară de timbru, este discriminatoriu în comparație cu ceilalți creditori. De asemenea, textul de lege care prevede scutirea cererilor organelor fiscale de plată vreunei cauțiuni încalcă, în opinia autorului excepției, dispozițiile art. 16 alin. (2) și ale art. 21 din Constituție.
Referitor la
art. 127 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, se arată că acest text încalcă dispozițiile constituționale care reglementează dreptul de proprietate, deoarece prevede că termenul de prescripție de 5 ani privind dreptul de a cere executarea silită a creanțelor fiscale se naște de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată, arătând că dispozițiile legale criticate referitoare la termenul de prescripție, precum și modalitatea de calcul al acestuia nu sunt probleme de constituționalitate, ci de aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin Încheierea din 21 martie 2005, pronunțată în Dosarul nr. 82/F/2004, Tribunalul Brașov - Secția comercială și de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997
și ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 . De asemenea, prin Încheierea din 22 martie 2005, pronunțată în Dosarul nr. 557/F/2004, al aceleiași instanțe de judecată, Curtea Constituțională a fost sesizată cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997
și ale art. 127, art. 137 alin. (4) și
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 . Excepțiile au fost ridicate de Societatea Comercială "Agroindustriala Rupea" - S.A. și de Societatea Comercială "Astoria" - S.R.L. Brașov în cadrul unor cauze având ca obiect cererile de deschidere a procedurii de reorganizare și lichidare judiciară formulate în baza
împotriva autorilor excepției.
În motivarea excepțiilor de neconstituționalitate, se susține, în esență, că prevederile
art. 17 din Legea nr. 146/1997 , care reglementează scutirea cererilor și acțiunilor, inclusiv a căilor de atac introduse de autoritățile publice, de taxa judiciară de timbru, precum și cele ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , care prevăd scutirea organelor fiscale de la consemnarea unei cauțiuni, contravin dispozițiilor constituționale ale art. 16, 44, 45 și 136. În acest sens, se arată că este neconstituțională reglementarea criticată care prevede că "o cerere de deschidere a procedurii reorganizării judiciare și a falimentului făcută de un creditor bugetar [...] este scutită de plată taxelor judiciare de timbru, [întrucât] se creează, pe de o parte, o situație privilegiată a acestuia în raport cu alți creditori, iar pe de altă parte, se creează o situație privilegiată și față de debitorul bugetar care este obligat să plătească taxele judiciare de timbru pentru a putea să se apere față de cererile creditorilor bugetari".
În ceea ce privește criticile de neconstituționalitate aduse celorlalte prevederi legale, susținute în Dosarul Curții Constituționale nr. 307/2005, și anume celor ale art. 127 și
art. 137 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , autorul excepției consideră că sunt încălcate aceleași dispoziții constituționale, apreciind că, "astfel, pe de o parte, se produce un dezechilibru major între creditorii bugetari și ceilalți creditori ai unei societăți comerciale, iar, pe de altă parte, aduce comerciantul în imposibilitatea desdăunării în cazul în care se dovedește că cererea înaintată de creditorul bugetar este nefondată".
Tribunalul Brașov - Secția comercială și de contencios administrativ, formulându-și opinia asupra excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997
și a celor ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, ridicate în Dosarul nr. 82/F/2004, conform dispozițiilor
art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 , apreciază, în esență, că aceasta este neîntemeiată, întrucât textele de lege criticate nu încalcă principiul constituțional al egalității în drepturi, prevăzut de art. 16. În acest sens, instanța menționează jurisprudența Curții Constituționale, cu referire la deciziile nr. 183 din 10 octombrie 2000, nr. 87 din 20 martie 2001 și nr. 29 din 30 ianuarie 2002, "în care s-a arătat, în mod constant, că egalitatea [...] nu pretinde uniformitate, ci presupune existența unui tratament egal pentru persoane aflate în situații similare, precum și reglementarea unor măsuri sau soluții diferite pentru situații diferite". De asemenea, instanța consideră că scutirea, prin lege, de plată taxei de timbru a acțiunilor judecătorești introduse de instituțiile publice este constituțională "și prin prisma analizei destinației acestor sume de bani [...]".
În ceea ce privește susținerea că dispozițiile
art. 17 din Legea nr. 146/1997
și ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
ar încălca textul constituțional al art. 44 alin. (2) privind garantarea proprietății private, instanța, precizând că prin promovarea cererii Direcției Generale a Finanțelor Publice Brașov se urmărește recuperarea unor venituri ale statului, menționează că "aceste garanții constituționale privesc orice fel de proprietate privată care este garantată și ocrotită în mod egal indiferent de proprietar și nicidecum proprietatea publică al cărui regim este stabilit la art. 136 din Constituție". În acest sens, sunt menționate deciziile Curții Constituționale nr. 185/2000 și nr. 4/2003.
În legătură cu invocarea încălcării dispozițiilor art. 45 din Constituție, care prevăd accesul liber al persoanei la o activitate economică, instanța consideră că "acest drept nu i-a fost încălcat în nici un mod prin sesizarea instanței de către creditoare și nici prin scutirea Ministerului Finanțelor de plată unei taxe judiciare de timbru sau de plată unei cauțiuni". De asemenea, instanța mai arată, în legătură cu dispozițiile
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , că " art. 38 alin. (4) din Legea nr. 64/1995
(aplicabil în speță) nu instituie obligația creditorului de a depune o cauțiune, ci lasă cererea debitoarei la aprecierea judecătorului-sindic", iar, pe de altă parte, "debitoarea nu a indicat ce pagube i s-au produs, sau i s-ar putea produce prin înregistrarea cererii creditoarei".
Referitor la dispozițiile constituționale ale art. 136 alin. (5), invocate, de asemenea, în susținerea excepției, instanța consideră că și acestea se referă la proprietatea privată. Or, opinează instanța, "cererile avute în vedere [de textele criticate] au ca obiect venituri publice. Taxele de timbru judiciare și cauțiunea s-ar plăti din bugetul de stat. Plata de către Ministerul Finanțelor a acestor taxe ar determina scoaterea temporară și nejustificată a unor sume de bani din bugetul statului pentru a fi recuperate ulterior. [...] Plata taxelor de timbru este o obligație și nu un drept. Legiuitorul, în considerarea anumitor situații determinate, poate stabili anumite excepții de la plata acestor taxe."
Instanța de judecată, formulându-și opinia asupra excepției ridicate în Dosarul nr. 557/F/2004 cu privire la scutirea autorităților fiscale de plată taxelor judiciare de timbru și a cauțiunii, apreciază că dispozițiile criticate nu contravin prevederilor art. 16 alin. (2) din Constituție. Este menționată, în acest sens, de către instanță jurisprudența Curții Constituționale, "care a relevat constant că scutirea de la plata taxelor judiciare de timbru și a cauțiunii datorate în cazul formulării unei cereri de deschidere a procedurii prevăzute de
este justificată în mod obiectiv și rațional de faptul că autoritățile respective, creditori bugetari, sunt finanțate de la bugetul de stat pentru a putea funcționa, iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat".
În conformitate cu prevederile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, având un conținut asemănător, consideră, în esență, că excepțiile sunt neîntemeiate. În argumentarea acestei susțineri, Guvernul arată, referitor la scutirea organelor fiscale de la consemnarea cauțiunii prevăzute de
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , că aceasta este "consecința faptului că în realizarea creanțelor fiscale și, de altfel, în întreaga activitate de administrare a creanțelor fiscale, organele fiscale reprezintă interesele generale ale societății". Astfel, arată Guvernul, cauțiunea a fost "instituită în vederea împiedicării introducerii abuzive a cererilor de deschidere a procedurii reorganizării judiciare și a falimentului, însă în cazul organelor fiscale de executare acestea au chiar obligația de a solicita deschiderea procedurii, astfel încât obligarea la plata cauțiunii nu își mai găsește justificarea". Se apreciază, de asemenea, că "din interpretarea sistematică a dispozițiilor Legii fundamentale rezultă că reglementarea procedurii de judecată este de competența exclusivă a legiuitorului, [iar] soluția legislativă criticată corespunde celor statuate în mod constant în jurisprudența Curții Constituționale". În acest sens, este menționată
Decizia Plenului Curții Constituționale nr. 1/1994 .
În legătură cu critica de neconstituționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997 , Guvernul menționează
Decizia Curții Constituționale nr. 509/2004
prin care s-a statuat că "scutirea autorităților publice vizate de textele criticate de taxele judiciare de timbru este justificată, în mod obiectiv și rațional, de faptul că autoritățile respective - creditori bugetari - sunt finanțate de la bugetul de stat pentru a putea funcționa, iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat, astfel că ar fi absurd ca autoritățile în cauză să fie obligate (formal) să plătească din buget o taxă care revine aceluiași buget".
Referitor la invocarea de către autorii excepției a încălcării prevederilor constituționale ale art. 44 alin. (2) și ale art. 136 alin. (5), Guvernul susține că acestea vizează protecția proprietății private și că, în consecință, nu sunt incidente în cauză. Totodată, Guvernul arată, referitor la invocarea încălcării prevederilor art. 45 din Constituție, că "din interpretarea dispozițiilor constituționale menționate reiese că exercitarea accesului liber al persoanei la o activitate economică, precum și a liberei inițiative este garantată în condițiile legii, impunându-se concluzia că debitoarea se bucură de această garanție constituțională, în condițiile respectării reglementărilor financiar-fiscale și contabile".
În punctul de vedere al Guvernului se mai arată că "instituirea unui termen de prescripție a dreptului de a cere executarea silită a creanțelor fiscale de 5 ani și a neperimării executării silite a acestor creanțe reprezintă prerogativa exclusivă a legiuitorului, care a consacrat [...] soluții derogatorii de la cele prevăzute de dreptul comun în considerarea interesului general urmărit în activitatea de colectare a creanțelor fiscale și în realizarea obligației statului de a asigura, potrivit prevederilor art. 135 alin. (2) lit. b) din Legea fundamentală, protejarea intereselor naționale în activitatea economică, financiară și valutară". Totodată, în acest sens se mai arată că, de altfel, potrivit "prevederilor
art. 22 din Decretul nr. 167/1958
privitor la prescripția extinctivă [...], impozitele și taxele datorate statului rămân supuse dispozițiilor privitoare la prescripție din legile speciale".
Avocatul Poporului, în punctul său de vedere cu privire la excepțiile de neconstituționalitate, având un conținut asemănător, consideră că excepția este neîntemeiată. Se apreciază, în esență, că prevederile criticate nu contravin principiului egalității în drepturi reglementat de art. 16 din Constituție, "întrucât prin acesta este garantată egalitatea în drepturi a cetățenilor, iar nu egalitatea persoanelor colective, a persoanelor juridice. În plus, scutirea instituțiilor publice de plată taxei judiciare de timbru și de consemnarea unei cauțiuni la începerea procedurii reorganizării judiciare și a falimentului pentru cererile și acțiunile formulate, potrivit legii, are o justificare obiectivă și rațională, instituțiile publice respective fiind finanțate de la bugetul de stat [...]".
În legătură cu critica de neconstituționalitate formulată prin invocarea încălcării dispozițiilor art. 44 alin. (2) și ale art. 136 alin. (5) din Constituție, Avocatul Poporului consideră că aceste prevederi constituționale "reprezintă garanții ce privesc orice fel de proprietate privată, care este ocrotită în mod egal, indiferent de proprietar, și nicidecum proprietatea publică, al cărei regim este stabilit de art. 136 din Constituție. Rațiunea pentru care anumite autorități publice sunt scutite de plată taxei judiciare de timbru și de consemnarea unei cauțiuni la începerea procedurii reorganizării judiciare este aceea că acțiunile și cererile introduse de ele prezintă o strânsă legătură cu veniturile bugetului de stat, fiind vorba de realizarea unui interes public". Totodată, în punctul de vedere prezentat se precizează că stabilirea unor excepții de la plata taxelor de timbru, plată ce constituie o obligație, iar nu un drept, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului.
Referitor la invocarea de către autorii excepției a încălcării art. 45 din Constituție, Avocatul Poporului apreciază că acest text nu are incidență în cauza de față.
Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile părții prezente și ale procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și
Legea nr. 47/1992 , reține următoarele:
Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2) și ale
art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992 , să soluționeze excepțiile de neconstituționalitate ridicate, ce formează obiectul celor două dosare conexate.
Obiectul criticii de neconstituționalitate, cu care Curtea este sesizată, astfel cum rezultă din motivarea celor două excepții și din încheierile de sesizare ale Curții Constituționale, îl constituie dispozițiile
art. 17 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale art. 127, ale art. 137 alin. (4) și ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, cu modificările și completările ulterioare, texte care au următorul cuprins:
-
Articolul 17
din Legea nr. 146/1997 : "Sunt scutite de taxa judiciară de timbru cererile și acțiunile, inclusiv căile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputaților, Președinția României, Guvernul României, Curtea Constituțională, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public și de Ministerul Finanțelor, indiferent de obiectul acestora, precum și cele formulate de alte instituții publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca obiect venituri publice.";
-
Articolul 127
din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 : "(1) Dreptul de a cere executarea silită a creanțelor fiscale se prescrie în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere acest drept.
(2) Termenul de prescripție prevăzut la alin. (1) se aplică și creanțelor provenind din amenzi contravenționale.";
-
Articolul 137
alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 : "Executarea silită a creanțelor fiscale nu se perimează.";
-
Articolul 172
alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 : "Cererile organelor fiscale privind începerea procedurii reorganizării judiciare și a falimentului se vor înainta instanțelor judecătorești și sunt scutite de consemnarea vreunei cauțiuni."
Prevederile constituționale invocate în susținerea excepției sunt cele ale art. 16 alin. (2), art. 44 alin. (2) teza întâi, art. 45 și art. 136 alin. (5), care au următorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1) și (2): "(1) Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 44 alin. (2) teza întâi: "(2) Proprietatea privată este garantată și ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular.[...]";
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera inițiativă și exercitarea acestora în condițiile legii sunt garantate.";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privată este inviolabilă, în condițiile legii organice."
În esență, autorii excepției susțin că scutirea de taxa judiciară de timbru, precum și de consemnarea vreunei cauțiuni, a cererilor de deschidere a procedurii reorganizării judiciare și a falimentului, formulate de organele fiscale, creează o situație privilegiată acestora, atât în raport cu alți creditori, cât și față de "debitorul bugetar care este obligat să plătească taxele judiciare de timbru pentru a putea să se apere față de cererile creditorilor bugetari". Totodată, se apreciază că prevederile legale referitoare la instituirea unui termen de prescripție special de 5 ani pentru executarea creanțelor bugetare, la scutirea organelor fiscale de la plata taxei judiciare de timbru și de la consemnarea unei cauțiuni, precum și la neperimarea executării silite a creanțelor fiscale sunt de natură să încalce principiul egalității în fața legii, protecția egală a proprietății private, indiferent de titular, precum și libertatea economică.
Analizând excepțiile de neconstituționalitate ridicate, Curtea constată că acestea sunt neîntemeiate, textele de lege criticate nefiind incompatibile cu dispozițiile constituționale invocate.
De altfel, dispozițiile legale criticate au mai format obiect al controlului de constituționalitate exercitat de Curte. Astfel, pronunțându-se cu privire la constituționalitatea
art. 17 din Legea nr. 146/1997
în raport cu dispozițiile art. 16 alin. (2) din Constituție, invocate și în prezenta cauză, Curtea Constituțională a reținut, prin
Decizia nr. 373 din 2 octombrie 2003 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 801 din 13 noiembrie 2003, că "Principiul egalității prevăzut de Constituție pentru cetățeni nu poate ca, prin extensie, să primească semnificația unei egalități între cetățeni și autoritățile publice. Așa cum rezultă din dispozițiile constituționale ale art. 16, cetățenii se bucură de drepturile prevăzute de Constituție și în legi, fiind egali în fața acestora și a autorităților publice, în timp ce autoritățile publice exercită atribuțiile ce le sunt stabilite de lege, potrivit competenței lor, în realizarea funcțiilor pentru care sunt create". Totodată, prin
Decizia nr. 509 din 18 noiembrie 2004 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 20 ianuarie 2005, Curtea a statuat că "scutirea autorităților publice vizate de textele criticate de [a plăti] taxele judiciare de timbru este justificată, în mod obiectiv și rațional, de faptul că autoritățile respective - creditori bugetari - sunt finanțate de la bugetul de stat pentru a putea funcționa, iar taxele respective se fac venit tot la bugetul de stat, astfel că ar fi absurd ca autoritățile în cauză să fie obligate (formal) să plătească din buget o taxă care revine aceluiași buget".
De asemenea, prin
Decizia nr. 4 din 14 ianuarie 2003 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 20 februarie 2003, Curtea a respins excepția de neconstituționalitate a prevederilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997 , constatând că nu sunt încălcate dispozițiile art. 44 alin. (2) din Constituție. S-a reținut, prin această decizie, că "este neîntemeiată susținerea autorului excepției privind încălcarea garantării dreptului de proprietate privată, întrucât stabilirea unor excepții de la plata taxelor de timbru, plată ce constituie o obligație, iar nu un drept, reprezintă un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta îl exercită în considerarea anumitor situații determinate, cum este și cazul scutirii reglementate de dispozițiile legale criticate".
Curtea constată, de asemenea, că și prevederile art. 127, ale art. 137 alin. (4), precum și ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
au mai format obiectul controlului de constituționalitate, Curtea respingând, prin mai multe decizii, excepțiile cu acest obiect.
Astfel, prin
Decizia nr. 253 din 10 mai 2005 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 8 iulie 2005, referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , Curtea a constatat că acestea nu sunt contrare dispozițiilor art. 16 alin. (1) și (2) din Constituție. Curtea a reținut, în motivarea acestei decizii, că exceptarea organelor fiscale de la plata cauțiunii și în cazul deschiderii procedurii reorganizării judiciare și a falimentului este justificată de faptul că, "în ipoteza în care calitatea de creditor aparține statului, riscul ca debitorul prejudiciat prin efectul procedurii reorganizării judiciare și a falimentului să nu poată obține repararea acestuia datorită insolvabilității creditorului nu există, potrivit principiului că statul nu este niciodată în încetare de plăți.
De altfel, un atare debitor beneficiază în valorificarea dreptului său la dezdăunare de prevederile
art. 195 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
care instituie răspunderea patrimonială a statului și a unităților administrativ-teritoriale pentru prejudiciile cauzate contribuabililor de funcționarii publici din cadrul organelor fiscale, în cadrul atribuțiilor de serviciu".
Tot astfel, în legătură cu termenul de prescripție special, derogatoriu față de cel de drept comun, prevăzut de
art. 127 din ordonanța criticată, Curtea, prin Decizia nr. 81 din 8 februarie 2005
referitoare la dispozițiile
art. 13 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/1998
privind valorificarea unor active bancare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 24 martie 2005, a statuat că prin instituirea unor termene de prescripție speciale "nu se poate susține încălcarea principiului egalității în fața legii și a autorităților publice, întrucât, așa cum a stabilit Curtea Constituțională în jurisprudența sa, în acord cu cea a Curții Europene a Drepturilor Omului, egalitatea nu înseamnă uniformitate, fiind posibilă stabilirea unui tratament juridic diferit pentru situații diferite, când aceasta se justifică în mod rațional și obiectiv. În cazul de față, această soluție se impune datorită legăturii indisolubile dintre creanțele fiscale și bugetul de stat, ceea ce constituie o justificare suficientă pentru diferența de tratament juridic în ceea ce privește termenul de prescripție a dreptului de a cere executarea silită".
Cu privire la constituționalitatea dispozițiilor
art. 137 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , Curtea s-a mai pronunțat prin
Decizia nr. 432 din 21 octombrie 2004 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.176 din 13 decembrie 2004, statuând că neperimarea executării silite a creanțelor fiscale, reglementarea derogatorie de la dreptul comun, "este în deplin acord cu Legea fundamentală, care, la art. 126 alin. (2), prevede că «competența instanțelor judecătorești și procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege», legiuitorul fiind astfel îndreptățit să stabilească norme de procedură speciale, derogatorii de la regulile generale, determinate de anumite situații speciale. În cazul de față, situația specială a fost determinată de faptul că obiectul executării silite îl constituie încasarea creanțelor fiscale ce constituie surse ale bugetului de stat, ceea ce reprezintă un interes general".
De altfel, se arată în aceeași
decizie, "așa cum a statuat Curtea Constituțională în Decizia nr. 91 din 25 iunie 1998 , publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 258 din 10 iulie 1998, potrivit art. 135 alin. (2) din Constituție, republicată, statul are obligația să acționeze pentru apărarea intereselor generale ale societății, iar agenții economici trebuie să se integreze cadrului constituțional, în concordanță cu interesul public la care statul este obligat să vegheze".
Prin
Decizia nr. 432/2004 , Curtea a mai reținut că dispozițiile art. 137 alin. (4) nu încalcă art. 16 din Constituție. În acest sens s-a statuat că, "spre deosebire de regula generală cuprinsă în art. 389 din Codul de procedură civilă, care se referă la orice persoană fizică sau juridică care are calitatea de creditor sau debitor, dispozițiile
Ordonanței Guvernului nr. 92/2003
au în vedere subiecte calificate ale raportului juridic fiscal, și anume statul, unitățile administrativ-teritoriale, contribuabilul, precum și alte persoane care dobândesc drepturi și obligații în cadrul acestui raport".
Soluțiile Curții Constituționale pronunțate în cauzele respective, precum și considerentele care au stat la baza lor își păstrează valabilitatea și în cauza de față, întrucât nu se invocă elemente noi de natură să determine schimbarea jurisprudenței.
În legătură cu invocarea prevederilor constituționale ale art. 44 alin. (2) teza întâi și a celor ale art. 136 alin. (5) privind apărarea și ocrotirea proprietății private, în susținerea excepției de neconstituționalitate, Curtea constată că este neîntemeiată. În cauza de față nu se pune problema încălcării principiului ocrotirii egale a proprietății private, indiferent de titular, întrucât, fiind vorba de creanțe fiscale, acestea au o strânsă legătură cu asigurarea veniturilor pentru bugetul public național. Reglementările legale criticate vizează, astfel cum s-a mai arătat, realizarea veniturilor publice, fără să se urmărească deci ocrotirea în mod diferențiat a proprietății private în raport cu calitatea titularilor.
Referitor la invocarea, în motivarea excepției, a încălcării prevederilor art. 45 din Constituție privind accesul liber al persoanei la o activitate economică, Curtea reține că textul constituțional stabilește în mod clar că accesul la o activitate economică și libera inițiativă se exercită "în condițiile legii", ceea ce presupune în mod logic posibilitatea stabilirii prin lege a unor condiții care trebuie respectate de către agentul economic. Pe de altă parte, prin conținutul lor, prevederile legale criticate nici nu ar putea fi considerate a fi contrare textului constituțional invocat, întrucât ele se referă, așa cum s-a arătat mai sus, la scutirea de taxă de timbru și de consemnarea unei cauțiuni pentru organele fiscale în anumite domenii precizate prin lege, la stabilirea unui termen de prescripție derogatoriu pentru executarea creanțelor bugetare, precum și la neperimarea executării silite a creanțelor fiscale.
Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al
art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru și ale
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, excepție ridicată de Societatea Comercială "Agroindustriala Rupea" - S.A. în Dosarul nr. 82/F/2004 al Tribunalului Brașov - Secția comercială și de contencios administrativ, precum și excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor
art. 17 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru și ale art. 127, art. 137 alin. (4) și
art. 172 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 , excepție ridicată de Societatea Comercială "Astoria" - S.R.L. Brașov în Dosarul nr. 557/F/2004 al aceleiași instanțe.
Definitivă și general obligatorie.
Pronunțată în ședința publică din data de 13 septembrie 2005.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihai Paul Cotta
Textul este prelucrat automat din sursa indicată; numerotarea și legăturile pot conține erori. Referințele subliniate duc la actele citate, așa cum au fost identificate de noi.